назад
13.05.16

Найбільше порушень прав затриманих осіб відбувається у столиці та Донецькій області – результати моніторингу

picТакі дані встановлено за підсумками проведеного Координаційним центром з надання правової допомоги моніторингу в період з 17 лютого по 05 травня 2016 року, який було здійснено на виконання Меморандуму про співпрацю між Національною поліцією України та Міністерством юстиції України у сфері надання безоплатної правової допомоги в частині узагальнення випадків порушення прав затриманих.

Нагадаємо, три місяці тому, 12 лютого 2016 року, Міністерство юстиції та Національна поліція підписали меморандум про співпрацю. Цей крок мав на меті конслолідацію зусиль обох відомств у недопущенні випадків порушень прав людини на захист під час затримання, тортур, нелюдського поводження із затриманими, запобігання винесення вироків щодо засудження невинних людей, а також порушення гарантій адвокатської діяльності.

«На рівні двох органів буде організовано постійний щоденний обмін інформацією про затриманих, про факти порушень строків повідомлення про затримання, про факти порушень прав затриманих. При цьому в поліції буде створено нове управління з моніторингу порушень прав людини, якого раніше ніколи не було в правоохоронній системі. Це дасть можливість швидко реагувати на факти порушень прав затриманих», – зазначив тоді очільник Мін’юсту Павло Петренко.

 DSC1735

Підписання Меморандуму про співпрацю між Нацполіцією та Мін’юстом, 12 лютого 2016 р.

У квітні нинішнього року в рамках меморандуму про співпрацю між Національною поліцією та Міністерством юстиції створено міжвідомчу робочу групу, до складу якої входять керівники Координаційного центру, регіональних центрів з надання безоплатної вторинної правової допомогу у Київській області та місті Києві, а також керівники структурних підрозділів апарату Національної поліції. Одним з першочергових завдань зазначеної міжвідомчої робочої групи визначено у двомісячний строк розроблення порядку інформаційного обміну відомостями про осіб, які відповідно до положень кримінального процесуального законодавства вважаються затриманими, є підозрюваними, а також до яких застосовано адміністративне затримання чи арешт, або стосовно яких обрано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою.

Тож Координаційним центром започатковано проведення системного щомісячного моніторингу в частині узагальнення випадків, що свідчать про порушення прав і свобод осіб, затриманих за підозрою у вчиненні кримінального та/або адміністративного правопорушення, на захист від обвинувачення, виявлення, запобігання та недопущення випадків затримання осіб без належного оформлення їх статусу, тощо.

За інформацією, наданою регіональними центрами з надання безоплатної вторинної правової допомоги у період з 17 лютого по 05 травня 2016 року було виявлено 1091 випадок порушення територіальними органами поліції вимог кримінального процесуального законодавства та Порядку інформування центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги про випадки затримання, адміністративного арешту або застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2011 р. № 1363, із змінами (далі – Порядок інформування).

Із них:

1038 випадків порушення вимог ч. 4 ст. 213 Кримінального процесуального кодексу України (далі – КПК), п. 2 Порядку інформування (в частині недотримання встановлених строків інформування регіональних центрів з надання БВПД про випадки затримання осіб);

34 випадки, що передбачають інші порушення з боку територіальних органів поліції, зокрема: неповідомлення центру про випадки затримання осіб, виявлені при акті звірки між центром та територіальними органами поліції, неповідомлення центру про обрання затриманій особі запобіжного заходу, час затримання не співпадає з даними, що містяться у протоколі про затримання тощо;

10 випадків порушення вимог абзацу 4 пп. 2 п. 10 Порядку інформування (в частині перешкоджання вільному доступу призначеного регіональними центрами з надання БВПД адвоката до затриманих осіб);

4 випадки порушення вимог ч. 5 ст. 208 КПК (в частині затримання осіб без оформлення протоколу);

3 випадки порушення вимог ч. 2 ст.54 КПК (в частині відмови затриманої особи від адвоката без його присутності);

2 випадки проведення слідчих дій до повідомлення особі про підозру.

