назад

Мережа мобільних та дистанційних пунктів доступу до БПД продовжує розширюватись

LogoУпродовж 9-ти місяців 2016 року зусиллями місцевих центрів утворено та забезпечено роботу 899 дистанційних пунктів доступу до безоплатної правової допомоги, та здійснено 4201 виїзд через утворення мобільних консультаційних пунктів (виїзних прийомів громадян). За цей час до цих пунктів звернулося за отриманням консультацій та роз’яснень з правових питань понад 21,5 тис. осіб.

Нагадаємо, що у Стратегії реформування судоустрою, судочинства та суміжних правових інститутів на 2015 – 2020 роки, затвердженою Указом Президента України від 20 травня 2015 року № 276, одним із завдань, спрямованих на забезпечення спрощення доступу громадян до безоплатної правової допомоги, визначено розширення можливості надання як первинної, так і вторинної правової допомоги у цивільних та адміністративних справах, у тому числі, й на регіональному рівні. У зв’язку з цим підпунктом 5.5 пункту 5 Плану дій щодо реалізації положень вищезазначеної Стратегії передбачено утворення та розвиток мережі дистанційних та мобільних пунктів доступу до безоплатної правової допомоги.

Нижче пропонуємо нашим читачам ознайомитись із інформацією щодо утворення, функціонування та розвитку мережі мобільних консультаційних та дистанційних пунктів доступу до безоплатної правової допомоги.

Утворення мережі дистанційних пунктів доступу та мобільних консультаційних пунктів передбачено планами надання безоплатної правової допомоги на 2016 рік у відповідних регіонах. Відповідно до положень про центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги місцеві центри забезпечують роботу мобільних консультаційних пунктів та розвиток мережі дистанційних пунктів доступу до безоплатної правової допомоги та їх функціонування на постійній основі.

Так, за дев’ять місяців 2016 року було утворено та забезпечено роботу 899 дистанційних пунктів доступу до безоплатної правової допомоги та здійснено 4 201 виїзд через утворення мобільних консультаційних пунктів (виїзних прийомів громадян). Загальна кількість громадян, яка звернулася за отриманням консультацій та роз’яснень з правових питань під час роботи дистанційних пунктів доступу та мобільних консультаційних пунктів, склала 21 660 осіб.

ДИСТАНЦІЙНІ ПУНКТИ ДОСТУПУ ДО БПД

Дистанційний пункт доступу до безоплатної правової допомоги – це точка доступу до безоплатної правової допомоги, що функціонує на постійній основі за визначеним графіком в приміщенні установи, організації, закладу для громадян, які мають потребу в безоплатній правовій допомозі, але в силу різних причин (географічна віддаленість, відсутність вільного часу тощо) не мають можливості оперативно звернутися до місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги (бюро правової допомоги).

Найбільшу кількість дистанційних пунктів доступу було утворено у Тернопільській (115), Дніпропетровській (88), Одеській (80), Полтавській (59) Хмельницькій (56) та Вінницькій (53) областях (див. нижче).

17.11.2017 - 111 5

Так, 322 дистанційних пунктів доступу утворено на базі обласних, районних, селищних та сільських бібліотек; 176 – в органах місцевого самоврядування (сільських, селищних, міських, районних радах); 147 – в місцевих органах державної виконавчої влади (районних та міських державних адміністраціях), а також територіальних установах центральних органів виконавчої влади, зокрема управліннях праці та соціального захисту населення, Пенсійного фонду України, службах у справах дітей районних державних адміністрацій тощо; 39 – у громадських та волонтерських організаціях, у тому числі у центрах допомоги учасникам АТО; 39 – у закладах соціального обслуговування населення (центрах соціально-психологічної реабілітації, територіальних центрах обслуговування пенсіонерів та одиноких непрацездатних громадян, соціальних гуртожитках для внутрішньо переміщених осіб, у будинках-інтернатах, у тому числі для громадян похилого віку та інвалідів); 36 – у центрах зайнятості; 17 – у навчальних закладах (вищих та загальноосвітніх), школах-інтернатах; 16 – у закладах охорони здоров’я, окрема у 9 військово-медичних центрах (військових госпіталях) Міністерства оборони України; 10 – у військових частинах та військових комісаріатах;
4 – територіальних підрозділах Державної міграційної служби (пунктах тимчасового розміщення біженців). 13 – дистанційних пунктів доступу було утворено в приміщеннях центрів надання адміністративних послуг, 5 – територіальних підрозділах головних управлінь Національної поліції, 2 – у приймальнях народних депутатів (політичних партії). Також, дистанційні пункти доступу були утворені та діють в 14 установах виконання покарань (виправних колоніях, слідчих ізоляторах) та 12судах.

