Напрям комунікації системи БПД працює для того щоб усі українці знали про свої права, чому їх важливо захищати та як система БПД може в цьому допомогти. Для цього фахівці з комунікації готують та розповсюджують юридичні консультації, алгоритми вирішення правових питань та інформацію про послуги, які можна отримати від системи БПД, під час правопросвітницьких заходів та у ЗМІ.
Правова інформація для ВПО
Допомога найбільш вразливим верствам населення — пріоритет системи БПД. Після повномасштабного вторгнення фахівці системи БПД посилили комунікацію з переселенцями. Найчастіше проводили комунікативно-інформаційні заходи в місцях компактного поселення вимушених переселенців, у точках видачі гуманітарної допомоги, на вокзалах тощо.
Так, у столиці у квітні минулого року запрацювали консультаційні пункти доступу до БПД на базі управлінь соціального захисту населення та центрів надання адміністративних послуг. Дієвим способом допомоги ВПО виявилися комунальні консультаційні хаби для внутрішньо переміщених осіб.
Комунікацію з ВПО допомагають налагоджувати і волонтерські організації. Так, фахівці Шосткинського місцевого центру з надання БВПД, що на Сумщині, на базі благодійного фонду «Назустріч людям Сумщини» та волонтерського центру «Добро-Шостка» інформують внутрішніх переселенців про їхні права і соціальні гарантії та надають правові консультації.
Регіональний центр з надання БВПД у Чернівецькій області налагодив комунікацію благодійними фондами «Горєніє» та «Рокада», які опікуються ВПО, та центром «ЯМаріуполь» у Чернівцях.
Спеціалісти Первомайського місцевого центру з надання БВПД, що на Харківщині, розповсюджують інформацію про систему БПД та друковану продукцію не лише під час правопросвітницьких заходів, а й через «банки одягу» для ВПО, що стало можливим завдяки налагодженій співпраці з місцевою владою.
На Полтавщині почали співпрацювати з громадською організацією «Об’єднання переселенців «Спільна справа» та Гуманітарним штабом Гірської міської ВЦА Сєвєродонецького району Луганської області в місті Полтава. На базі цих гуманітарних хабів проводяться правопросвітницькі заходи та працює консультаційний пункт доступу до безоплатної правової допомоги.
Інформаційні кампанії для різних категорій
Багато уваги фахівці із зв’язків з громадськістю системи БПД приділяють інформуванню про правові аспекти життя в умовах воєнного стану і соціального захисту осіб з інвалідністю, постраждалих від домашнього насильства, родичів зниклих безвісти, військовослужбовців та їхніх сімей.
Так, минулого року були проведені інформаційні кампанії «16 днів проти насильства», «Безбар’єрний доступ до системи БПД для людей з інвалідністю». Триває інформаційна кампанія для мешканців деокупованих територій.
«У комунікації та правопросвітництві з’явилися нові виклики, які стосувалися перебування жителів громад в окупації, правових питань після звільнення територій: люди часто розпитують про колаборацію, воєнні злочини», — говорить заступниця директора Конотопського місцевого центру з надання БВПД Валентина Волік.
Про права Захисників України
Військовослужбовці Збройних Сил України мають право на усі види правових послуг від системи БПД, тому для інформування про їх права та можливості отримати БПД для них проводять правопросвітницькі та консультаційні заходи як в місцях постійної дислокації військових частин, так і в лікарнях та госпіталях.
Зокрема, фахівці системи БПД Полтавщини у активній комунікації з Полтавським зональним відділом Військової служби правопорядку області провели низку заходів для військовослужбовців, щоб захисники могли отримати правову допомогу у максимально зручному для себе форматі.
Співпраця зі ЗМІ і розповсюдження інформації в соцмережах
Потреби суспільства в інформації про правові аспекти життя в умовах воєнного стану, про мобілізацію, умови виїзду за кордон тощо спонукали фахівців системи БПД готувати короткі і доступні правові консультації, оперативно їх розповсюджувати, через популярні канали комунікації, серед яких чільне місце посіли соціальні мережі.
Так, у 2022 році фахівці системи БПД підготували та поширили 30 тис. публікацій у соціальних мережах і близько 18 тис. публікацій у ЗМІ.
«У перші місяці воєнного стану фахівці системи БПД щотижня (траплялося навіть і по декілька разів на тиждень) долучалися до прямих ефірів суспільного телеканалу «UA: Чернівці» та «UA: Українське радіо. Буковина». Крім того, місцевий телеканал «ТВА» запровадив щотижневу рубрику «Про Закони» за участю юристів системи БПД, які роз’яснювали актуальну правову тематику в умовах воєнного стану», — розповідає фахівець Регіонального центру з надання БВПД у Чернівецькій області Тарас Лазарук.
Від перших днів широкомасштабного вторгнення спеціалісти зі зв’язків з громадськістю оперативно реагували на всі журналістські запити.
«Найкращою в регіоні є співпраця з місцевими ЗМІ, особливо з радіо. Наші фахівці роз’яснюють новації законодавства та розповідають про алгоритми вирішення тих чи інших правових питань», — розповідає фахівчиня Регіонального центру з надання БВПД у Львівській області Олена Гирба.
Як розповідають представники системи БПД Сумщини, збільшилася кількість людей, які звертаються за безоплатною правовою допомогою після ефірів на Охтирському міському радіо.
На Харківщині для більш ефективної комунікації з клієнтами в умовах воєнного часу та часткової окупації регіону започаткували власний телеграм-канал «Харківський центр безоплатної правової допомоги». Через нього надаються правові консультації, зокрема і роз’яснення для наших громадян, які були вимушені покинути Україну й опинилися за кордоном. Крім цього, фахівці з Харківщини організовували демонстрацію соціальної реклами та роликів правового характеру на великому екрані міста Лозова та продовжують співпрацю з ТРК «Надія» та радіо «Терра», де розміщують соціальні й рекламні відео системи БПД.
Виготовлення та поширення соціального відеоролика про можливість отримати БПД для ВПО стало можливим завдяки підтримці партнерів — була проведена промокампанія у Facebook та на YouTube з результатом 6,4 та 2,3 млн переглядів відповідно, також ролик транслювався на регіональному телебаченні.