назад

Про те, хто має право на отримання пільгової пенсії та поліпшення житлових умов, – розповіли жителям Бережан

10391714 464531877071107 5079228021740496961 n

Фахівці Тернопільського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги відвідали місто Бережани з метою надання юридичних консультацій громадянам за місцем проживання.

Так, 29 березня 2016 року начальник відділу організації надання БВПД та роботи з адвокатами Сергій Дубчак, головний спеціаліст відділу попередньої роботи з клієнтами Надія Кучер здійснили  виїзний прийом громадян  спільно із юристом районної ради Галиною Семенів. Консультування відбувалося у приміщенні Бережанської районної ради.

Для отримання  правової допомоги до фахівців звернулися жителі Бережан із питаннями щодо порядку поділу майна, що знаходиться у спільній сумісній власності подружжя при розлученні, документів які надають громадянам право виходу на пенсію на пільгових умовах, а також щодо поліпшення житлових умов.

Так, громадянам роз’яснено, що майно набуте подружжям під час шлюбу належить дружині та чоловіку на праві спільної сумісної власності. Розірвання шлюбу не припиняє права спільної сумісної власності на майно набуте під час шлюбу. Дружина та чоловік мають право розділити майно за взаємною згодою, частки майна чоловіка та дружини є рівними, якщо інше не визначено домовленістю між ними або шлюбним договором. Якщо дружина та чоловік не домовилися про порядок поділу майна, спір може бути вирішений судом.

Стосовно документів для оформлення пільгової пенсії, то працівники, які мають право на пенсію за віком на пільгових умовах, визначені статтею 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення»:

– працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці – за Списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом міністрів України, і за результатами атестації робочих місць: чоловіки – після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 20 років, з них не менше 10 років на зазначених роботах; жінки – після досягнення 45 років і при стажі роботи не менше 15 років, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах;

– працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці – за Списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом міністрів України, і за результатами атестації робочих місць: чоловіки – після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 25 років, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах; жінки – після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 20 років, з них не менше 10 років на зазначених роботах.

Відповідно до ст. 13 Закону «Про пенсійне забезпечення» постановою Кабінету міністрів від 16.01.2003 р. № 36 затверджено Список № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість у яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, та Список №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, зайнятість у яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах.

Також слід зазначити, що порядок призначення пільгових пенсій особам, які мали право на пенсію на пільгових умовах до введення в дію Закону України «Про пенсійне забезпечення», регулюється ст. 100 зазначеного Закону.

Відповідно до ст. 62 вказаного вище Закону, основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. У тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають права на пенсію на пільгових умовах для підтвердження пільгового стажу приймаються інші документи, видані за місцем роботи, служби, навчання працівника, а також архівними установами.

Питання, пов’язані з обліком громадян, які потребують поліпшення житлових умов, із наданням їм житлових приміщень, регулюються Постановою Ради Міністрів Української РСР і Української республіканської ради професійних спілок від 11 грудня 1984 р. № 470 «Про затвердження правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм житлових приміщень в Українській РСР». Отже, особами, що потребують поліпшення житлових умов, визнаються громадяни:

– забезпечені житловою площею нижче за рівень, що визначається виконавчими комітетами обласних і міських рад,

– які проживають у приміщенні, що не відповідає встановленим санітарним і технічним вимогам;

– які хворіють на тяжкі форми деяких хронічних захворювань, у зв’язку з чим не можуть проживати в комунальній квартирі або в одній кімнаті з членами своєї сім’ї ;

– які проживають за договором піднайму жилого  приміщення  в будинках державного   або   громадського житлового  фонду  чи  за договором найму жилого приміщення в  будинках  житлово-будівельних кооперативів;

– які проживають  не  менше  5  років  за  договором  найму (оренди) в будинках (квартирах),  що належать громадянам на  праві приватної власності;

–  які проживають у гуртожитках;

– які  проживають  в  одній  кімнаті  по дві і більше сім’ї, незалежно від родинних відносин, або особи різної статі  старші за 9 років,  крім подружжя (в  тому  числі  якщо  займане  ними  жиле приміщення складається більш як з однієї кімнати).

Для того, щоб отримати житлове приміщення, громадяни, які потребують поліпшення житлових умов, стають на квартирний облік. Потрібно подати заяву про взяття на квартирний облік до виконавчого комітету місцевої ради за місцем проживання громадян та адміністрації підприємства, установи, організації за місцем їхньої роботи. У необхідних випадках до заяви додаються також медичний висновок, довідка (виписка з рішення виконавчого комітету місцевої ради) про невідповідність житлового приміщення встановленим санітарним і технічним вимогам, копія договору піднайму житлового приміщення в будинку державного або громадського житлового фонду чи договору найму житлового приміщення в будинку житлово-будівельного кооперативу або в будинку (частині будинку), квартирі, що належить громадянину на праві приватної власності.

Громадяни вважаються взятими на квартирний облік із дня винесення рішення виконавчого комітету, за місцем роботи – із дня винесення спільного рішення адміністрації підприємства, установи, організації чи органу кооперативної або іншої громадської організації та відповідного профспілкового комітету, затвердженого виконавчим комітетом місцевої ради.

Нагадуємо, що у Тернопільській області діє три місцеві центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги, громадяни можуть звертатися за такими адресами:

м. Тернопіль –  вул. Шпитальна, 7,

м. Кременець – вул. Шевченка, 59А,

м. Чортків – вул. Шевченка, 54.

Отримати відповіді на запитання, які стосуються безоплатної правової допомоги – змін в законодавстві, уточнити категорії осіб, що мають право на безоплатну правову допомогу та інші можна зателефонувавши на єдиний телефонний номер системи безоплатної правової допомоги 0 800 213 103 (цілодобово та безкоштовно у межах України зі стаціонарних та мобільних телефонів).