назад

Щоб захистити права затриманих осіб, на Буковині ініціюють законодавчі зміни

 Зафіксовано факти, які можуть свідчити про порушення права осіб, до яких застосовано адміністративне затримання, іноземців та осіб без громадянства, затриманих з метою ідентифікації та забезпечення примусового видворення, на безоплатну вторинну правову допомогу. Це відбулось у Чернігівській та Волинській областях. Аби унеможливити подібні випадки, на базі Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Чернівецькій області відбулась робоча зустріч.

Факти, які можуть свідчити про порушення права зазначених осіб на безоплатну вторинну правову допомогу, зафіксували працівники Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини під час моніторингових візитів, здійснених у межах національного превентивного механізму. Що потрібно зробити, аби подібних ситуацій не було, спільно обговорювали фахівці системи безоплатної правової допомоги, регіональні представники Секретаріату Уповноваженого, прикордонники, поліцейські, представники міграційної служби та інші партнери.

 «Порядком інформування центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги про випадки затримання, адміністративного арешту або застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою визначено, що негайно після фактичного затримання особи суб’єкт подання інформації повідомляє відповідний регіональний центр про адміністративне затримання з урахування вимог частини третьої статті 261 Кодексу України про адміністративні правопорушення», – роз’яснила начальник відділу організації надання безоплатної вторинної правової допомоги у Чернівецькій області Ірина Довганюк – Паращин.

Про кожний такий випадок відповідні посадові особи мають інформувати центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги, проте є виняток –  коли особа захищає себе особисто чи запросила захисника. Однак на переконання представників Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини у таких випадках ймовірно порушується право затриманої особи, оскільки законодавством не передбачено чіткого механізму відмови такої особи від надання їй безоплатної вторинної правової допомоги.
При цьому суб’єкти, уповноважені здійснювати таке затримання, можуть ігнорувати право затриманої особи на захист, не інформуючи відповідний регіональний центр та позбавляючи таку особу належного захисту.

«Важливо, аби права осіб, затриманих у адміністративному порядку, іноземців та осіб без громадянства на безоплатну вторинну правову допомогу не були порушені. Саме тому ми ініціювали таку робочу зустріч.  Ми внесли пропозицію щодо запровадження механізму відмови затриманої особи від надання їй безоплатної вторинної правової допомоги (наприклад додатковий підпис затриманої особи про відмову від захисника в документі, який складається на особу під час її затримання), шляхом внесення відповідних змін до Кодексу України про адміністративні правопорушенення», – розповів директор Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Чернівецькій області Аркадій Мунтяну.

Подібні робочі зустрічі на прохання Координаційного центру з надання правової допомоги відбулися і в інших областях України.