У 2021 році регіональні та місцеві центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги забезпечили надання правової допомоги у 806 272 випадках, тоді як у 2020 році таких випадків було 656 207. Найбільше — майже на половину — зросла кількість звернень громадян щодо захисту та відновлення порушених прав у суді у цивільних та адміністративних справах та представництві інтересів у кримінальних справах. Крім того, майже на чверть більше громадяни зверталися за консультаціями та на 7% збільшилася кількість випадків захисту та надання БВПД відповідно до КПК та КУАП.
Щороку кількість громадян, обізнаних про роботу системи безоплатної правової допомоги, зростає. Так, із 354 018 до 433 810 (на понад 22%) зросла за минулий рік кількість клієнтів, які звернулися за правовою допомогою до місцевих центрів. З них 319 733 нових клієнтів, що становить майже 74% від загальної кількості клієнтів за рік.
Відповідно, на чверть зросла кількість поданих ними звернень за безоплатною правовою допомогою. Якщо у 2020 році до місцевих центрів надійшло 568 931 звернення, то у 2021 році їх було вже 713 202.
З них 627 281 звернення надійшло за роз’ясненнями та консультаціями, іншими видами первинної правової допомоги. Це майже на 23% більше, ніж у 2020 році, коли було надано 510 118 роз’яснень та консультацій тощо.
Крім того, місцеві центри прийняли 85 921 рішення про здійснення представництва інтересів осіб, що мають право на безоплатну вторинну правову допомогу, у судах, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, перед іншими особами, а також складення документів процесуального характеру. Це на 46% більше у порівнянні з 2020 роком — 58 813 рішень.
Певною мірою таке зростання кількості звернень до місцевих центрів обумовлене розширенням мережі точок доступу до правової допомоги, а також розвитком дистанційних сервісів.
Так, у 2021 році збільшено кількість точок доступу, зокрема сьогодні працює 435 бюро правової допомоги у віддалених районах та 84 у приміщеннях місцевих центрів. Перебудова структури місцевих центрів та утворення бюро правової допомоги не тільки у віддалених районах, а й у центральних офісах дає змогу уніфікувати їхню роботу та гарантувати громадянам однакову якість правових послуг, які вони отримують.
Також удвічі зросла кількість звернень, які надійшли через дистанційні сервіси доступу до правової допомоги. Загалом у 2021 році через наявні дистанційні сервіси надійшло 12 051 звернення, тоді як у 2020 році таких звернень було 6 156.
Зокрема, минулого року створено кабінет клієнта на офіційному сайті. Серед його переваг — можливість надіслати онлайн-запит на консультації та роз’яснення з правових питань, додати фото документів та отримати відповідь, яку підготують працівники системи БПД. Сервіс має простий і зручний інтерфейс, працює в усіх сучасних вебпереглядачах та на пристроях з iOS та Android.
Регіональні центри, які насамперед забезпечують ранній доступ до правової допомоги у разі затримання чи адміністративного арешту осіб, а також участь захисника під час здійснення досудового розслідування та судового провадження, у 2021 році видали адвокатам 93 070 доручень. Це на 7% більше, ніж у 2020 році, коли таких доручень було 87 276.
При цьому більше ніж на половину (близько 57%) зросла кількість випадків захисту осіб, затриманих та заарештованих в адміністративному порядку — з 4 851 до 7 606 осіб. Наразі кількість випадків призначення адвоката для захисту осіб, затриманих за підозрою у скоєнні кримінального злочину, зменшилася з 19 199 до 18 352 випадків (на 4%). Також дещо зменшилася кількість випадків надання регіональними центрами правової допомоги засудженим до позбавлення волі особам, а також під час екстрадиції.
За іншими напрямами кількість випадків призначення адвокатів регіональними центрами зросла. Так, на понад 7% зросла кількість випадків здійснення захисту за призначенням (з 45 731 до 49 175 випадків), та на 4% — для участі адвоката у проведенні окремої процесуальної дії (з 9 187 до 9 582 випадків). За рештою випадків захисту осіб зростання менш суттєве і не перевищує 2%.
Зазначимо, що у роботі регіональних центрів також відбулися певні зміни. З 1 жовтня 2021 року розпочато реалізацію пілотного проєкту щодо особливостей прийняття і оброблення повідомлень про випадки затримання осіб, адміністративного арешту або застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою регіональними центрами з надання БВПД в Закарпатській, Івано-Франківській, Одеській, Рівненській та Чернівецькій областях. У 2022 році територія дії пілотного проєкту буде поетапно розширена на всю Україну, за винятком Києва.