назад

Про інститут наставництва для дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування

mother-childКонсультація директора Стрийського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги Марії Николаїшин буде пізнавальною для дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, їхніх опікунів, піклувальників та тих, кого цікавить доля таких дітей, і, хто хотів би долучитися до їхнього виховання.

Наприкінці минулого року внесені зміни до Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування». Стаття 17-1 цього Закону запроваджує інститут наставництва для роботи з дітьми, які виховуються в закладах дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, іншому закладі для дітей, з метою їх підтримки та підготовки до самостійного життя.

Хто може бути наставником? Чи є якісь обмеження до особи наставника?

Варто зазначити, що наставником може бути повнолітня дієздатна особа, яка пройшла курс необхідної підготовки з проблем соціальної адаптації дітей та їх підготовки до самостійного життя за відповідною програмою. Цікаво, що є певні обмеження щодо наставництва.

Так, наставниками не можуть бути, зокрема, особи: позбавлені батьківських прав, якщо ці права не були поновлені; які були усиновлювачами (опікунами, піклувальниками, прийомними батьками, батьками-вихователями) іншої дитини, але усиновлення було скасовано або визнано недійсним (було припинено опіку, піклування чи діяльність прийомної сім’ї або дитячого будинку сімейного типу) з їхньої вини; перебувають на обліку або на лікуванні у психоневрологічному чи наркологічному диспансері; зловживають спиртними напоями або наркотичними засобами; не мають постійного місця проживання та постійного заробітку (доходу); були засуджені за злочини проти життя і здоров’я, волі, честі та гідності, статевої свободи та статевої недоторканості особи, проти громадської безпеки, громадського порядку та моральності, у сфері обігу наркотичних засобів, психотропних речовин, або мають непогашену чи не зняту в установленому законом порядку судимість за вчинення інших злочинів.

Основними завданнями наставництва є: визначення та розвиток здібностей дитини, реалізація її інтересів у професійному самовизначенні; надання дитині доступної інформації про її права та обов’язки; формування у дитини практичних навичок, спрямованих на адаптацію її до самостійного життя, зокрема щодо вирішення побутових питань, розпорядження власним майном та коштами, отримання освітніх, соціальних, медичних, адміністративних та інших послуг; ознайомлення дитини з практиками суспільного спілкування та подолання складних життєвих ситуацій; сприяння становленню дитини як відповідальної, успішної особистості; формування у дитини навичок здорового способу життя.

З’ясуємо, як може долучатися наставник до виховання та утримання дитини, а також – які його права.

Наставник має право відвідувати дитину за місцем її проживання, навчання, лікування, оздоровлення, а також за згодою дитини та батьків, інших законних представників дитини, адміністрації закладу для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, іншого закладу для дітей спілкуватися з дитиною поза місцем її проживання, навчання, лікування, оздоровлення, у тому числі запрошувати дитину у свою сім’ю у святкові і неробочі дні, дні канікул, надавати дитині допомогу в отриманні додаткових освітніх, соціальних, реабілітаційних, оздоровчих послуг, брати участь у забезпеченні її одягом, взуттям, приладдям для навчання та розвитку тощо.

При цьому важливо, що наставництво здійснюється на підставі договору про наставництво, який укладається між центром соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді за місцем проживання дитини, наставником та адміністрацією закладу, в якому проживає дитина, в інтересах якої укладається такий договір.

Договір про наставництво укладається у письмовій формі; для його укладення потрібна згода дитини, якщо вона досягла такого віку та рівня розвитку, що може її висловити, а також письмова згода її батьків, інших законних представників. Згода дитини надається у формі, що відповідає її вікові та стану здоров’я.

Наставник допомагає дитині освоїти норми, моделі поведінки, прийняті в суспільстві, з метою подальшої адаптації в соціумі. Це важливо для дитини, особливо, якщо вона виховувалася у неблагополучній сім`ї.

Чи може бути розірваний договір про наставництво?

Договір про наставництво може бути розірваний за згодою сторін, за ініціативою однієї із сторін у разі невиконання обов’язків за договором іншими сторонами або за рішенням суду в разі невиконання сторонами своїх обов’язків за договором, порушення прав та законних інтересів дитини наставником, виникнення загрози для життя та здоров’я дитини з вини наставника. Слід відзначити, що договір про наставництво припиняється у разі повернення дитини на виховання до батьків, інших законних представників, її усиновлення, встановлення над нею опіки чи піклування, влаштування її на виховання в сім’ю громадян (прийомну сім’ю чи дитячий будинок сімейного типу) або переведення до іншого закладу для дітей, а також у разі відмови дитини від здійснення наставництва стосовно неї, досягнення дитиною повноліття, смерті дитини чи наставника.

Нагадаємо, за інформацією з питань отримання правової допомоги звертайтесь у Стрийський місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги за адресою:

м. Стрий, вул. О. Бачинської, 1А; конт. тел. (0245)7-01-44.

Регіональний центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Львівській області

Адреса: м. Львів, вул. Валова, 31, 4 поверх; тел./факс: (032)236-74-95.

Всеукраїнська гаряча лінія правової допомоги 0-800-213-103 (цілодобово та безкоштовно зі стаціонарних і мобільних телефонів у межах України).