назад

Перевірка фактичного проживання: права і обов’язки переселенців

imgonline-com-ua-resize-lxmSNn3fN0

Інструкція про права та обов’язки переселенців при перевірці їх фактичного місця проживання

– Що таке перевірка місця проживання ВПЛ?

Перевірка місця проживання внутрішньо переміщеного особи – це візит працівника управління соціального захисту в житлове приміщення, де проживає ВПЛ, з метою перевірки достовірності зазначеної в заяві інформації про фактичне місце проживання / перебування внутрішньо переміщеного особи.

– Що робити, якщо ви переїхали в інше житлове приміщення і більше не проживаєте за адресою, вказаною в довідці переселенця?

Вам необхідно протягом 10 днів після переїзду повідомити про це в управління соціального захисту населення за новим місцем проживання.

– На підставі чого проводять перевірку?

Здійснення перевірки достовірності зазначеної в заяві інформації про фактичне місце проживання / перебування внутрішньо переміщеного особи передбачено Порядком призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам, затвердженим Постановою Уряду № 365 від 08.06.2016.

– Кого стосується перевірка?

Перевірки передбачених щодо всіх внутрішньо переміщених осіб, які отримують пенсію (щомісячне довічне грошове утримання), довічну державну стипендію, всі види соціальної допомоги та компенсації, матеріальне забезпечення, надання соціальних послуг, субсидій і пільг за рахунок коштів державного бюджету та фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування.

ВПО, які отримують щомісячну адресну допомогу, також підлягають перевірці.

– Коли проводиться перевірка?

Перевірка місця проживання повинно здійснюватися протягом 15 днів з дня отримання управлінням заяви про призначення виплат особі, яка тільки встало на облік або яке відновила довідку ВПЛ.

Якщо особі раніше призначені виплати і особа їх отримує, то перевірка відповідно до роз’яснень Міністерства соціальної політики має відбутися до 14 грудня 2016 року.

Передбачено, що перевірка буде проводитися повторно кожні 6 місяців.

– Що станеться, якщо під час перевірки ви відсутні вдома?

У разі відсутності переселенця за місцем фактичного проживання під час проведення першої перевірки (яка проводиться протягом 15 днів з дня отримання управлінням заяви) комісія, яка приймає рішення про призначення (відновлення) соціальних виплат, може відмовити ВПЛ в їх призначенні (поновленні).

У разі відсутності ВПЛ за місцем проживання під час проведення чергової перевірки (яка здійснюється раз в 6 місяців) перевіряючий працівник зобов’язаний залишити вам повідомлення про необхідність з’явитися в управління соціального захисту протягом 3 днів. Якщо Ви не з’явилися в управлінні (не отримали повідомлення, не мали можливості і т.д.), вам мають надіслати додатково рекомендований лист про необхідність з’явитися в управлінні протягом 3 днів.

ВАЖЛИВО! В управлінні соціального захисту населення у вас не мають права вимагати документи, що підтверджують поважність причин вашої відсутності вдома під час перевірки. В управління необхідно з’явитися тільки для фізичної ідентифікації, тобто пред’явити документ, що засвідчує особу.

– Яким чином здійснюється перевірка місця проживання переселенця?

Перевірка являє собою візит інспектора управління соціального захисту населення під час вашої житлове приміщення. Під час візиту інспектор складає акт обстеження матеріально-побутових умов проживання сім’ї.

Інспектор під час перевірки може:

1. Увійти в приміщення, в якому ви проживаєте.

2. Уточнювати ваші ПІБ, адресу проживання.

3. Уточнювати кількість членів сім’ї, які проживають разом, ваші родинні зв’язки.

4. Дізнаватися вчиться дитина (діти) у вищому навчальному закладі, на якій формі навчання, чи отримує стипендію.

5. Дізнаватися про наявність та характеристики житлових приміщень, земельних ділянок та транспортних засобів, що перебувають у власності, володінні або користуванні сім’ї.

