назад
07.04.17

Практика кримінального правосуддя і насильство щодо жінок в Україні: експертна оцінка та рекомендації

IMG 20170406 1513586 квітня у Києві Женевський центр демократичного контролю над збройними силами (DCAF) і громадська організація «Ла Страда – Україна» (ЛСУ) представили оцінку (висновки та рекомендації) готовності системи кримінального правосуддя України забезпечити виконання зобов’язань, пов’язаних з ратифікацією Стамбульської конвенції (Конвенція Ради Європи про запобігання насильству стосовно жінок і домашньому насильству та боротьбу з цими явищами). Серед учасників заходу – експерти міжнародних та українських недержавних організацій, представники державних органів у сфері кримінального правосуддя, зокрема й фахівчині системи безоплатної правової допомоги – начальниця управління комунікацій Координаційного центру Надія Кизицька та директорка Регіонального центру з надання БВПД у м. Києві Оксана Василяка.

Конкретна мета цієї оцінки полягала у вивченні готовності системи кримінального правосуддя втілювати принципи та зобов’язання, пов’язані зі Стамбульською конвенцією, яку Україна підписала у 2011 році і яка готується до ратифікації.

ОСНОВНИЙ ВИСНОВОК ДОСЛІДЖЕННЯ

Реагування системи кримінального правосуддя на насильство по відношенню до жінок та домашнє насильство в Україні є неефективним.

«Серед основних принципів Стамбульської конвенції – підхід, зосереджений на жертві. А основні напрями застосування – захист жертв та переслідування кривдників. Тобто, жертви насильства мають бути захищені, а кривдники – покарані», – зазначила президентка міжнародного жіночого правозахисного руху «Ла Страда – Україна» Катерина Левченко під час презентації дослідження.

IMG 20170406 150149

Однак, дослідники, які його проводили, виявили три індикатори неефективності, які призводять до безкарності кривдників, а саме:

1) частка випадків насильства над жінками, або домашнього насильства, про які повідомляється в поліцію, є незначною;

Так, за даними звіту про поширеність насильства щодо жінок і дівчат, щороку приблизно 1 млн 850 тис. жінок в Україні віком 15 – 49 років зазнають домашнього насильства. Проте у 2015 році поліція зареєструвала лише 83 тис 740 таких звернень.

2) лише невелика частка цих повідомлених випадків на виході з ланцюга системи правосуддя завершується покаранням винних;

Так, із 1049 випадків зґвалтування, повідомлених у поліцію впродовж 2916 року, за вказаний період було засуджено лише 61 гвалтівника. Ці цифри означають, що з кожних сімнадцяти випадків зґвалтувань, про які було повідомлено в поліцію впродовж року, лише одного кривдника засуджено на виході з ланцюга правосуддя. При цьому жертва і кривдник знають одне одного у ¾ випадків сексуального насильства.

3) більшості з засуджених кривдників присуджено непропорційні або незначні покарання.

…Лише 1/3 осіб із зазначеної вище кількості осіб, засуджених за зґвалтування, отримала покарання у вигляді позбавлення волі (у інших випадках – штраф).

344546758

Серед причин такої «вражаючої» статистики, за словами експертів-дослідників найголовнішою є поширені гендерні стереотипи та упередження серед працівників системи кримінального правосуддя.

39% опитаних працівників вважають домашнє насильство особистою проблемою постраждалих

60 % – вважають, що жертви зґвалтування самі відповідальні за те, що з ними сталося

58% – переконані, що більшість випадків повідомлень про домашнє насильство є неправдивими повідомленнями

Серед інших причин, зафіксованих у дослідженні, нестача індивідуальних спроможностей працівників та інституційних спроможностей системи кримінального правосуддя. У першому випадку йдеться про брак інформації і знань стосовно жертв насильства, а також брак технічних навичок, необхідних для розгляду справ щодо насильства стосовно жінок та домашнього насильства. У другому – низька якість наявної практики навчання, відсутність керівних принципів (інструкцій) та процедур реагування представників системи кримінального правосуддя на факти насильства, а також брак відповідно підготованого для цього персоналу.

