назад

Правопросвітницькі заходи з нагоди Всеукраїнського тижня права у навчальних закладах Збаразького району

15665668 566441650213462 8263415874278526305 n

5 грудня 2016 року в рамках Всеукраїнського тижня права працівники Збаразького бюро правової допомоги Сергій Русин та Володимир Карий спільно з викладачем юридичного факультету Тернопільського національного економічного університету, директором юридичної клініки ТНЕУ «LIBERTA» Іриною Юркевич провели зустріч із старшокласниками Збаразької ЗОШ №2 на тему: «Поняття та структура місцевого самоврядування в Україні». Уроки правових знань у навчальних закладах Збаразького району фахівці бюро проводили впродовж усього тижня.

Зокрема, на уроці правових знань у Збаразькій школі № 2 школярам розповіли, що місцеве самоврядування  — це право територіальної громади — жителів села чи добровільного об’єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста — самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Учням було цікаво дізнатися про реформу місцевого самоврядування, яка триває донині. На уроці правових знань школярі дізналися, що реформа передбачає передачу повноважень та фінансових ресурсів від органів державної влади до органів місцевого самоврядування. “Територіальні громади дуже подрібнені та слабо фінансовані, тому вони стали не спроможними до виконання всіх повноважень місцевого самоврядування.”— проінформував Сергій Русин.

15726997 566441653546795 7390057912454813243 n

Сергій Русин розповів школярам, що процес створення неурядових організацій місцевого самоврядування в Україні розпочався ще на початку 90-х років XX ст. Найактивнішу з них — Асоціацію міст України (АМУ), утворили в 1992 р. Ця Асоціація прийняла участь у розробці українського законодавства з питань місцевого самоврядування в 1996—1997 рр. За участі експертів АМУ було розроблено Хартію українських міст (1997 р.), за її ініціативи створили Координаційну Раду з питань місцевого самоврядування при Президентові України та Міжвідомчу комісію з питань місцевого самоврядування при Кабінеті Міністрів України (1998 р.). З 1999 р. розпочалося створення регіональних відділень АМУ. У 2002 р. АМУ стала членом Ради Європейських муніципалітетів та регіонів (СЕМР).

Сергій Русин розповів школярам, що процес створення неурядових організацій місцевого самоврядування в Україні розпочався ще на початку 90-х років XX ст. Найактивнішу з них — Асоціацію міст України (АМУ), утворили в 1992 р. Ця Асоціація прийняла участь у розробці українського законодавства з питань місцевого самоврядування в 1996—1997 рр. За участі експертів АМУ було розроблено Хартію українських міст (1997 р.), за її ініціативи створили Координаційну Раду з питань місцевого самоврядування при Президентові України та Міжвідомчу комісію з питань місцевого самоврядування при Кабінеті Міністрів України (1998 р.). З 1999 р. розпочалося створення регіональних відділень АМУ. У 2002 р. АМУ стала членом Ради Європейських муніципалітетів та регіонів (СЕМР).

6 грудня 2016 року Сергій Русин провів зустріч із старшокласниками Залужанської ЗОШ на тему: «Декларація прав дитини як основоположний документ захисту прав неповнолітніх». Як проінформував дітей керівник Збаразького бюро, міжнародна декларація проголошена Генеральною Асамблеєю ООН 20 листопада 1959 року. “До моменту прийняття Декларації дитину розглядали як другорядний “матеріал”, з якого повинна “утворитися” повноцінна людина. Раніше до думок дітей не прислухалися, бо вважали їх незрілими та нераціональними. Дорослі мали повну владу над дітьми, а дітям нічого не залишалось, як сприймати це як належне, бо необізнаність населення про права та обов’язки дітей, необізнаність самих дітей залишалась і продовжує залишається актуальною проблемою нашого суспільства.” — повідомив учням Сергій Русин.

