назад

Інформуємо громадян про право на вчасні та якісні комунальні послуги за справедливу вартість

SuR 190322 11Комунальні послуги – одне з топ-болючих питань сьогодення. Неправильно нараховані платежі, відмова у безоплатному встановленні лічильника, не надані чи неякісні послуги… Не впевнені у правомірності дій комунальних служб, маєте сумніви щодо призначення субсидії чи виникли інші правові питання? Скористайтеся порадами фахівців системи БПД – про це упродовж тижня інформували юристи центрів та бюро правової допомоги Сумщини.

Зокрема, юрист Регіонального центру Олексій Рибалка надав роз’яснення в ефірі телеканалу «ATV» щодо монетизації субсидії. «З березня 2019 року Уряд розпочав виплату субсидій готівкою тим громадянам, яким субсидію призначено у 2018 році. Таке поняття як обов’язковий платіж скасовується. Субсидіанти отримуватимуть всю суму допомоги на руки і мають самостійно розрахуватися за спожитий у лютому газ, електроенергію, воду та тепло. Монетизована субсидія, яка залишиться після оплати комуналки, може бути використана на власний розсуд домогосподарства», – зазначив юрист.

SuR 190322 10Першими «живі» кошти для оплати комунальних рахунків за лютий отримають пенсіонери, які одержують пенсію з 4 березня. Тим, у кого є пенсійна картка, субсидія буде зарахована на неї. А тим, у кого її немає, додому принесе листоноша.

Ті громадяни, хто не є пенсіонерами й користуються допомогою з 2018 року, зможуть отримати свою монетизовану субсидію з 12 березня у будь-якому відділені Ощадбанку. Потрібен лише паспорт та ідентифікаціний код. Немає жодної прив’язки до місця реєстрації громадянина, якому призначено державну допомогу для оплати комунальних платежів.

У березні субсидія прийде грошовим переказом «Швидка копійка», у квітні – уже на картку, яку банк одразу видасть під час березневого візиту в Ощадбанк.

Для зручності субсидіантам, які не є пенсіонерами, запропоновано перед відвідуванням банку пройти реєстрацію на офіційному сайті https://www.oschadbank.ua/ua/sb або в Контакт-центрі Ощадбанку за тел.: 0 800 210 800 (безкоштовно зі стаціонарних та мобільних телефонів по території України). Це дасть субсидіанту змогу самостійно обрати найближче відділення, зручний час та дату для отримання субсидії без черг.

Нагадаємо, щороку у травні відбувається процес перепризначення субсидій на новий рік. Тому усім  отримувачам субсидій потрібно обов’язково подати Заяву і Декларацію про доходи в управління соціального захисту населення. Автоматичне перепризначення допомоги стосуватиметься лише тих, хто звернувся за субсидією вперше у 2019 році.

Оскаржувати завищені ціни на комунальні тарифи та неякісні послуги можливо і потрібно – наголошують фахівці системи БПД. І хоча проблема в Україні поширена, споживачі найчастіше не вміють правильно документувати порушення і складати відповідний акт, щоб притягнути виконавця до відповідальності. Що ж робити, коли комунальні послуги надані неякісно або взагалі відсутні, а платіжки надходять із надвисокими сумами? Такою була тема правопросвітницьких заходів в Конотопському місцевому центрі з надання БВПД упродовж тижня. Працівники центру Оксана Козіна та Дмитро Соляник спілкувалися з безробітними у Конотопському міськрайонному центрі зайнятості.

Закон про житлово-комунальні послуги прямо передбачає право споживача письмово звертатися до виконавця послуг з актом-претензією. Потрібно телефоном викликати представників виконавця. Якщо вони не приходять, то акт-претензію можна скласти самостійно, але треба, щоб їх підписали ще двоє інших споживачів комунальних послуг. Тобто слід встановити, що, наприклад, температура гарячої води нижча, ніж встановлена. Зафіксувати, що опалення в квартирі фактично не надається або надається таким чином, що люди змушені користуватися ще й електрообігрівачами. І лише в тому випадку, коли у вас вже в досудовому впровадженні будуть на руках документи, які підтверджують, що ви маєте претензії до якості або обсягу наданих послуг, то ви маєте шанс на перемогу в суді. Якщо ж люди просто скаржаться усно і телефонують у служби підтримки виконавців, то цей факт неможливо задокументувати. І потім виходить ситуація, за якою виконавець послуги звертається до суду й стверджує, що людина не сплатила, а та не може довести, що послуга була надана неякісно або її не надали взагалі. 

