назад
08.07.15

«Безоплатна правова допомога – масштабний урядовий соціальний проект, що реалізується як проект державної установи із новим обличчям» – Андрій Вишневський

DSC 0346Про це сьогодні, 8 липня, під час брифінгу  на тему «Відкриття 100 місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги для соціально незахищених громадян» в Українському кризовому медіа-центрі повідомив директор Координаційного центру з надання правової допомоги Андрій Вишневський.

На думку керівника Українського медіа-центру реформ Тараса Качки, початок роботи центрів з надання безоплатної правової допомоги по всій Україні є одним із прикладів інституційних змін, які сьогодні відбуваються в державі та спрямовані на реформування відносин у суспільстві.  «Робота цих центрів є дуже важливою для того, аби реалізувались і всі інші реформи, які вимагають більшої активності людей у відносинах з державою. Ця тема важлива для оцінки інтенсивності реформ в Україні» – зазначив Тарас Качка на початку брифінгу.

DSC 0329

У деталях щодо роботи центрів, їх місії та завдань розповів директор Координаційного центру Андрій Вишневський. Він нагадав, що створення системи БПД є одним із зобов’язань України як члена Ради Європи (прим. – Резолюція 1466 (2005) Парламентської Асамблеї Ради Європи «Про виконання обов’язків та зобов’язань Україною», у якій, зокрема, було закріплено таке зобов’язання України: «13.13. покращити доступ до правосуддя шляхом запровадження системи безоплатної правової допомоги у відповідності до стандартів Ради Європи та практики Європейського Суду з прав людини»). Право на отримання правової допомоги безоплатно у випадках, передбачених законом, закріплене ст. 59 Конституції України, але протягом років не було реалізовано на практиці через неспроможність держави створити механізмів для реалізації цього права.

«Лише зараз система інституціоналізована. Починаючи з 1 липня розпочалось розгортання масштабного урядового соціального проекту – формування мережі зі 100 місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги. Тобто,  представництва інтересів у судах в цивільних та адміністративних судових спорах  для соціально незахищених категорій громадян», – Андрій Вишневський.

Він детально звернув увагу на категорії таких громадян, зокрема, таких як, малозабезпечені, середній сукупний місячний дохід яких не перевищує прожиткового мінімуму, інваліди, що, отримують соціальну допомогу у розмірі, що не перевищує двох прожиткових мінімумів, учасники бойових дій, у тому числі учасники АТО як особливо важлива та чутлива категорія на сьогоднішній день, члени сімей загиблих воїнів, діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, та низка інших категорій відповідно до ст. 14 Закону України «Про безоплатну правову допомогу».

«Цю ініціативу ми реалізуємо як орієнтований на клієнтів підхід, як державну установу з новим обличчям» – повідомив директор Координаційного центру. «Спілкування із клієнтом ми не починаємо із формальних критеріїв – тобто визначення приналежності до категорій суб’єктів права на безоплатну вторинну правову допомогу. Ми починаємо із того, що з’ясовуємо,  у чому полягає проблема людини, з якою вона прийшла до конкретного центру, і як саме ми можемо їй допомогти» – додав він.

DSC 0333
Фото – Український кризовий медіа-центр

За словами Андрія Вишневського, не усім клієнтам потрібне саме представництво інтересів у суді. Часто це різні питання юридичного характеру, що потребують консультування відповідних фахівців – юристів. Тому центри розвиватимуть активні зв’язки із громадськими організаціями та об’єднаннями на місцевому рівні, органами адвокатського самоврядування з метою створення мережі широкого партнерства суб’єктів надання послуг безоплатної правової допомоги задля того, аби ті громадяни, які не є клієнтами центрів, були адресно направлені в профільні організації, які зможуть допомогти кожній людині у вирішенні її життєвої проблеми по суті  та у правовий спосіб.

Гарантією забезпечення якості такої допомоги, за словами Андрій Вишневського, є гнучка система роботи із адвокатами, які є незалежними у своїй діяльності.«Держава, в особі кожного конкретного центру, виступає замовником послуг незалежних адвокатів, які згідно Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» мають єдиний статус. Держава не втручається у їхню правову позицію та діяльність. Участь кожного адвоката є добровільною на етапі долучення до системи шляхом участі в конкурсі, крім того умови та режим роботи – гнучкі для кожного адвоката, коли він може визначати обсяги свого навантаження, територію, на якій готовий працювати», – зазначив Андрій Вишневський. За його словами, це забезпечує дотримання двох ключових принципів: незалежності провайдерів послуги з надання безоплатної правової допомоги, та їх конкуренції за доступ до державного замовлення на надання такої допомоги.

Крім того, як зазначив директор Координаційного центру, «безоплатна» – означає безкоштовна для клієнта. Натомість послуги адвокатів оплачує держава у відповідності до якості та обсягів такої допомоги у кожній конкретній справі.

На запитання журналістів щодо ресурсного забезпечення системи БПД, Андрій Вишневський зазначив: «Завдяки зусиллям Уряду на сьогоднішній день фінансування системи із державного бюджету у порівнянні із 2014 роком збільшилося у 5 із половиною разів та становить 269, 5 млн. грн. Що є безпрецедентним для державної програми». Так, повідомив директор Координаційного центру, держава оплачує послуги адвокатів, інвестує у розвиток інформаційних технологій, закупівлі основних засобів необхідних для діяльності центрів – зв’язку та комп’ютерної техніки, оренди та технічної підтримки приміщень, оплати праці штатного персоналу. Відсоток коштів проектів міжнародної технічної допомоги у бюджеті системи поточного року – 20%. «Нас підтримують Уряди Канади, США, Данії, Офісу Ради Європи в Україні,та інші  донори, кошти яких спрямовані на навчання адвокатів та персоналу. А також – проведення інформаційних компаній з доведення до населення інформації про систему безоплатної правової допомоги»Андрій Вишневський.

DSC 0342

Фото – Український кризовий медіа-центр

Звернутися до центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги можна через цілодобову єдину лінію безоплатної правової допомоги в України – 0 800 213 103. За цим номером можна отримати інформацію щодо того, хто та де може отримати безоплатну правову допомогу, у чому вона полягатиме, та що для цього потрібно.

Контактна інформація про центри розміщена на сайті Координаційного центру у розділі Місцеві центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги.

Також Андрій Вишневський поінформував  щодо локалізації центрів у регіонах. Так, на сьогоднішній день покрита уся територія України. У містах-мільйонниках створено від 2-х до 4-х таких центрів. Загалом у регіонах створено від 3-ї до 9-ти центрів, з урахуванням кількості населення та транспортної інфраструктури. «У майбутньому, з урахуванням потреб громадян у регіонах, та за подальшої підтримки Уряду мережа центрів може бути розширена» – резюмував директор Координаційного центру.

 

Переглянути повний відео-запис брифінгу українською мовою
Переглянути повний відео-запис брифінгу англійською мовою

 


Приєднуйтесь до сторінок Координаційного центру з надання правової допомоги у соціальних мережах:

Facebook Facebook YouTube YouTube Google Google+  тTwitter