назад
01.08.17

Майже 75 тис. осіб отримали правову допомогу через мережу дистанційних та мобільних консультаційних пунктів БПД

Впродовж 2016 року – І півріччя 2017 року центри з надання БВПД утворили та забезпечили роботу 2188 дистанційних пунктів доступу до безоплатної правової допомоги та здійснили близько 14 000 виїздів мобільних консультаційних пунктів (виїзних прийомів громадян). Завдяки організації роботи таких віддалених точок доступу до безоплатної правової допомоги, консультації та роз’яснення з правових питань змогли отримати 74 707 осіб.

У Стратегії реформування судоустрою, судочинства та суміжних правових інститутів на 2015 – 2020 роки, затвердженою Указом Президента України від 20 травня 2015 року № 276, одним із завдань, спрямованих на забезпечення спрощення доступу громадян до безоплатної правової допомоги, визначено розширення можливості для надання як первинної, так і вторинної правової допомоги у цивільних та адміністративних справах, у тому числі, й на регіональному рівні.

У зв’язку з цим підпунктом 5.5 пункту 5 Плану дій щодо реалізації положень вищезазначеної Стратегії передбачено утворення та розвиток мережі дистанційних та мобільних пунктів доступу до безоплатної правової допомоги.

Також згідно підпунктів 8 та 10 пункту 13 Положення про центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 02 липня 2012 року № 967/5 (із змінами), місцеві центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги (далі – місцеві центри) відповідно до покладених на них завдань забезпечують роботу мобільних консультаційних пунктів та розвиток мережі дистанційних пунктів доступу до безоплатної правової допомоги та їх функціонування на постійній основі.


Дистанційний пункт доступу – це точка доступу до безоплатної правової допомоги для громадян, які мають потребу в безоплатній правовій допомозі, але в силу різних причин (проживання або перебування у віддалених населених пунктах, відсутність вільного часу тощо) не мають можливості її отримати, звернувшись безпосередньо до місцевого центру або бюро правової допомоги. Дистанційний пункт діє на постійній основі за визначеним графіком та розташовується в приміщеннях органів державної влади, органів місцевого самоврядування, установ (організацій, закладів).


Організація роботи дистанційних та мобільних консультаційних пунктів має на меті спрощення доступу до безоплатної правової допомоги та задоволення потреб у правових послугах, як для соціально-вразливих категорій громадян, зокрема таких як інваліди, люди похилого віку або з обмеженими фізичними можливостями, одинокі особи, ветерани війни, діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування, внутрішньо переміщені особи, так і територіальних громад в цілому. Так, минулого року послугами цієї мережі скористувалося понад 36 тис. осіб (див. детальну інформацію за 2016 рік), у І ж півріччі 2017 року кількість громадян, які отримали безоплатну правову допомогу через мережу дистанційних та мобільних консультаційних пунктів БПД, склала 38 985 осіб. Нижче надаємо відповідну інформацію.

У першому півріччі 2017 року зусиллями місцевих центрів утворено та забезпечено роботу нових 843 дистанційних пунктів доступу до безоплатної правової допомоги. Загалом станом на 01 липня поточного року по всій території України функціонує – 2188 дистанційних пунктів.

Diagrama 1 01.08.2017

Переглянути інформацію про загальну кількість діючих дистанційних пунктів доступу до безоплатної правової допомоги (в розрізі місцевих центрів)

Найбільшу кількість дистанційних пунктів доступу було утворено у Полтавській (263), Одеській (184), Дніпропетровській (147), Тернопільській (134), Вінницькій (133) та Херсонській (120) областях.

Diagrama 3 01.08.2017

Так, 488 дистанційних пунктів доступу утворено на базі обласних, районних та сільських бібліотек; 436 – в органах місцевого самоврядування (сільських, селищних, міських, районних радах); 295 – в місцевих органах державної виконавчої влади (районних та міських державних адміністраціях), а також територіальних установах центральних органів виконавчої влади, зокрема управліннях праці та соціального захисту населення, Пенсійного фонду України, службах у справах дітей районних державних адміністрацій тощо; 280 – у центрах зайнятості населення; 159 – у закладах соціального обслуговування населення (центрах соціально-психологічної реабілітації, територіальних центрах обслуговування пенсіонерів та одиноких непрацездатних громадян, соціальних гуртожитках для внутрішньо переміщених осіб, у будинках-інтернатах, у тому числі для громадян похилого віку та інвалідів); 90 – у громадських та волонтерських організаціях, у тому числі у центрах допомоги учасникам АТО; 79 – у центрах з надання адміністративних послуг; 41 – у закладах охорони здоров’я, зокрема у 13 військово-медичних центрах (військових госпіталях) Міністерства оборони України; 31 – у судах; 26 – у навчальних закладах (вищих та загальноосвітніх), школах-інтернатах.