“Із плином часу ситуація поступово змінювалась. На початку століття права дитини розглядались, в основному, як міри із захисту від рабства, дитячої праці, торгівлі дітьми, проституції неповнолітніх, повної влади батьків, економічної експлуатації. У зв’язку з цим Ліга Націй (прообраз ООН) у 1924 році прийняла Женевську декларацію прав дитини. — доповнив очільник бюро. — Погіршення становища дітей потребувало прийняття більш конкретних законів і міжнародних договорів із захисту прав дитини.” — завершив Сергій Русин.

9 грудня 2016 року заступник начальника Збаразького бюро правової допомоги Володимир Карий провів виховну годину з учнями Вишнівецького професійного ліцею на тему: «Затримання: підстави, міра поведінки та права і обов’язки особи при затриманні». Володимир Карий розповів, що у разі затримання особа має право не давати показання або пояснення щодо себе, членів сім’ї чи близьких родичів. Це право гарантує стаття 63  Конституції України.

15665914 566441603546800 2140608626679757783 n

ВАЖЛИВО ЗНАТИ

Як має поводити себе неповнолітній, якщо його затримав поліцейський

Опиратися законним наказам поліцейського не можна. Це — порушення законодавства. Поліцейський в такому разі має право застосувати до особи фізичну силу і спецзасоби.

Затриманому повинні невідкладно озвучити причину затримання, надати право повідомити близьких  родичів про те, що його затримали. Затриманому повинні роз’яснити його права та вручити протокол про затримання, що має містити точний час затримання. Це час, коли особу фізично зупинили, а не час, коли забрали до відділу поліції.

Поліцейський не має права вилучати в особи будь-які речі, якщо вони не є знаряддям або об’єктом вчинення правопорушення. У разі вилучення речей поліцейський має скласти протокол у присутності двох понятих.

Затримана особа має право ознайомитися з протоколом про затримання, підписати цей протокол або написати заперечення, якщо вона не згідна з протоколом затримання. Особа має право на адвоката тоді, коли їй вручили повідомлення про підозру. Ніхто не має права застосувати до затриманого фізичного насильства, якщо особа не чинить опір. Затримана особа має право на повагу до власної честі та гідності.

Коли особа прибула у відділ поліції, потрібно вимагати, щоб інформацію про її прибуття внесли в журнал відвідувань.

Варто пам’ятати, що затримання за адміністративне правопорушення може тривати не більш, ніж три години. Якщо ж особа порушила правила обігу наркотичних засобів, її можуть затримати до трьох діб.  Працівники поліції протягом доби повинні повідомити про таке затримання прокурора.

Якщо під час затримання особа вирішила скористатися послугами адвоката, до його приїзду ніхто не має права проводити допит або брати у неї пояснення.

У разі, якщо особу затримали на понад встановлений законом термін, або якщо поліція порушила інші права особи, вона може написати скаргу до прокуратури (з обов’язковим зазначенням імен службових осіб, які проводили затримання; підстав, згідно з яких особа вважає своє затримання незаконним, а також коротко описати обставини справи).

Необхідно знати, що є два види законних затримань: адміністративне та кримінальне (останнє — пов’язане із вчиненням злочину).

Нагадуємо, що кваліфіковану безоплатну юридичну допомогу можна отримати в Кременецькому місцевому центрі з надання безоплатної вторинної правової допомоги за адресою: м. Кременець, вул. Шевченка, 59А. Контактний телефон: (03546) 2-52-33.

  • Збаразьке бюро правової допомоги: м. Збараж, вул. Шолом-Алейхема, 19, тел.: (03550) 2-20-42;
  • Зборівське бюро правової допомоги: м. Зборів, вул. Богдана Хмельницького, 47, тел.: (03540) 2-21-70;
  • Лановецьке бюро правової допомоги: м. Ланівці, вул. Незалежності, 20А, тел.: (03549) 2-24-59;
  • Шумське бюро правової допомоги: м. Шумськ, вул. Шевченка, 3, тел.: (03558) 2-24-45.

Єдиний телефонний номер системи безоплатної правової допомоги: 0-800-213-103.