назад

Відключили газ, бо захотіли: права споживача захистили в суді

Василю Петровичу після перевірки газопроводів у квітні 2023 року працівники «Чернігівгазу» не відновили газопостачання, оскільки він відмовився сплатити 400 грн. готівкою за укладення договору на обслуговування. 

Коли чоловік попросив надати квитанцію для оплати, працівники відмовили, не надавши навіть договір для ознайомлення. Після цього компанія склала акт про припинення газопостачання та встановила заглушку.

Василь Петрович подав заяву до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) та «Чернігівгазу», але його вимоги про відновлення газопостачання були відхилені. З відповіді НКРЕКП стало зрозуміло, що вона визнала дії «Чернігівгазу» правомірними. 

До будинку Василя Петровича знову приїхали з «Чернігівгазу» зі складеним актом про припинення газопостачання у зв’язку з порушенням вимог п.5.7 Правил безпеки систем газопостачання (цей пункт передбачає такі умови для припинення газопостачання, як: витік газу; несправна автоматика безпеки; різні несправності; самовільне підключення до системи газопостачання; відсутність техобслуговування; невідповідність системи газопостачання проєктній та виконавчо-технічній документації). При цьому показники лічильника, виявлені порушення та дату складання акту не зазначили.

Чоловік знову відмовився підписувати такий акт.

Після цього він подав звернення до поліції. Згодом отримав відповідь, що працівники поліції провели перевірку по цьому факту, вивчили матеріали справи і подальшу перевірку не проводили.

Василь Петрович вирішив відстоювати свої права споживача. Для цього він звернувся Талалаївського бюро правничої допомоги.

Оскільки середньомісячний дохід чоловіка не перевищує розміру двох прожиткових мінімумів, він має право на безоплатну вторинну правничу допомогу.

Представляти його інтереси у суді доручили юристці Яні Мудревській.

Вона вивчила матеріали справи, склала та подала до суду позовну заяву про захист прав споживачів, визнання дій неправомірними, скасування актів про припинення газопостачання та відновлення газопостачання.

Виявилося, що в акті про припинення газопостачання причиною припинення газопостачання зазначено: порушення споживачем правил безпеки системи газопостачання, що створює загрозу виникнення аварійної ситуації, проте чіткої підстави відключення газопостачання не вказано.

Для вирішення питання відновлення газопостачання споживачу пропонували усунути порушення та забезпечити технічне обслуговування внутрішніх газопроводів і газового обладнання (надати підтвердження проведення даних робіт будь-якою спеціалізованою організацією), надати діючий акт перевірки димових та вентиляційних каналів, забезпечити доступ фахівців для проведення пускових робіт та надати всю необхідну документацію.

Проте жодних порушень у споживача виявлено не було, будь-яких несправностей газового обладнання, які могли би становити небезпеку також не було виявлено, боргу за газопостачання також не було, тому ці акти не можуть бути підставою для припинення газопостачання.

 У суді фахівці самі визнали, що це було доручення керівництва і не змогли назвати порушення, через яке не можна підключати газ.

Суд взяв до уваги всі факти, визнав дії газорозподільної компанії незаконними та зобов’язав відновити газопостачання. Апеляційний суд підтвердив це рішення.

Після рішення апеляційного суду газопостачання було відновлено. Тепер Василь Петрович буде подавати ще один позов – цього разу про стягнення моральної шкоди.

Ця справа в Єдиному державному реєстрі судових рішень: № 747/439/23.