Diagrama 4 01.08.2017

Крім того, у першому півріччі 2017 року завдяки успішно налагодженій співпраці з міжрегіональними управліннями з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції України місцевими центрами по всій території України було утворено 60 дистанційних пунктів доступу в установах виконання покарань та у приміщеннях територіальних підрозділів зазначених управлінь.

Переглянути Приклад № 1

47 дистанційних точок доступу до безоплатної правової допомоги функціонує у військових комісаріатах та військових частинах, а також 16 – у територіальних органах Державної міграційної служби (пунктах тимчасового розміщення біженців та пунктах тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства).

«З метою створення належних умов для забезпечення захисту прав та соціальних гарантій військовослужбовців, зокрема тих, які брати участь в антитерористичній операції, членів їх сімей, інших осіб, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», в даний час управлінням забепечення доступу до правової допомоги здійснюється робота щодо налагодження співпраці з відповідними структурними підрозділами Міністерства оборони України. Одним із напрямів такої взаємодії пропонується визначити утворення та забезпечення роботи дистанційних пунктів доступу у приміщеннях військових частин Збройних Сил України, зокрема шляхом укладення відповідних угод про співпрацю між місцевими центрами та військовими частинами. Це, в свою чергу, надасть можливості отримати якісну правову допомогу військослужбовцям, які проходять військову службу у Збройних Силах України» – зазначає заступник начальника Управління забезпечення доступу до правової допомоги Координаційного центру Наталія Марчук.

З метою забезпечення доступу до безоплатної правової допомоги для внутрішньо переміщених осіб, а також громадян, які проживають на території непідконтрольній Україні, місцевими центрами з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Донецькій області із залученням фахівців громадських та волонтерських організацій, організовано роботу дистанційного пункту доступу на території гуманітарно-логістичного центру, що розташований в районі контрольно-пропускного пункту в’їзду-виїзду Донецької області «Майорськ».

Так, у період з 01 січня по 01 липня 2017 року до зазначеного пункту доступу звернулося 686 особи, яким було надано безоплатну правову допомогу.

Нагадаємо, що у дистанційних пунктах громадяни можуть отримати правову інформацію, консультації та роз’яснення з правових питань, допомогу у складанні заяв, скарг та інших документів правового характеру.

Одним із найпоширеніших способів організації роботи таких віддалених точок доступу, що успішно застосовуються місцевими центрами для зручного та оперативного спілкування з клієнтами, є використання Skype-зв’язку, зокрема через розгалужену систему бібліотечних установ у рамках проекту «Бібліоміст».

Також, дистанційні пункти працюють у формі особистих прийомів громадян, які проводять працівники місцевих центрів, у тому числі, із залученням на громадських засадах адвокатів, представників правозахисних організацій, державних органів та органів місцевого самоврядування тощо, за допомогою он-лайн консультувань, телефонного зв’язку, з використанням інших інформаційних технологій.

Так, у першому півріччі 2017 року працівниками місцевих центрів в рамках роботи дистанційних пунктів доступу було здійснено 8 403 особистих прийоми громадян, а також проведено 8 984 скайп-зв’язки, телефонних зв’язки, он-лайн консультувань тощо.

Diagrama 5 01.08.2017

Загальна кількість громадян, яка у першому півріччі 2017 року звернулася за отриманням консультацій та роз’яснень з правових питань під час роботи дистанційних пунктів доступу, склала 18 450 осіб.

Diagrama 6 01.08.2017

 

Всього за час функціонування мережі таких відділених точок доступу (2016 – перше півріччя 2017 року) правову допомогу у них змогли отримати 28 375 осіб.