«Результатом неефективного реагування системи кримінального правосуддя на насильство стосовно жінок та домашнє насильство є те, що кривдники не притягуються до відповідальності за скоєні злочини, а постраждалі стикаються з перешкодами на шляху до справедливості. Це сприяє загальному соціальному клімату практичної безкарності й терпимості до цих негативних явищ, що, у свою чергу, спричиняється до ще більшого поширення насильства в Україні», – застерігають дослідники.

ЩО ПОТРІБНО РОБИТИ? (Підсумкові рекомендації дослідження в контексті імплементації Стамбульської конвенції)

Для покращення реагування системи кримінального правосуддя на насильство стосовно жінок та домашнє насильство необхідні зміни, які:

– посилюватимуть індивідуальні спроможності шляхом розвитку технічних компетенцій та зміни поглядів, які базуються на гендерних упередженнях та стереотипах;
– посилюватимуть інституційні спроможності для підтримки усіх фахівців (поліцейських, прокурорів, суддів) шляхом розробки політик (як навчальних, так і винесення вироків, які стримуватимуть кривдників) і практик (процедур, інструкцій, керівництв), розвитку тренінгових та навчальних програм та спроможностей, а також через організаційну розбудову (кадрове забезпечення, інфраструктура установ системи кримінального правосуддя до потреб жертв насильства, які стосуються конфіденційності та/або безпеки).

Переглянути детальні рекомендації

Надзвичайно важливим, підкреслюють дослідники, є системний підхід до вирішення проблеми насильства, що має на увазі як скоординовану міжвідомчу взаємодію установ у сфері кримінального правосуддя, так й постійне залучення до цієї взаємодії експертів у сфері з числа недержавних та неурядових організацій.

Переглянути дослідження «Практика кримінального правосуддя і насильство щодо жінок» укр. та англ.мовами.

IMG 20170406 150223

Довідково:

Дослідження DCAF і ЛСУ тривало з квітня 2016 по січень 2017 років та охопило два пріоритети: документування реальної практики кримінального правосуддя в галузі насильства стосовно жінок та домашнього насильства та збір якісних і кількісних даних з широкого кола джерел, придатних для надійного та всебічного аналізу.

Так, в рамках оцінки здійснено: збір даних та статистики за відкритими запитами до державних установ в Україні у сфері кримінального правосуддя (Міністерства внутрішніх справ України, Національної поліції України, Державної судової адміністрації України, Генеральної прокуратури України, Міністерства соціальної політики України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Координаційного центру з надання правової допомоги); опитування поліцейських прокурорів та суддів; аналіз судових рішень; моніторинг судових засідань; аналіз дзвінків постраждалих на Національну «гарячу лінію» з попередження домашнього насильства, торгівлі людьми та ґендерної дискримінації, що цілодобово підтримується ЛСУ; глибинні інтерв’ю з керівниками та практичними фахівцями системи кримінального правосуддя, адвокатами, які співпрацюють з центрами з надання безоплатної вторинної правової допомоги, представниками громадянського суспільства, експертами у сфері протидії насильству над жінками та домашньому насильству.

image 0 02 05 c846aa49abe3079628f9d9eb066535a54427289b49e21a9a954105e22b1ce358 V

PROtyNASylstva

NB! Пропонуємо увазі усіх, кому небайдужа тема протидії насильству стосовно жінок та домашньому насильству збірку «ПРОти НАСильства», яка містить оповідання відомих українських авторів про різні види насильства у сім’ї, коментарі психологів та практичні поради юристів щодо протидії насильству в родині. Це медійно-правозахисний проект, що реалізований за підтримки українсько-канадського проекту «Доступна та якісна правова допомога в Україні» у співпраці з Громадським радіо.

 

 


Приєднуйтесь до сторінок Координаційного центру з надання правової допомоги у соціальних мережах:

Facebook Facebook            YouTube YouTube             Google Google+       тTwitter