Установи (заклади, організації) в яких утворено дистанційні пункти доступу

Окрім того, із зазначеної кількості дистанційних пунктів доступу 94 – було утворено в установах (закладах), де перебувають особи похилого віку, особи з обмеженими фізичними можливостями чи особливими потребами та інваліди; 

75 – в установах (закладах), де перебувають діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування; 62 – в установах (закладах) для ветеранів війни, учасників бойових дій (осіб, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»); 17 – в установах (закладах) для тимчасового розміщення внутрішньо переміщених осіб; 14 – для ув’язнених осіб (в установах виконання покарань); 13 – для учасників антитерористичної операції (військові комісаріати, військові частини, громадські організації, які опікуються питаннями захисту прав учасників АТО) тощо.

Одним із найпоширеніших способів організації роботи дистанційних пунктів доступу до безоплатної правової допомоги, що успішно застосовується місцевими центрами для зручного та оперативного спілкування з клієнтами, є використання Skуpe-зв’язку, зокрема через розгалужену мережу бібліотечних установ у рамках проекту «Бібліоміст».

17.11.2017 - 111 1 17.11.2017 - 111 4

Фахівці Бердичівського та Коростенського місцевого центру з надання БВПД надавали консультації через Skype

За його допомогою кожен, хто потребує безоплатної правової допомоги, може дистанційно проконсультуватися з фахівцями місцевих центрів, або, за потреби, з адвокатами, які залучаються місцевими центрами до надання правових консультацій на умовах Pro-bono, отримати інформацію про місцезнаходження відповідного центру чи бюро правової допомоги, а також дізнатися про види послуг, які там надаються, перевірити свою належність до категорії осіб, які мають право на отримання безоплатної вторинної правової допомоги; дізнатися перелік документів, які необхідно подати для підтвердження належності до суб´єктів права на таку допомогу тощо.

За 9 місяців поточного року в рамках роботи дистанційних пунктів доступу за отриманням правових консультацій та роз’яснень звернулося 6 914 осіб.

Найчастіше громадяни зверталися за консультаціями з питань їх соціального захисту, зокрема порядку призначення державної соціальної допомоги, надання житлових субсидій, пенсійного забезпечення, оформлення спадщини, отримання пільг учасниками АТО та соціального захисту їх сімей, надання адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам, у тому числі для покриття витрат на проживання та оплату житлово-комунальних послуг. Працівники місцевих центрів, які здійснювали прийом громадян, надавались роз´яснення як положень законодавства у сфері надання безоплатної правової допомоги, так і у сферах земельного, житлово-комунального, сімейного, податкового законодавства, законодавства про працю тощо. Особи, які зверталися за консультацією, також цікавилися питаннями щодо незаконного звільнення їх з роботи, примусового виконання рішень судів, стягнення аліментів, порядку оформлення права власності на нерухоме майно, укладання та припинення контрактів військовослужбовцями під час проведення антитерористичної операції, реалізації їх права на отримання земельної ділянки та житла, порядку поновлення терміну на прийняття спадщини тощо.

МОБІЛЬНІ КОНСУЛЬТАЦІЙНІ ПУНКТИ ДОСТУПУ ДО БПД

Ще одним інструментом для забезпечення доступу до безоплатної правової допомоги є проведення виїзних консультацій громадян в рамках роботи мобільних консультаційних пунктів доступу.