KoM 190322 01 KoM 190322 02

Також у Недригайлівській філії Сумського обласного центру зайнятості головним спеціалістом Недригайлівського бюро правової допомоги Вадимом Терещенком проведено семінар на тему: «Оплата населенням житлово-комунальних послуг».

Головний спеціаліст Буринського бюро правової допомогиАліна Тюндер проінформувала відвідувачівБуринської районної філії Сумського обласного центру зайнятості про обсяги житлово-комунальних послуг; обов’язки виконавців комунальних послуг та управителів; порядок укладання, зміни і припинення договорів про надання комунальних послуг.

Головний спеціаліст Липоводолинського бюро правової допомоги Костянтин Штанопруд провів інформування серед відвідувачів Липоводолинської філії Сумського обласного центру зайнятості на тему: «Оплата комунальних послуг». Юрист презентував інформаційні буклети «Оплата комунальних послуг у деталях», в експрес-режимі роз’яснював, як вимагати компенсації збитків унаслідок неналежного надання комунальних послуг, як фіксувати факти неякісних послуг, як реструктуризувати наявну заборгованість за комунальними платежами.
KoM 190322 04На базі
Конотопського місцевого центру з надання БВПД заступник директора Валентина Волік провела інформаційну зустріч з жителями міста Конотоп щодо нових правил укладання договорів на постачання електроенергії на 2019 рік.

KoM 190322 03Відповідно до норм Закону України «Про ринок електричної енергії» енергопостачальні компанії зобов’язані здійснити відокремлення діяльності з розподілу електричної енергії від інших видів діяльності вертикально інтегрованого суб’єкта господарювання (обленерго), у тому числі шляхом створення електропостачальника.

Нова модель системи договірних відносин на роздрібному ринку електричної енергії та порядок укладання договорів визначені Правилами роздрібного ринку електричної енергії, затвердженими постановою НКРЕКП від 14.03.2018 р. №312 .

Відповідно до правил для забезпечення споживання електричної енергії споживач укладає договори:

1) про надання послуг з розподілу електричної енергії споживачу із оператором системи розподілу;

2) про постачання електричної енергії споживачу із обраним електропостачальником або про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг (для побутових або малих непобутових споживачів).

Договір споживача з оператором системи розподілу переважно стосується технічних параметрів потужності, класу напруги, якості електричної енергії, процедури відключення та підключення. Договір про постачання електричної енергії передбачає комерційний продаж споживачу електричної енергії як товарної продукції. Договори про користування електричною енергією (для населення) та про постачання електричної енергії, укладені споживачами з обленерго, припиняють свою дію з 01 січня 2019 року.

На Шосткинщині у межах роботи Університету третього віку для слухачів економіко-правового факультету юрист Шосткинського місцевого центру з надання БВПД Юлія Зацаринна провела семінар «Права споживачів на якісні житлово-комунальні послуги. Як захистити свої права».

ShM 190322  01 ShM 190322  02

У ході семінару працівниця центру зазначила, які нормативно-правові акти регламентують відносини у сфері житлово-комунального господарства, хто є сторонами даних відносин. Так, відповідно до Закону України «Про житлово-комунальні послуги», учасниками договірних відносин у сфері житлово-комунальних послуг є власник, споживач, виконавець, виробник. Також учасники заходу обговорили відмінність тарифів від розміру внесків.

«Якщо розмір тарифів на житлово-комунальні послуги регулюється державою, то зовсім інша ситуація, коли громадяни мешкають у будинках, де є об’єднання співвласників багатоквартирного будинку», – поінформувала Юлія Зацаринна.

На базі Шосткинського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області начальником Середино-Будського бюро правової допомоги Тетяною Харченко проведено інформування на тему: «Що робити, якщо вам надають неякісні комунальні послуги?». Начальник бюро розповіла, як діяти, якщо потрібно оскаржити дії постачальника, добитись перерахунку нарахованих платежів. «У разі виникнення обставин, які потребують складання акта-претензії, звертайтесь до підприємства-постачальника послуг письмово з проханням здійснити обстеження. Свою письмову заяву оформлюйте в двох примірниках і потурбуйтесь, щоб на другому примірнику вам проставили примітку (підпис відповідальної особи, ПІБ, дату) про те, що ваше звернення прийнято. Не марнуючи час, належним чином зафіксуйте обставини, до яких призвело ненадання або неякісне надання комунальних послуг, безвідповідальні дії сусідів (якщо це затоплення – фотографуйте пошкоджену техніку, стіни)», – роз’яснила Тетяна Харченко.

ShM 190322  03

Юристи Охтирського місцевого центру з надання БВПД Валерій Лебідь та Марина Лапоног для відвідувачів центрів зайнятості у м. Охтирка та м. Тростянець провели інформаційну годину на тему: «Як можна захистити свої права у випадку надання неякісних комунальних послуг».