«Найчастіше громадяни звертаються за консультаціями з питань їх соціального захисту, зокрема порядку призначення житлових субсидій, пенсійного забезпечення, різних видів державної соціальної допомоги, отримання пільг учасниками АТО та соціального захисту їх сімей, надання адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам, у тому числі для покриття витрат на проживання, оплату житлово-комунальних послуг, відновлення соціальних виплат, прийняття спадщини, що знаходиться на тимчасово окупованій території тощо» – повідомляє очільниця Управління забезпечення доступу до правової допомоги Координаційного центру Олена Сінчук.

Працівниками місцевих центрів, які здійснювали прийом громадян, надавались роз´яснення, як положень законодавства у сфері надання безоплатної правової допомоги, так і у сферах земельного, житлово-комунального, сімейного, податкового законодавства, законодавства про працю тощо.

Особи, які зверталися за консультаціями, також порушували питання щодо стягнення заборгованості по заробітній платі, незаконного звільнення їх з роботи, здійснення перерахунку пенсії, порядку розірвання шлюбу та стягнення аліментів, порядку оформлення права власності на нерухоме майно, реалізації права учасників АТО на отримання земельної ділянки та житла, порядку призначення інвалідності тощо.

Ще одним інструментом для забезпечення доступу громадян до безоплатної правової допомоги є проведення виїзних консультацій в рамках роботи мобільних консультаційних пунктів, зокрема з метою надання адресної правової допомоги одиноким особам, особам похилого віку, особам з обмеженими фізичними можливостями за місцем їх фактичного проживання чи перебування.

Переглянути Приклад № 2


Нагадаємо, що мобільний консультаційний пункт  ̶  це точка доступу до безоплатної правової допомоги, що діє за визначеним місцевим центром графіком для забезпечення потреби в безоплатній правовій допомозі громадянам, що проживають/перебувають у територіально віддалених від місцевого центру населених пунктах або у спеціалізованих установах (госпіталях, пансіонатах, геріатричних установах тощо) шляхом здійснення виїзних прийомів.


Так, у першому півріччі 2017 року працівниками місцевих центрів було здійснено 6 538 виїздів мобільних консультаційних пунктів, з них 734 – за місцем проживання/перебування осіб з метою надання їм адресної правової допомоги.

Diagrama 7 01.08.2017

Загалом впродовж 2016  ̶  першого півріччя 2017 року таких виїзних прийомів громадян місцевими центрами було проведено близько 14 000.

Найбільшу кількість виїзних прийомів громадян було здійснено Павлоградським місцевим центром – 258, Білоцерківським місцевим центром – 237, Краматорським місцевим центром – 170, Кременчуцьким місцевим центром – 149, Ковельським місцевим центром – 146 тощо.

Переглянути інформацію про кількість виїздів мобільних консультаційних пунктів (виїзних прийомів громадян) у першому півріччі 2017 року в розрізі місцевих центрів

Найчастіше виїзди мобільних консультаційних пунктів здійснювались до  сільських, селищних, міських, районних рад, що знаходяться у віддалених від місцевих центрів населених пунктах, закладів соціального обслуговування населення (соціальних гуртожитків, дитячих будинків, геріатричних будинків-інтернатів для людей похилого віку), у заклади охорони здоров´я (лікарні, санаторії), у тому числі, військові госпіталі, військові частини, громадські організації людей з інвалідністю, заклади освіти, органи державної виконавчої влади, а також пункти тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства.

Переглянути Приклад № 3

Загальна кількість осіб, яка звернулася за отриманням правової допомоги  під час виїздів мобільних консультаційних пунктів (виїзних прийомів громадян) у першому півріччі 2017 року склала 20 535 осіб.

Diagrama 8 01.08.2017

У порівнянні із загальною кількістю зареєстрованих звернень громадян до місцевих центрів впродовж першого півріччя 2017 року, кількість осіб, які звернулися до дистанційних та мобільних пунктів доступу у відсотковому еквіваленті становить 13 %.

Diagrama 9 01.08.2017


NB! З детальною інформацією про місця та графіки роботи дистанційних пунктів доступу та мобільних консультаційних пунктів доступу до БПД у розрізі регіонів можна ознайомитись на веб-сайтах регіональних центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги. Ця інформація, зазначимо, актуалізується та доповнюється на періодичній основі.


Приєднуйтесь до сторінок Координаційного центру з надання правової допомоги у соціальних мережах:

Facebook Facebook      YouTube YouTube      Google Google+  тTwitter