Мобільний консультаційний пункт доступу до безоплатної правової допомоги – це точка доступу до безоплатної правової допомоги, що формується для здійснення виїздів за визначеним графіком до географічно віддалених, важкодоступних районів, а також за місцем фактичного проживання громадян з особливими потребами та спеціалізованих установ (госпіталі, пансіонати, геріатричні установи тощо). Такі консультаційні пункти створюються на основі вивчення потреб громад у безоплатній правовій допомозі. Вони можуть створюватися як місцевими центрами самостійно, так і шляхом включення фахівців місцевих центрів до складу мобільних консультаційних пунктів, що створюються іншими установами (наприклад, центрами соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді), органами виконавчої влади та місцевого самоврядування.

Найбільшу кількість виїздів мобільних консультаційних пунктів (виїзних прийомів громадян) було здійснено Другим та Третім одеськими місцевими центрами – 264 та 214 відповідно, Третім дніпропетровським місцевим центром – 182; Каховським місцевим центром – 106, Кременчуцьким місцевим центром – 97, Гайсинським – 91 тощо.

Кількість виїздів мобільних консультаційних пунктів (виїзних прийомів громадян) в розрізі місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги можна переглянути тут

Найчастіше виїзні прийоми громадян здійснювались до сільських, селищних, міських, районних рад, закладів соціального обслуговування населення (соціальних гуртожитків, дитячих будинків, геріатричних будинків-інтернатів для людей похилого віку), у заклади охорони здоров´я (лікарні, санаторії), у тому числі, військові госпіталі, військові частини, громадські організації людей з інвалідністю, заклади освіти та органи державної виконавчої влади.

Під час виїздів мобільних консультаційних пунктів за місцем фактичного проживання осіб безоплатну правову допомогу мали змогу отримати одинокі непрацездатні громадяни, особи, які позбавлені можливості пересуватися, люди з обмеженими фізичними можливостями та особливими потребами, інваліди.

Окрім того, з метою забезпечення доступу до безоплатної правової допомоги військовослужбовців, учасників АТО, внутрішньо переміщених осіб, а також громадян, які проживають на тимчасово окупованій території України, місцевими центрами з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Донецькій області організовано роботу мобільних консультаційних пунктів з надання безоплатної правової допомоги на території гуманітарно-логістичних центрів, що розташовані в районах КПВВ «Новотроїцьке» та «Зайцеве», у тому числі, із залученням фахівців громадських та волонтерських організацій.

У рамках роботи цих консультаційних пунктів працівники Краматорського та Маріупольського місцевих центрів з надання БВПД надають правові консультації з питань здійснення захисту прав громадян, розповсюджують друковану продукцію (буклети, брошури) з інформацією про контактні дані центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги та бюро правової допомоги, порядок звернення за отриманням безоплатної вторинної правової допомоги, суб’єктів права на таку допомогу тощо.

Загальна кількість осіб, яка звернулася за отриманням консультації та роз’яснень з правових питань під час виїздів мобільних консультаційних пунктів (виїзних прийомів громадян) склала 14 746 чоловік.

«Кожна людина може звернутися до консультаційного пункту доступу та в залежності від своєї потреби отримати кваліфіковану правову допомогу. Особливо, коли така людина мешкає у віддаленому від місцевого центру населеному пункті (районі селищі або місті), а вирішення її життєвого питання потребує негайного врегулювання отримання юридичної допомоги від фахівця-юриста є вкрай необхідним, оскільки від неї залежатиме її подальша доля», – каже начальниця Управління доступу до безоплатної правової допомоги Координаційного центру Олена Сінчук.

NB! З детальною інформацією про місця та графіки роботи дистанційних пунктів доступу та мобільних консультаційних пунктів доступу до БПД у розрізі регіонів можна ознайомитись на веб-сайтах регіональних центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги. Ця інформація, зазначимо, актуалізовується та доповнюється на періодичній основі.