6. Дізнаватися відомості про додаткові джерела існування, включаючи роботу без трудової угоди (неофіційне працевлаштування).

7. Відомості про покупку або оплату послуг, вартість яких перевищує 10-кратний розмір прожиткового мінімуму для сім’ї (кожна сім’я має свій прожитковий мінімум в залежності від кількості членів сім’ї, віку, інших характеристик).

8. Вносити зазначену інформацію в акт обстеження матеріально-побутових умов проживання сім’ї.

9. Вимагати від кожного повнолітнього члена сім’ї підписати акт.

Чого не можуть робити співробітники управління соціального захисту населення:

1. Дізнаватися подробиці вашого особистого життя:

– наявність / відсутність / місцезнаходження ваших особистих речей, предметів;

– яким чином ви проводите вільний час;

– коли ви і інші члени сім’ї буваєте вдома;

– в яких магазинах ви робите покупки, який одяг, предмети або продукти купуєте;

– вимагати номер телефону і присутності родича або знайомого, у якого ви тимчасово перебуваєте;

– іншу інформацію, яка не має відношення до питань, наведених у переліку вище.

2. Здійснювати обшук або огляд Ваших особистих речей.

ВАЖЛИВО! Обстеження матеріально-побутових умов проживання сім’ї не передбачає здійснення обшуку або огляду житла, огляду або вилучення речей. Такі дії уповноважені здійснювати виключно представники правоохоронних органів України у визначених законом випадках.

3. Вважати кількість одиниць одягу, які є в квартирі, меблів, техніки і т.д.

4. Погрожувати, залякувати або іншим чином намагатися отримати додаткову інформацію, яка не має відношення до мети обстеження матеріально-побутових умов проживання.

При здійсненні перевірки інспектор соціального захисту населення зобов’язаний:

1. Представитися, пред’явити службове посвідчення соціального інспектора та надати інформацію про мету візиту.

2. Проінформувати переселенця про обов’язок в десятиденний термін письмово повідомляти про зміну фактичного проживання / перебування в структурний підрозділ з питань соціального захисту населення за новим місцем фактичного проживання / перебування, а також про наслідки невиконання цього обов’язку.

3. Заповнити акт обстеження матеріально-побутових умов проживання сім’ї, підписати його, надати особам, щодо яких здійснено перевірку, для ознайомлення та підпису.

Права і обов’язки внутрішньо переміщеного особи під час перевірки:

1. Переселенці мають право дізнатися у інспектора його ПІБ, ознайомитися з його службовим посвідченням і даними, які внесені в акт обстеження матеріально-побутових умов проживання сім’ї.

2. Переселенці зобов’язані надавати інспектору необхідну інформацію, підписати акт обстеження матеріально-побутових умов проживання сім’ї.

Рекомендації ВПО для захисту своїх прав при здійсненні перевірки:

Якщо зафіксовані працівником дані в акті не відповідають дійсності або у вас є інші зауваження, зробіть про це відповідну відмітку поруч зі своїм підписом.

Рекомендуємо ВПО після підписання акту попросити його копію або зробити фото на підтвердження проходження перевірки.

У разі допущення порушень з боку інспектора соціального захисту населення Ви можете зателефонувати:

1. На Урядову гарячу лінію за номером тисячі п’ятсот сорок п’ять або 0800507309;

2. На гарячу лінію Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини за номером 044 253 75 89 або 0800 50 17 20.

При цьому слід повідомити свої ПІБ, адресу та номер телефону, в чому полягає порушення.

Для отримання консультацій чи роз’яснень з правових питань можна звертатися безпосередньо до:

Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Запорізькій області:

–  телефон: (061) 224-44-50

–  е:mail: office.zaporizhya@legalaid.gov.ua

– віртуальна приймальня  Рубрика: «Поставити питання юристу» на сайті Регіонального центру http://zaporizhya.legalaid.gov.ua