назад
06.04.16

Прийняття Парламентом законопроекту №3044 дозволить забезпечити потреби внутрішньо переміщених осіб у безоплатній правовій допомозі

IMG 20160406 110433Про це сьогодні, 6 квітня 2016 року, йшлося на круглому столі «Надання безоплатної правової допомоги внутрішньо переміщеним особам: консолідація зусиль держави та громадянського суспільства». Прийняття Верховною Радою України внесеного Урядом законопроекту №3044 «Про внесення змін до деяких законів України щодо спрощення доступу до безоплатної правової допомоги та підвищення якості її надання» дасть право отримувати безоплатну вторинну правову допомогу усім внутрішньо переміщеним особам саме за критерієм статусу ВПО, а також тим, хто лише претендує на отримання такого статусу. Захід пройшов у рамках реалізації Проекту Ради Європи «Посилення захисту прав людини внутрішньо переміщених осіб в Україні».

Нагадаємо, що на виконання Національної стратегії захисту прав людини, Стратегії реформування судоустрою, судочинства та суміжних правових інститутів на 2015 – 2020 роки та Програми діяльності Кабінету Міністрів України Урядом України внесено до Верховної Ради України згаданий законопроект (реєстраційний номер 3044 від 07.09.2015). Цим законопроектом запропоновано доповнити перелік суб’єктів права на безоплатну вторинну правову допомогу особами, які лише претендують на отримання статусу внутрішньо переміщеної особи, проте відповідно до чинного ЗУ «Про безоплатну правову допомогу», не належать до суб’єктів права на безоплатну вторинну правову допомогу, що передбачає: здійснення представництва інтересів осіб в судах, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, перед іншими особами; складання документів процесуального характеру. 4 листопада 2015 року Комітетом Верховної Ради України з питань правової політики та правосуддя розглянуто зазначений законопроект та рекомендовано Верховній Раді України прийняти його за основу. Наразі цей законопроект ще не розглянуто у сесійній залі Парламенту.

 DSC2372

«Ми сподіваємося, що Верховна Рада буде дієздатною і підтримає внесений Кабінетом Міністрів законопроект №3044. Прийняття цього документу дасть нам більше механізмів для допомоги внутрішньо переміщеним особам. Адже нині наші вимушено переміщені особи не мають права звертатися за допомогою просто тому, що вони переселенці. Зараз вони мають право на допомогу лише, якщо підпадають під дію інших прописаних у Законі категорій», – зазначив заступник Міністра юстиції Гія Гецадзе, який відкрив захід.

 DSC0067

Він нагадав, що в рамках реалізації реформи територіальних органів юстиції цього року із 1 липня розпочнуть діяльність у всіх регіонах бюро правової допомоги, що значно розширить доступ осіб до безоплатної правової допомоги. Як повідомив він, нині проходить конкурс з відбору керівників таких бюро.

Народний депутат України Наталія Веселова у ході свого виступу подякувала Мін’юсту за розробку законопроекту та висловила сподівання, що законопроект найближчим часом буде внесено на розгляд народних депутатів, а ті, в свою чергу, забезпечать українців, які покинули свої домівки через анексію чи воєнні дії, правовим захистом.

 DSC0052

«Внутрішньо переміщені особи потребують особливо потребують правової допомоги. Наша країна не мала раніше такого досвіду внутрішнього переміщення громадян, спричиненого військовими діями. Тому нам зараз потрібно спромогтися визначитися зі своїм ставленням до таких осіб. Я вважаю, що така ініціатива Міністерства юстиції дійсно заслуговує уваги і поваги. Думаю, що люди, які опинилися в скрутному становищі, які обрали Україну і переїхали жити на українську територію, мають отримати повноцінну правову допомогу», – наголосила вона.

За словами керівника проекту Ради Європи «Посилення захисту прав людини внутрішньо переміщених осіб в Україні» Ганни Христової, Рада Європи і Європейський суд з прав людини розглядають права внутрішньо переміщених осіб з точки зору забезпечення прав людини в цілому. Вона наголосила, що право на захист – це основоположне право, забезпечення якого є первинним обов’язком держави.

 DSC0068

«Надзвичайно важливо розуміти, що це не лише питання соціального захисту, це питання основоположних прав і свобод. Рекомендація Ради Європи [ред. – Рекомендація Rec (2006) Комітету Міністрів Ради Європи державам-членам щодо внутрішньо переміщених осіб] прямо говорить, що питання захисту внутрішньо переміщених осіб є тими питання, які підпадають під дію Конвенції про захист прав людини, гарантування і дотримання якої підлягає оскарженню до Європейського суду з прав людини. Держава вже сьогодні має створювати ефективні інструменти захисту на національному рівні, щоб звернення до ЄСПЛ не розглядалося як єдино можливий засіб порятунку», – зауважила Ганна Христова.

