назад

На виїзному прийомі спеціалісти Роздільнянського центру з надання БВПД консультували громадян з приводу захисту прав споживачів

prava v magasine2 листопада 2016 року згідно з графіком виїзних прийомів головний спеціаліст відділу правової інформації та консультацій Роздільнянського місцевого центру з надання БВПД Катерина Ібрічук провела прийом громадян у Роздільнянському районному відділі кримінально-виконавчої інспекції управління Державної пенітенціарної служби України в Одеській області. 

Цікаве запитання надійшло від громадянина С.: «Як правильно діяти, якщо Ви випадково розбили чи пошкодили товар в супермаркеті?»

У випадку, коли Ви ненавмисне зачепили товар в магазині і в результаті пошкодили його, прислухайтесь до наших порад.

По-перше, і це найголовніше: зберігайте спокій та ввічливо поясніть, що це сталося не з вашої вини, а через те, що товар стояв неправильно, полиця не є захищена бортами чи наводьте інші правильні та коректні аргументи. Пункт 2 статті 1166 Цивільного кодексу України передбачає, що Ви звільняєтеся від відповідальності, якщо доведете свою невинуватість.

По-друге: згідно зі статтею 323 Цивільного кодексу України, ризик випадкового знищення або пошкодження майна несе його власник, тобто магазин. Право власності переходить в момент передачі речі. А коли продукція не передана покупцю, ризик пошкодження лежить на супермаркеті. Відтак прямого обов’язку оплачувати зіпсований товар у Вас немає, оскільки Ви його ще не придбали. До того ж охорона чи адміністрація магазину не мають права вимагати від покупця оплатити вартість випадково розбитого товару на місці незалежно від того, мав бажання покупець його купляти чи ні. Такі виплати, якщо виник спір, здійснюються виключно в судовому порядку.

По-третє: знайте, що Закон України «Про захист прав споживачів» стоїть на Вашому боці в таких ситуаціях. Зокрема частина 2 статті 17 проголошує, що продавець (виконавець) зобов’язаний всіляко сприяти споживачеві у вільному виборі продукції та форм її оплати. Забороняється примушувати споживача придбавати продукцію неналежної якості або непотрібного йому асортименту

А випадково розбитий товар не був Вашим вибором, Ви не зобов’язані його купувати!

Якщо ці аргументи не подіяли, нагадайте, що цей Закон містить пряму заборону нечесної підприємницької практики та агресивної діяльності. Зокрема:

«Агресивною вважається підприємницька практика, яка фактично містить елементи примусу, докучання або неналежного впливу та істотно впливає чи може вплинути на свободу вибору або поведінку споживача стосовно придбання продукції»  (ст. 19  п.4).

Крім того,

«Як агресивні забороняються такі форми підприємницької практики: створення враження, що споживач не може залишити приміщення продавця (виконавця) без укладення договору або здійснення оплати; вимога оплати продукції, поставленої продавцем (виконавцем), якщо споживач не давав прямої та недвозначної згоди на її придбання » (ст. 19 п.5)

Якщо, попри всі Ваші доводи, магазин вимагає відшкодування збитків, Вам необхідно звернутися із заявою до Державної інспекції з питань захисту прав споживачів в Одеській області (м. Одеса, вул. Канатна, 83, телефон: (048) 722-61-68) із доказами того, що адміністрація вимагала від вас оплати товару, який ви не мали на меті купувати. Доказами можуть бути, наприклад, відеозапис чи фото.

Важливо! Якщо ж співробітники супермаркету застосували до Вас силу – негайно звертайтеся до адміністрації закладу.

Перед вами повинні вибачитися. У разі, коли адміністратор не реагує на Вашу скаргу, викликайте поліцію. Можна прямо з мобільного, набравши 102. Під час очікування наряду запишіть дані кількох покупців-свідків, які бачили те, як до Вас була застосована сила співробітниками магазина.

У разі, коли працівники магазину обмежують Вашу свободу, не випускають із супермаркету, пам’ятайте, що незаконне позбавлення волі або викрадення людини – це злочин, за який встановлена кримінальна відповідальність у вигляді позбавлення волі на строк до п’яти років.

Якщо Ви опинилися в такій ситуації – негайно викликайте поліцію та зафіксуйте факт порушення ваших прав на відео.

Отже, в ситуації з ненавмисно розбитим (пошкодженим) товаром в магазині закон на вашій стороні!

tovar magasin rozdilna

За правовими консультаціями та юридичною допомогою можна звернутися до 

Роздільнянського  місцевого  центру з надання безоплатної вторинної правової допомогиякий працює за адресою:

м. Роздільна, вул. Привокзальна, 10-А. Тел.: (04853) 50 366; (04853) 50 443.

Великомихайлівське бюро правової допомоги: смт. Велика Михайлівка, вул. Пушкіна, 2-б. Тел.: (04859) 40 300. 

Захарівське бюро правової допомоги: смт. Захарівка, вул. 1-го Травня, 49. Тел.: (04860) 94 430.

Іванівське бюро правової допомоги: смт. Іванівка, вул. Центральна, 93. Тел.: (04854) 200 55.