назад
19.07.23

Система БПД спільно з Національною службою посередництва і примирення захищає трудові права українців

Захист трудових прав — одне з найпоширеніших питань, з якими люди звертаються до юристів системи безоплатної правової допомоги. Цього року кількість таких звернень зростає — вже зареєстровано майже 24 тисячі, у той час як за увесь минулий рік їх було понад 37 тисяч.

«Юристи системи БПД переважно допомагають захищати індивідуальні трудові права, проте часто вони є наслідком саме колективних трудових спорів. Щоб ефективніше допомагати в таких випадках та наблизити правові послуги до якнайбільшої кількості людей, ми почали співпрацювати з Національною службою посередництва і примирення», — зазначає заступниця директора Координаційного центру з надання правової допомоги Наталія Марчук.

Співпраця з Національною службою посередництва і примирення в регіонах

Представники територіальних підрозділів Національної служби посередництва і примирення та фахівці деяких регіональних і місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги співпрацюють вже кілька років і мають спільні досягнення.

Так, фахівці системи БПД Вінниччини розпочали співпрацю з територіальними підрозділами служби у 2017 році, насамперед задля надання безоплатної правової допомоги людям, які звертаються щодо трудового права.

«Трудове право — специфічна галузь права. Тож часто для надання клієнтам правових консультацій та розв’язання питань, пов’язаних із трудовими правовідносинами, ми залучаємо представників відділення Національної служби посередництва та примирення», — зазначає директорка Регіонального центру з надання БВПД у Вінницькій області Марина Лукіянова.

На Хмельниччині налагодили взаємодію з регіональним підрозділами служби та спільно організовували правопросвітницьку роботу у сфері трудового права, щоб допомогти роботодавцям та працівникам порозумітися під час введених у 2020 році карантинних обмежень.

Фахівці системи БПД у Кіровоградській та Миколаївській областях зауважують, що співпраця з Національною службою посередництва та примирення наразі набуває особливого значення, і також констатують збільшення звернень із трудових питань, які часто мають саме колективний характер.

«Перше збільшення звернень ми помітили після введення карантину, друге — із початком повномасштабного вторгнення. Але зазвичай люди звертаються до юристів по одному і про те, що проблема стосується всього колективу, ми можемо дізнатися значно пізніше. Втім, колективне вирішення питання було б значно ефективніше», — зазначає директорка Регіонального центру з надання БВПД в Кіровоградській та Миколаївській областях Наталія Гнатуша.

Один з прикладів колективного звернення за вирішенням трудового спору був у практиці Кропивницького місцевого центру з надання БВПД. У вересні 2022 року до юристів центру звернулися працівники Інгульської шахти Державного підприємства «Східний гірничо-збагачувальний комбінат». Вони розповіли, що на підприємстві виникла затримка заробітної плати.

Юристи організували з ними зустріч, під час якої директор Кропивницького місцевого центру з надання БВПД Станіслав Березніченко роз’яснив порядок стягнення заборгованості по заробітній платі під час воєнного стану.

Приклади успішної міжвідомчої взаємодії у сфері вирішення колективних трудових спорів

Співпраця Регіонального центру з надання БВПД у Полтавській області з відділенням Національної служби посередництва і примирення в Полтавській області почалась у 2018 році. За словами директорки відділення Оксани Атаманюк, це дає можливість ефективно працювати обом структурам та надавати правову допомогу населенню області.

 

Фахівці відомств проводять спільні робочі зустрічі, наради та обговорення, до яких залучають й інших партнерів, розширюючи коло представників соціального діалогу.

Так, коли в області виникли проблеми на одному з підприємств, що призвели до акцій протесту, фахівці системи БПД спільно з представниками регіонального відділення служби спілкувалися з працівниками та надавали правову допомогу.

Представники Чернігівського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги разом з регіональним відділенням служби проводять спільні правопросвітницькі заходи, організовують виїзні консультаційні пункти, обмінюються досвідом та перенаправляють клієнтів один до одного.

«Наприклад, на підприємстві виник колективний трудовий спір і працівники не проти вирішити це питання шляхом досягнення домовленості і примирення, ми направляємо цих клієнтів до відділення Національної служби посередництва і примирення в Чернігівській області. Якщо хтось з працівників підприємства хоче стягувати заборгованість з заробітної  плати в судовому порядку, відділення направляє клієнта до нашого центру», — зазначає директор Чернігівського місцевого центру з надання БВПД Володимир Бобруйко.

Плануємо подальшу співпрацю

Представники системи БПД та Національної служби посередництва і примирення з різних регіонів збираються на зустрічі для поширення успішного досвіду міжвідомчої взаємодії.

Так під час спільної онлайн-зустрічі, що відбулася у липні, обговорювалися основні напрями співпраці. Зокрема досягли домовленості проводити спільні правопросвітницькі та консультаційні заходи, популяризувати діяльність служб та поширювати практику трудової медіації.

Так, заступниця директора Регіонального центру з надання БВПД у Сумській області Валентина Волобуєва вважає, що співпраця з представниками Служби посередництва та примирення і розроблення спільних заходів сприятиму захисту прав працівників в регіоні, зокрема робітників ВАТ «Сумихімпром», які зверталися за допомогою до системи БПД.

Річ у тім, що більша частина працівників підприємства звільнилася, частину мобілізували, а ті, хто залишився, виконують обов’язки за 4-6 працівників, працюють понаднормово за мінімальну чи ще нижчу заробітну плату, яку отримують невчасно. Працівники, особливо ті, у яких це єдине джерело доходу на родину, бояться втратити роботу і не звертаються по допомогу. Тож лише спільними зусиллями можна вирішувати подібні ситуації.

Представники Національної служби посередництва і примирення зауважили,  фахівці системи БПД мають можливості виявляти колективні спори, відстежуючи звернення за правничою допомогою від працівників однієї організації, та інформувати про них регіональне відділення служби, щоб спільно розв’язати проблему.