назад

Тренінг на тему «Запобігання емоційного вигорання» став фінальним акордом професійної практики на базі Тернопільського місцевого центру з надання БВПД, під час якої студенти-магістранти Кафедри психології розвитку та консультування Тернопільського національного педагогічного університету ім. Володимира Гнатюка здобували навики та досвід медіаторів.

Студентки Наомі Карпетс та Олена Стопник провели корисний та насичений практичними порадами і цікавими завданнями тренінг для працівників місцевого центру. Крім того, майбутні психологині були активними тренерками під час проведення спільних з фахівцями місцевого центру правопросвітницьких заходів на тему «Медіація як альтернативний спосіб вирішення конфліктів». Разом з юристами системи БПД вони розповідали учасникам різноманітних заходів про особливості проведення процедури медіації в цивільних та кримінальних справах, порядок здійснення медіації та випадки, в яких медіація може бути припинена.

«Процедура медіації є одним із можливих варіантів подолання конфліктних ситуацій. Її суть полягає в участі медіатора, який допомагає сторонам конфлікту налагодити процес комунікації та знайти такий варіант рішення, який задовольнить інтереси всіх учасників», підкреслює головний фахівець із зв’язків з громадськістю та пресою Тернопільського місцевого центру Ірина Максимюк.

Зокрема, зупинялися на тому, яка роль психологів у практичній реалізації пілотного проєкту «Програма відновлення для неповнолітніх, які підозрюються у вчиненні кримінального правопорушення». З усіма неповнолітніми, які беруть участь у Програмі працюють професійні психологи. Фахівці даного профілю складають психологічні портрети цих дітей і потім складається програма, в якій чітко прописуються заходи, направлені на ресоціалізацію неповнолітніх.

Варто підкреслити, що це було не просто ознайомчим заходом, а й безпосереднім залученням людських ресурсів та партнерів до реалізації Програми. Учасники зустрічі активно комунікували та, враховуючи важливість практичного досвіду для студентів, домовилися про подальшу взаємодію, що є черговим кроком у співпраці між системою БПД Тернопільщини та Тернопільським національним педагогічним університетом ім. Володимира Гнатюка.

Довідково. Суть медіації зокрема у сфері відновного правосуддя полягає у здійсненні добровільної, позасудової процедури, під час якої неповнолітній, якого підозрюють у вчиненні кримінального правопорушення та потерпілий за допомогою медіатора намагаються врегулювати конфлікт шляхом укладення угоди про застосування Програми.

Таким чином, основним завданням медіатора є полегшення сторонам кримінального правопорушення процесу діалогу, створення умов, за яких потерпіла сторона й неповнолітній зможуть всебічно обговорити наслідки кримінального правопорушення, здійснення взаємної підтримки та співпраці у процесі вироблення варіанту взаємно прийнятного рішення, безпосередньо спілкуючись один з одним.

Коли медіатор залучається до справи, то це дає можливість потерпілій стороні швидше отримати належну компенсацію заподіяної шкоди та знайти відповіді на питання, які хвилюють її у зв’язку з кримінальним правопорушенням. Крім того, посередник допомагає впоратися з негативними емоціями й переживаннями, спричиненими правопорушенням, відновити почуття безпеки та контролю над власним життям.

Що стосується неповнолітнього, то для нього участь у процесі медіації означає усвідомлення наслідків власних дій і отримання можливостей їх виправити, відновити почуття власної гідності, самоповаги та поваги інших, а також можливості бути звільненим від кримінальної відповідальності або отримання більш м’якого покарання.