На Хмельниччині сьогодні працює 20 бюро правової допомоги, 16 із них, в невеликих містах і селищах області, були створені 1 вересня 2016 року, а ще чотири, безпосередньо при місцевих центрах, утворили на початку цього року.
За шість років до офісів справедливості в Хмельницькій області, як часто називають бюро, звернулося майже 95 тисяч людей. Більшість консультувалися з юристами щодо вирішення своїх правових проблем або ж зверталися по роз’яснення законодавства. Натомість для вісьмох тисяч осіб візит до бюро завершився призначенням адвоката чи штатного юриста системи безоплатної правової допомоги, які представляли інтереси клієнтів у судах.
З якими питаннями приходять люди до бюро?
Зазвичай це повсякденні й знайомі багатьом проблеми: розірвання шлюбу, стягнення аліментів, оформлення спадщини, встановлення фактів, що мають юридичне значення, нарахування соціальних виплат. Водночас специфіка звернень часто залежить від обставин. Наприклад, в умовах воєнного стану суттєво побільшало звернень від внутрішньо переміщених осіб, людей, що стикнулися з правовими проблемами, зумовленими війною.
«Завдяки тому, що наша область належить до відносно спокійних, попри введення в Україні воєнного стану, Теофіпольське бюро правової допомоги продовжує працювати у звичному режимі. Сьогодні до нас звертається багато людей, які змушені були покинути свої домівки через війну. Вони запитують про пільги та гарантії, що передбачені законодавством для внутрішньо переміщених осіб, щодо отримання різноманітних виплат та допомог тощо», – говорить фахівчиня бюро Ірина Савчук.
Зважаючи на обставини, зазнали змін і канали отримання правової. За словами завідувача Красилівського бюро правової допомоги Валентина Галюка, з початком війни потреба в правових консультаціях значно зросла. Люди намагаються отримати відповіді на різноманітні питання у максимально безпечних умовах, тому часто звертаються до юристів по телефону.
Однак фахівці системи безоплатної правової допомоги швидко опанували нові виклики, адже робота юриста це, крім іншого, постійне навчання і вдосконалення, кажуть у бюро.
Зокрема, Кам’янець-Подільське бюро правової допомоги після початку великої війни одним із перших долучилося до роботи контактного центру системи БПД, консультуючи людей навіть в позаробочий час. А завдяки швидкій організації консультаційних пунктів доступу до безоплатної правової допомоги в тимчасових пунктах розміщення осіб, які перемістились з адміністративно-територіальних одиниць, де відбуваються бойові дії, більша кількість осіб змогла отримати безоплатну правову допомогу.
Утім, фахівці бюро не лише допомагають вирішувати нагальні юридичні питання клієнтів, але й навчають населення, як запобігти виникненню проблем. З цією метою юристи проводять різнотематичні правопросвітницькі заходи, під час яких говорять, зокрема, як діяти в тих чи інших ситуаціях. До прикладу, у які строки слід оформити спадщину, як врятувати товариша від булінгу, куди звернутися, щоб отримати соціальну допомогу.
За шість років працівники бюро Хмельниччини долучилися до понад 6,5 тисячі таких заходів. Найчастіше для зустрічей з різними категоріями людей обирали теми, пов’язані з питаннями трудового права, прав дітей, земельних правовідносин, запобіганням домашньому насильству та цькуванню в школі. Після початку повномасштабної війни тематика заходів змінилася. Сьогодні фахівці бюро часто говорять про права внутрішньо переміщених осіб, документування воєнних злочинів, пояснюють, у яких випадках відповідно до статті 40 Кримінального кодексу України не настає кримінальна відповідальність.