Як українцям отримати грошові допомоги, пільги та субсидії в умовах воєнного стану? Роз’яснюють юристка Регіонального центру з надання БВПД у Чернівецькій області Ольга Волощук та волонтер БПД Кароліна Руснак.
Передусім зауважимо, що з введенням в Україні воєнного стану 24 лютого 2022 року тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30 – 34, 38, 39, 41 – 44, 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені Законом України “Про правовий режим воєнного стану”.
7 березня 2022 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову, в якій чітко прописані особливості нарахування та виплати грошових допомог, пільг та житлових субсидій на період дії воєнного стану. Отже:
- виплату грошових допомог, пільг та житлових субсидій здійснює акціонерне товариство “Державний ощадний банк України” шляхом перерахування коштів на банківський рахунок у банку, в якому відкрито рахунок одержувача, або здійснення грошових переказів через міжнародну платіжну систему “MY TRANSFER”;
- фінансування виплат грошових допомог, пільг та житлових субсидій проводить Міністерство соціальної політики на підставі наявних у базах даних державного підприємства “Інформаційно-обчислювальний центр Мінсоцполітики” щодо одержувачів грошових допомог, пільг та житлових субсидій.
- зарахування грошових допомог, пільг та житлових субсидій на банківські рахунки банкам, у яких відкриті рахунки одержувачів, здійснюється за умови збігу інформації про банківський рахунок, відкритий на ім’я особи, прізвища, імені, по батькові (за наявності), реєстраційного номера облікової картки платника податків (за наявності) та відсутності у банку даних про смерть особи, набрання законної сили рішенням суду про визнання його безвісно відсутнім або оголошення померлим.
- інформацію про одержувачів соціальної допомоги, пільг та житлових субсидій подають Міністерству соціальної політики з накладеною кваліфікованою електронною печаткою за допомогою програмно-технічних засобів Інтегрованої комплексної інформаційної системи Пенсійного фонду України для подальшої передачі АТ “Ощадбанк”.
“Ощадбанк” кожного 1 число місяця інформує Міністерство соціальної політики про здійснені виплати грошових переказів одержувачам У разі, якщо протягом 60 календарних днів з дати зарахування переказів АТ “Ощадбанк” грошової допомоги, пільг та житлової субсидії одержувачі не звернулися за отриманням грошових переказів, відповідні кошти повертаються до АТ “Ощадбанк” для їх повернення Міністерству соціальної політики не пізніше трьох робочих днів після закінчення такого періоду разом із реєстрами осіб, яким не виплатили грошовий переказ.
Орган соціального захисту населення протягом двох місяців з дати припинення чи скасування дії правового режиму воєнного стану проводить звірку інформації про виплачені згідно з цією постановою грошові допомоги, пільги та житлові субсидії з метою запобігання повторній виплаті та у разі потреби проводить перерахунок їх розміру.