Як відрізнити булінг від агресивної короткочасної поведінки? Як реагувати керівникам навчальних закладів на цькування? Як вчителю себе захистити? – відповіді на ці та інші питання отримали вчителі загальноосвітньої школи №52 в ході тематичного навчання, яке 31 січня провела начальниця відділу Регіонального центру з надання БВПД у Херсонській області Олена Іпатенко.
Варто відзначити, що між Регіональним центром та закладами освіти налагоджена ефективна співпраця, а з прийняттям Закону з протидії булінгу така співпраця буде лише посилюватися, бо законодавчі нововведення потребують додаткових роз´яснень.
Фахівчиня системи БПД представила свою презентацію «Шкільний булінг», розкрила суттєві ознаки та причини цього явища, проаналізувала основні механізми розвитку булінгу та зупинилась на порівняно новому виді цькування – кібербулінгу.
Вчителів цікавило, як відрізнити булінг від агресивної короткочасної поведінки, вони з´ясували, що не кожна сутичка між дітьми може вважатися булінгом, а лише за наявності типових ознак:
- систематичність (повторюваність) діяння;
- наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);
- дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.
Разом з тим правозахисниця поінформувала аудиторію, як реагувати, якщо хтось поскаржився на булінг, адже законодавством передбачено повідомляти уповноважені органи поліції про такі факти, і пояснила покроково, що повинен робити керівник навчального закладу в такому випадку.
Окрім того, вчителі опрацювали положення Закону щодо протидії булінгу в частині встановлення адміністративної відповідальності за приховування випадків насильства керівниками навчальних закладів.
Більш детально – в презентації Олени Іпатенко.
У світі останніх подій Олена Іпатенко торкнулась й теми булінгу по відношенню до вчителів, прокоментувавши сумнозвісний випадок в одній із київських шкіл, який набув розголосу. На цьому прикладі фахівчиня системи БПД проаналізувала поведінку вчителя та можливі наслідки для сторін конфлікту.
«Вчитель вчинив необачно, почавши з´ясовувати відносини з батьком учня наодинці – це його помилка. Треба було підключати адміністрацію школи. У вас завжди повинен бути арбітр», – наголосила юрист.
Рекомендації юриста були корисними і вчасними, педагоги жваво обговорювали проблему і обмінювались думками, адже і правників, і педагогів об´єднує вирішення таких питань, як протидія насильству, створення належних умов для безпечної освіти, правове виховання дітей та молоді.
По завершенні педагоги отримали буклети системи БПД, плакати та пам´ятки проекту «Я МАЮ ПРАВО!», розроблені Координаційним центром з надання правової допомоги та Міністерством юстиції України.