9 листопада 2017 року Верховною Радою України було прийнято Закон України «Про житлово – комунальні послуги» № 2189-VIII.
На сьогоднішній день досить часто звертаються громадяни за роз’ясненням своїх прав як споживачів житлово – комунальних послуг. Але не кожен звертає увагу на те, що відповідно до частини першої Розділу 6 «Прикінцеві та перехідні положення» цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування та вводиться в дію з 1 травня 2019 року. Окрім, наприклад, статті 7 «Права і обов’язки споживачів», яка вводиться в дію через шість місяців з дня набрання чинності цим Законом. Цей Закон було опубліковано в газеті Відомості Верховної Ради (ВВР), 2018, № 1, ст.1, тобто фактично норми які регулюють права споживачів житлово – комунальних послуг станом на сьогоднішній день набрали чинності.
Отже, у відповідності до норм діючого законодавства, новелою стало визначення понять індивідуальний та колективний споживач. Відповідно до пунктів 6 та 9 частини 1 статті 1 Закону України «Про житлово – комунальні послуги» індивідуальний споживач є фізична або юридична особа, яка є власником (співвласником) нерухомого майна, або за згодою власника інша особа, яка користується об’єктом нерухомого майна і отримує житлово-комунальну послугу для власних потреб та з якою або від імені якої укладено відповідний договір про надання житлово-комунальної послуги.
Колективний споживач є виключно юридична особа, що об’єднує споживачів у будівлі та в їхніх інтересах укладає договір про надання комунальної послуги. Тому виходячи із цих двох понять, споживачі діляться на дві групи і мають відповідні права передбачені статтею 7 цього Закону. Отже, у відповідності до частини 1 статті 7 вказаної норми Закону, споживач має право одержувати своєчасно та належної якості житлово-комунальні послуги згідно із законодавством і умовами укладених договорів;
– без додаткової оплати одержувати від виконавця житлово-комунальних послуг інформацію про ціни/тарифи, загальну вартість місячного платежу, структуру ціни/тарифу, норми споживання та порядок надання відповідної послуги, а також про її споживчі властивості. Окрім того, важливим є право на:
-відшкодування збитків, завданих майну споживача, шкоди, заподіяної його життю або здоров’ю внаслідок неналежного надання або ненадання житлово-комунальних послуг та незаконного проникнення в належне йому житло (інший об’єкт нерухомого майна);
– усунення протягом строку, встановленого договорами про надання житлово-комунальних послуг або законодавством, виявлених недоліків у наданні житлово-комунальних послуг;
– зменшення у встановленому законодавством порядку розміру плати за житлово-комунальні послуги у разі їх ненадання, надання не в повному обсязі або зниження їхньої якості;
– на неоплату вартості комунальних послуг (крім постачання теплової енергії) у разі їх невикористання (за відсутності приладів обліку) за період тимчасової відсутності в житловому приміщенні (іншому об’єкті нерухомого майна) споживача та інших осіб понад 30 календарних днів, за умови документального підтвердження відповідно до умов договорів про надання комунальних послуг;
– отримання від управителя, виконавців комунальних послуг штраф у розмірі, визначеному договорами про надання відповідних житлово-комунальних послуг, за перевищення нормативних строків проведення аварійно-відновлювальних робіт;
– перевірку кількості та якості житлово-комунальних послуг у встановленому законодавством порядку;
– складати та підписувати акти-претензії у зв’язку з порушенням порядку надання житлово-комунальних послуг, зміною їхніх споживчих властивостей та перевищенням строків проведення аварійно-відновних робіт.
Крім наведеного вище, споживач має право без додаткової оплати отримувати від виконавця відповідної послуги чи іншої уповноваженої на розподіл комунальної послуги особи детальний розрахунок розподілу обсягу спожитих комунальних послуг між споживачами багатоквартирного будинку, а також без додаткової оплати отримувати інформацію про проведені управителем, виконавцем комунальної послуги нарахування плати за житлово-комунальні послуги (з розподілом за періодами та видами нарахувань) та отримані від споживача платежі.
Також, новелою в законодавстві є можливість відключитися від систем централізованого теплопостачання та постачання гарячої води, розірвати договір про надання комунальної послуги, попередивши про це виконавця відповідної комунальної послуги не менш як за два місяці до дати розірвання договору, за умови допуску виконавця для здійснення технічного припинення надання відповідної послуги. Але це право не поширюється на договір про постачання теплової енергії, укладений зі споживачами у багатоквартирному будинку, крім випадку розірвання такого договору колективним споживачем.
Частина 3 статті 7 Закону окремо прописує права колективного споживача.
Колективний споживач має право укладати договір про надання комунальної послуги відповідно до статуту в інтересах споживачів, об’єднаних таким колективним споживачем та розірвати договір про надання комунальної послуги, укладений ним в інтересах споживачів, об’єднаних таким колективним споживачем, попередивши про це виконавця відповідної комунальної послуги не менш як за два місяці до дати розірвання.
Нагадуємо, за отриманням консультації та захистом своїх прав мешканцям Козелецького району можна звернутись до бюро правової допомоги за адресою: сел. Козелець, вул. Толстого, 34а, каб. №12 та №19, тел. (04646) 4-20-10, (04646) 4-22-26 та Чернігівського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги, за адресою: 14005, м. Чернігів, пр-кт. Миру, буд. 49а, офіс 709, телефон: (0462) 77-51-68. Також, з метою підвищення правової свідомості українців та інформування громадян щодо механізмів захисту їхніх прав у повсякденному житті у правовий спосіб нині діє загальнонаціональний правопросвітницький проект Міністерства юстиції України «Я МАЮ ПРАВО!», на виконання якого ми готові почути і допомогти кожному.
Єдиний телефонний номер системи безоплатної правової допомоги 0 800 213 103.