назад

Депутати місцевих рад більше не можуть приховувати свої рішення

golosuvannya

Останнім часом в Україні, зокрема в окремих її регіонах, почастішали випадки скарг, незадоволення чи обурення громадян щодо дій депутатів місцевих рад. Українці категорично висловлюють незадоволення щодо того, що депутати шляхом голосування приймають рішення не на їхню користь або взагалі утримуються від такого прийняття.

При цьому громадянам невідомо, хто саме з депутатів проголосував чи утримався. У зв’язку з цим виникає питання: як захистити своє право знати, надати оцінку діям окремих депутатів, які своїми вчинками викликали обурення громадян.

 Наразі громадяни у зв’язку зі своєю заклопотаністю не можуть повністю слідкувати за змінами, які вносяться до законодавства, а тому більшість з них не знає як, де і яким чином отримати інформацію щодо діяльності місцевих рад та роботи депутатів.

Враховуючи це, доводимо до відома, що депутати місцевих рад більше не можуть приховувати свої рішення, оскільки 26 листопада 2015 р. до ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в України» були внесені зміни щодо поіменних голосувань, які набрали чинності через два місяці після його опублікування. Зокрема, у  ч. 3 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» зазначається: «Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26пунктами 129 і 31 статті 43 та статтями 5556 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов’язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації». На офіційному веб-сайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід’ємною частиною протоколу сесії ради».

Постає питання: що ж змінилося в роботі місцевих рад? А змінилося те, що із змінами, внесеними до ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», практично всі голосування депутатів місцевих рад будуть поіменні. Раніше депутатам були доступні три режими голосування: відкрите, поіменне або таємне голосування.

Як це виглядало? Депутати голосували, наприклад, за виділення земельної ділянки, а громадяни не можуть дізнатися, хто конкретно і як голосував. Однак наразі голосування може проводитися тільки у двох режимах: відкрите поіменне голосування із зазначенням позиції кожного депутата або таємне голосування (проте лише в окремих випадках, наприклад, вибори секретаря ради або висловлення недовіри міському голові).

Щодо фактичного забезпечення поіменного голосування з кожного питання порядку денного, то тут ради можна розділити на два типи: ради, у яких встановлена електронна система голосування, та ради, у якої такої системи немає. Місцеві ради, у яких встановлено електронну систему для голосування «Віче» чи «Рада», використовують їх для фіксації персональної поіменної позиції кожного депутата. Кожен депутат голосує персональною карткою, а результати голосування поіменно висвітлюються на інформаційному табло або екрані у залі засідань.

У день проведення сесії ради або не пізніше наступного дня (у випадку, якщо пленарне засідання тривало до закінчення робочого дня) профільний відділ місцевої ради забезпечує оприлюднення результатів поіменного голосування на офіційному веб-сайті ради. Ради у яких немає електронної системи для голосування, фіксують персональну поіменну позиції кожного депутата на окремих аркушах або електронних таблицях.

У такому випадку голосування відбувається шляхом оголошення позиції депутата, в ході голосування головуючий оголошує в алфавітному порядку прізвища депутатів. Депутат, прізвище якого оголошено, заявляє про свою позицію «за», «проти», «утримався». Результати поіменного голосування фіксуються на окремих листах, які йдуть як додатки до протоколу пленарного засідання. Зафіксовані на окремих аркушах результати поіменного голосування оприлюднюються на офіційному веб-сайті рад.

Підсумовуючи вищенаведене, зазначимо, що незалежно від того, встановлена електронна система для голосування чи ні, ради повинні забезпечити виконання Закону щодо відкритих поіменних голосувань.

Так, після кожного пленарного засідання на офіційному веб-сайті ради з кожного питання порядку денного громадяни повинні мати можливість переглянути інформацію щодо проведення засідання та результатів та його роботи.

Сарненський місцевий центр з надання БВПД