Перш за все, потрібно зазначити, що до житлово-комунальних послуг належать:

   1) житлова послуга – послуга з управління багатоквартирним будинком;

      2) комунальні послуги – це послуги з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами.

«У разі ненадання, надання не в повному обсязі або неналежної якості комунальних послуг ви маєте право викликати виконавця комунальних послуг (його представника) для перевірки кількості та/або якості наданих послуг», – розповів Валерій Лебідь.

OkM 190320 OkM 02Присутніх повідомлено, що за результатами перевірки якості надання комунальних послуг або якості послуг з управління багатоквартирним будинком складається акт-претензія, який підписується споживачем та виконавцем комунальної послуги або управителем (щодо послуги з управління багатоквартирним будинком).

«Виконавець комунальної послуги або управитель (щодо послуги з управління багатоквартирним будинком) протягом п’яти робочих днів вирішує питання щодо задоволення вимог, викладених в акті-претензії, або видає (надсилає) споживачу обґрунтовану письмову відмову в задоволенні його претензії», – зазначила Марина Лапоног.

OkM 190320 OkM 01На тему прав споживачів житлово-комунальних послуг говорив із суб’єктами пробації у Лебединському районному секторі фахівець Лебединського бюро правової допомоги Сергій Іванов.

OkM 190319  3Присутнім було повідомлено, що споживач має право:

1) одержувати своєчасно та належної якості житлово-комунальні послуги;

2) без додаткової оплати одержувати від виконавця житлово-комунальних послуг інформацію про ціни/тарифи, загальну вартість місячного платежу, структуру ціни/тарифу, норми споживання та порядок надання відповідної послуги, а також про її споживчі властивості;

3) на відшкодування збитків, завданих його майну, шкоди, заподіяної його життю або здоров’ю внаслідок неналежного надання або ненадання житлово-комунальних послуг та незаконного проникнення в належне йому житло,

4) на усунення протягом строку, встановленого договорами про надання житлово-комунальних послуг або законодавством, виявлених недоліків у наданні житлово-комунальних послуг;

5) на зменшення у встановленому законодавством порядку розміру плати за житлово-комунальні послуги у разі їх ненадання, надання не в повному обсязі або зниження їхньої якості;

6) на неоплату вартості комунальних послуг (крім постачання теплової енергії) у разі їх невикористання (за відсутності приладів обліку) за період тимчасової відсутності в житловому приміщенні (іншому об’єкті нерухомого майна) споживача та інших осіб понад 30 календарних днів, за умови документального підтвердження відповідно до умов договорів про надання комунальних послуг;

7) отримувати від управителя, виконавців комунальних послуг штраф у розмірі, визначеному договорами про надання відповідних житлово-комунальних послуг, за перевищення нормативних строків проведення аварійно-відновних робіт;

8) на перевірку кількості та якості житлово-комунальних послуг у встановленому законодавством порядку.

9) без додаткової оплати отримувати від виконавця відповідної послуги чи іншої уповноваженої на розподіл комунальної послуги особи детальний розрахунок розподілу обсягу спожитих комунальних послуг між споживачами багатоквартирного будинку;

10) розірвати договір про надання комунальної послуги, попередивши про це виконавця відповідної комунальної послуги не менш як за два місяці до дати розірвання договору, за умови допуску виконавця для здійснення технічного припинення надання відповідної послуги.

Про те, що робити споживачам у разі невідповідності якості послуг встановленим показникам інформувала безробітних у центрі зайнятості юристка Лебединського бюро правової допомоги Євгенія Логвіненко.

OkM 190319  1= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

За отриманням безоплатної правової допомоги звертайтеся до
місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги:

Конотопський місцевий центр –
41615, м. Конотоп, вул. Братів Лузанів, 43, тел. (05447) 6-23-47

Охтирський місцевий центр –
42700, м. Охтирка, вул. Перемоги, 13. тел. (05446) 4-22-23

Сумський місцевий центр –
40000, м. Суми, вул. Покровська 9/1.
тел. (0542) 66-51-08; 066-771-32-61; 098-380-69-38.

Шосткинський місцевий центр –
41100, м. Шостка, вул. Горького, 4. тел. (05449) 7-30-94

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

Окрім того, в Україні діє єдиний номер з надання безоплатної правової допомоги –

0-800-213-103     (Цілодобово, в межах України – безкоштовно)

Зателефонувавши за ним, Ви зможете дізнатися адреси та контакти центрів у всіх регіонах України та отримати консультацію фахівців.