Перший заступник директора Координаційного центру з надання правової допомоги Мирослав Лаврінок детально розповів про законопроект №3044 «Про внесення змін до деяких законів України щодо спрощення доступу до безоплатної правової допомоги та підвищення якості її надання».

IMG 20160406 124833 4CS

«Цей законопроект спрямований на комплексні зміни стосовно підходу до визначення суб’єктів права на безоплатну вторинну правову допомогу, – повідомив він, додавши, – Окрім внутрішньо переміщених осіб та тих, які лише претендують на отримання такого статусу, законопроектом запропоновано внести до переліку суб’єктів права на безоплатну вторинну правову допомогу й тих громадян, які лише претендують на отримання статусу учасника бойових дій, зокрема й учасників АТО. Інші дуже важливі зміни стосуються межі малозабезпеченості. Нині згідно закону право на безоплатну вторинну правову допомогу мають особи, середньомісячний сукупний дохід яких не перевищує визначеного законом прожиткового мінімуму. У цьому є певна колізія, оскільки сьогодні в державі пенсія та заробітна плата не може бути меншою прожиткового мінімуму для відповідної категорії осіб. І тому люди, які, скажімо, отримають «один в один» із прожитковим мінімумом, або трохи більше – фактично уже не підпадають під цю категорію. Втім є розуміння того, що у них немає достатньо коштів, аби оплатити послуги адвоката. Законопроектом також запропоновано вирішити цю правову колізію». Мирослав Лаврінок повідомив, що місцеві центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги сьогодні знаходять шляхи допомоги таким людям, оскільки усвідомлюють, що потреба у правовому захисті у них залишається незалежно від того, що сказав закон. «Але хотілося б робити це на міцних організаційних засадах, чим, безумовно, є прийняття законопроектом Парламентом», – зауважив він.

Перший заступник директора Координаційного центру висловив подяку командам Офісу Ради Європи в Україні та проекту Ради Європи «Посилення захисту прав людини внутрішньо переміщених осіб в Україні» за підтримку ініціатив Координаційного центру в напрямі забезпечення права осіб на безоплатну правову допомогу.

 DSC2392

Ганна Христова, у свою чергу, зазначила, що Офіс Ради Європи в Україні плідно співпрацює із Координаційним центром у рамках низки проектів, зокрема, й у частині захисту прав внутрішньо переміщених осіб. Вона наголосила, що система безоплатної правової допомоги та її розвиток в Україні є пріоритетом для Офісу Ради Європи в Україні та Ради Європи в цілому.

Серед учасників круглого столу – Головний операційний менеджер Офісу Ради Європи в Україні Алессандро Саваріс, Представник Уповноваженого ВР України з прав людини Жанна Лук’янова, Старший радник з правових питань Управління Верховного комісара ООН у справах біженців Юг Біссо, представники Мінсоцполітики, адвокати, які надають безоплатну вторинну правову допомогу, представники громадських організацій та волонтерських рухів, які опікуються правами ВПО та інші.

IMG 20160406 110412

ДОВІДКОВО

Проект Ради Європи «Посилення захисту прав людини внутрішньо переміщених осіб в Україні» реалізується в рамках Плану дій Ради Європи для України на 2015-2017 роки. Проект спрямований на реалізацію заходів з удосконалення нормативно-правової бази стосовно внутрішньо переміщених осіб, імплементації стандартів щодо захисту ВПО та відповідних процедур, сприяння доступу ВПО до психологічної, медичної, соціальної та правової допомоги та підвищення рівня їх обізнаності про свої права, а також підтримку ініціатив щодо інтеграції та підвищення спроможності ВПО на рівні територіальних громад.

Серед національних партнерів проекту – Міністерство соціальної політики, Державна міграційна служба, Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства, Міністерство юстиції України, інші органи виконавчої влади, Координаційний центр з надання правової допомоги, громадські організації та місцеві органи влади.

Передбачається, що Координаційний центр з надання правової допомоги як національний партнер проекту буде залучений до участі у заходах з удосконалення законодавства щодо регулювання питань внутрішньо переміщених осіб (ВПО); проведення навчання для фронтлайнерів місцевих центрів з надання БВПД та адвокатів з питань захисту ВПО, розроблення відповідного курсу дистанційного навчання для адвокатів та працівників центрів; проведення інформаційно-роз’яснювальної кампанії для ВПО з питань отримання ними правової допомоги та матеріалів візуалізації мобільних консультаційних пунктів для ВПО; а також – підтримки створення і наповнення бази електронних консультацій з типових питань, з якими звертаються ВПО до центрів та в майбутньому звертатимуться до бюро правової допомоги.

 

 


Приєднуйтесь до сторінок Координаційного центру з надання правової допомоги у соціальних мережах:

Facebook Facebook YouTube YouTube Google Google+  тTwitter