1 r

Серед випадків порушення вимог ч. 4 ст. 213 КПК, п. 2 Порядку інформування в частині незабезпечення негайного повідомлення регіональних центрів з надання БВПД про випадки затримання осіб у розрізі часу:

– від 60 хв. до 3 годин – 352 випадки;

– від 3 годин до 12 годин – 613 випадків;

– від 12 годин до 24 годин – 72 випадки;

– понад 24 години – 1 випадок, що зафіксований Регіональним центром з надання БВПД у Житомирській області.

2 r

Із загальної кількості випадків порушень територіальними органами поліції вимог кримінального процесуального законодавства та Порядку інформування, найбільше було зафіксовано:

Регіональним центром з надання БВПД у місті Києві – 633 випадків;

Регіональним центром з надання БВПД у Донецькій області –131 випадок;

Регіональним центром з надання БВПД у Київській області – 50 випадків;

Регіональним центром з надання БВПД у Одеській області – 50 випадків;

Регіональним центром з надання БВПД у Дніпропетровській області – 43 випадки;

Регіональним центром з надання БВПД у Миколаївській області – 41 випадок;

Регіональним центром з надання БВПД у Сумській області – 36 випадків;

Регіональним центром з надання БВПД у Івано-Франківській області – 27 випадків.

3
Регіональними центрами з надання БВПД у Вінницькій, Волинській, Полтавській та Луганській областях випадків порушень вимог кримінального процесуального законодавства та Порядку інформування не виявлено.

«Слід зазначити, що відсутність порушень у цих областях викликає певні сумніви стосовно такої можливості загалом, – коментує начальниця Управління забезпечення доступу до правової допомоги Координаційного центру Олена Сінчук, – тож зі своєї сторони Координаційний центр прийматиме відповідні рішення щодо більш глибокого вивчення ситуації у зазначених регіонах».

Із загальної кількості найбільше випадків порушень допущено Дніпровським управлінням поліції ГУ НП у місті Києві – 98 випадків; Дарницьким УП ГУ НП у місті Києві – 77 випадків; Святошинським УП ГУ НП у місті Києві – 70 випадків; Шевченківським УП ГУ НП у місті Києві – 67 випадків; Солом’янським УП ГУ НП у місті Києві – 66 випадків; Голосіївським УП ГУ НП у місті Києві – 66 випадків; Оболонським УП ГУ НП у місті Києві – 64 випадки; Деснянським УП ГУ НП у місті Києві – 47 випадків; Подільським УП ГУ НП у місті Києві – 43 випадки; Костянтинівським ВП ГУ НП у Донецькій області – 26 випадків; Білоцерківським ВП НУ НП у Київській області – 20 випадків.

4
За результатами виявлення порушень територіальними органами поліції вимог кримінального процесуального законодавства та Порядку інформування регіональними центрами з надання БВПД систематично готуються та надсилаються відповідні листи до Головних управлінь Національної поліції та прокуратур у відповідних регіонах (областях) для вжиття відповідних заходів реагування.

Враховуючи термін, визначений у Законі України «Про звернення громадян», відповіді на такі листи очікуються регіональними центрами з надання БВПД у місячний строк.

«Підписання Меморандуму про співпрацю з Національною поліцією України та утворення у її складі Управління у сфері захисту прав людини, а також прийняття наказу Національної поліції «Про створення міжвідомчої робочої групи» стало відправною точкою та довгоочікуваним поштовхом до налагодження плідної співпраці між нашими відомствами, спрямованої на запобігання випадкам порушення прав осіб, затриманих за підозрою у вчиненні злочину, на захист від обвинувачення», – каже Олена Сінчук.

За її словами, вивчення та узагальнення інформації, отриманої від регіональних центрів, уже на цьому етапі дали розуміння про необхідність запровадження та введення в практику органами поліції єдиного електронного протоколу (custody records), який дасть змогу мати вільний доступ до інформації про затриманих осіб, а також відеофіксацію першого допиту таких осіб (як це визначено Указом Президента України від 14 березня 2016 року № 92/2016 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 4 березня 2016 року «Про Концепцію розвитку сектору безпеки і оборони України»»); а також вжиття низки інших заходів, спрямованих на забезпечення гарантій прав людини на захист.


Приєднуйтесь до сторінок Координаційного центру з надання правової допомоги у соціальних мережах:

Facebook Facebook  YouTube YouTube  Google Google+  тTwitter