назад

Проведено семінар для працівників місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги та адвокатів

seminar 1MC DVS 02.03.2017Фахівцем Малиновського відділу Державної виконавчої служби ГТУЮ в Одеській області 02 березня 2017 року у приміщенні Першого одеського місцевого центру з надання БВПД проведено семінар для працівників місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги та адвокатів, які співпрацюють з центрами, порядком денним якого було ознайомлення з новинами діючого законодавства з окремих питань здійснення виконавчого провадження.   

Фахівець Малиновського відділу Державної виконавчої служби ГТУЮ в Одеській області Юрій Заліпаєв розповів про основні зміни, які були внесені у законодавство у зв’язку із прийняттям нового закону “Про виконавче провадження” від 02.06.2016  № 1404-VIII.

Перше питання, яке було розглянуто – порядок сплати та звільнення від сплати авансового внеску.

Кожен стягувач зобов’язаний здійснювати авансування витрат на проведення виконавчих дій саме по виконанню рішення, винесеного на його користь в розмірі 2 відсотків суми, що підлягає стягненню, але не більше 10 мінімальних розмірів заробітної плати, а за рішенням немайнового характеру – у розмірі одного мінімального розміру заробітної плати з боржника – фізичної особи та в розмірі двох мінімальних розмірів заробітної плати з боржника – юридичної особи, окрім випадків коли згідно закону він звільнений від сплати авансового внеску. Авансування цих витрат є обов’язковим і здійснюється у два етапи: перший – шляхом сплати авансового внеску при поданні заяви про примусове виконання рішення; другий – шляхом додаткового авансування витрат виконавчого провадження у разі недостатності коштів авансового внеску для вчинення подальших виконавчих дій.

Від сплати авансового внеску звільняються стягувачі за рішеннями про:

  • стягнення заробітної плати, поновлення на роботі та за іншими вимогами, що випливають із трудових правовідносин;
  • обчислення, призначення, перерахунок, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг;
  • відшкодування шкоди, заподіяної каліцтвом або іншим ушкодженням здоров’я, а також смертю фізичної особи;
  • стягнення аліментів;
  • відшкодування майнової та/або моральної шкоди, завданої внаслідок вчинення кримінального правопорушення.

Від сплати авансового внеску також звільняються державні органи, інваліди війни, інваліди I та II груп, законні представники дітей-інвалідів і недієздатних інвалідів I та II груп, громадяни, віднесені до категорій 1 та 2 осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, у разі їх звернення до органів державної виконавчої служби.

У разі порушення стягувачем вказаного обов’язку для нього наступають негативні наслідки:

– якщо стягувач не надав підтвердження сплати авансового внеску при поданні виконавцеві виконавчого документа, то такий виконавчий документ повертається стягувачу без прийняття до виконання згідно п. 8 ч. 4 ст. 4 Закону;

– якщо стягувач не здійснив авансування витрат виконавчого провадження, передбачених ст. 43 цього Закону, виконавчий документ також повертається стягувачу без подальшого виконання згідно п. 4 ч. 1 ст. 37 Закону.

Згідно ч. 3 ст. 43 Закону після закінчення виконавчого провадження або повернення виконавчого документа стягувачу авансовий внесок повертається стягувачу, якщо інше не передбачено цим Законом.

Наступне важливе питання було щодо виконання рішень немайнового характеру.

Виконання рішення немайнового (зобов’язального характеру) має свої особливості. За рішеннями, за якими боржник зобов’язаний особисто вчинити певні дії або утриматися від їх вчинення, виконавець у постанові про відкриття виконавчого провадження зазначає про необхідність виконання боржником рішення протягом 10 робочих днів (крім рішень, що підлягають негайному виконанню) та наступного робочого дня після закінчення цього строку, перевіряє виконання рішення боржником.

У разі якщо рішення підлягає негайному виконанню, виконавець перевіряє виконання рішення не пізніш як на третій робочий день після відкриття виконавчого провадження.

У разі невиконання без поважних причин боржником рішення виконавець виносить постанову про накладення на боржника штрафу, в якій також зазначаються вимога виконати рішення протягом 10 робочих днів (за рішенням, що підлягає негайному виконанню, – протягом трьох робочих днів) та попередження про кримінальну відповідальність.

Останнє питання, яке було розглянуто – це підвищення розмірів штрафних санкцій за невиконання боржником  рішення без поважних причин.

У разі невиконання без поважних причин у встановлений виконавцем строк рішення, що зобов’язує боржника виконати певні дії, та рішення про поновлення на роботі виконавець виносить постанову про накладення штрафу на боржника – фізичну особу у розмірі 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, на посадових осіб – 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, на боржника – юридичну особу – 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян та встановлює новий строк виконання.

У разі повторного невиконання рішення боржником без поважних причин виконавець у тому самому порядку накладає на нього штраф у подвійному розмірі та звертається до органів досудового розслідування з повідомленням про вчинення кримінального правопорушення.

Законом передбачено відповідальність за невиконання законних вимог виконавця та порушення вимог цього Закону.

Слід звернути увагу, що за невиконання законних вимог виконавця, порушення вимог цього Закону, у тому числі за несвоєчасне подання або неподання звітів про відрахування із заробітної плати та інших доходів боржника, неподання або подання неправдивих відомостей про доходи і майновий стан боржника, ненадання боржником на вимогу виконавця декларації чи зазначення у декларації неправдивих відомостей або неповідомлення про зміну таких відомостей, неповідомлення боржником про зміну місця проживання (перебування) чи місцезнаходження або місця роботи (отримання доходів), а також за неявку без поважних причин за викликом виконавця, винні особи несуть відповідальність відповідно до закону.

За наявності ознак кримінального правопорушення в діях особи, яка умисно перешкоджає виконанню рішення чи в інший спосіб порушує вимоги закону про виконавче провадження, виконавець складає акт про порушення і звертається до органів досудового розслідування з повідомленням про вчинення кримінального правопорушення.

seminar 1MC DVS  1 02.03.2017

Колектив центру щиро вдячний Юрію Заліпаєву за змістовні відповіді, а керівництву Малиновського відділу ДВС – за плідну співпрацю.

—————————————————————–

Перший одеський місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги:

м. Одеса, вул. Богдана Хмельницького, 98. Телефон: (048) 732-1837

Електронна адреса: odesa1.odesa@legalaid.gov.ua

Єдиний телефонний номер системи безоплатної правової допомоги: 0-800-213103