Про це учора, 23 березня 2017 року, розповіли директори центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги на прес-конференції щодо презентації результатів діяльності центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги та бюро правової допомоги в Одеській області, а також відкриття Одеської міжрегіональної правопросвітницької ресурсно-комунікаційної платформи в Одесі.
Під час заходу йшлося про відкриття 25 бюро правової допомоги в Одеській області та перші результати їх роботи за півроку діяльності. У прес-конференції взяли участь директор Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги в Одеській області Світлана Клішина, директори Першого та Третього місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги Євгенія Тітомер та Алла Лавренюк, керівник Одеської міжрегіональної ресурсно-комунікаційної платформи Ірина Бондаренко.
Нагадаємо, у 2016 році відповідно до Плану заходів з реформування територіальних органів Міністерства юстиції України та розвитку системи надання безоплатної правової допомоги в Україні відбулася реформа територіальних органів Міністерства юстиції. На базі майже 600 ліквідованих районних управлінь юстиції запрацювали 428 бюро правової допомоги. Така реформа забезпечила розширення доступу громадян до правової допомоги та он-лайн послуг Міністерства юстиції. Прийняття постанови також дозволило скоротити на 25% чисельність державних службовців територіальних органів юстиції.
«Тепер громадянам Одеської області для вирішення своїх питань не обов’язково відвідувати місцеві центри, які знаходяться на відстані 50, а то 100 км, вони можуть скористатися послугами бюро правової допомоги. Ми допомагаємо соціально вразливим людям, передусім малозабезпеченим, інвалідам, дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування, біженцям, ветеранам війни, учасникам АТО, членам сімей загиблих учасників бойових дій, реабілітованим особам. Це не тільки безоплатна вторинна правова допомога у цивільних та адміністративних спорах, а також у кримінальних провадженнях — для свідків і потерпілих, а й безоплатна первинна правова допомога», – розповіла журналістам Світлана Клішина.
На практиці це означає, що кожен, хто звернеться до бюро за юридичною консультацією – її отримає, як і матиме доступ до електронних сервісів Міністерства юстиції. Крім того, клієнти матимуть змогу через бюро отримати доступ й до адвокатських послуг – якщо це буде необхідно та у випадку належності до визначених законом категорій осіб, які мають право на безоплатну вторинну правову допомогу; а також фахівці бюро представлятимуть інтереси таких осіб у суді за окремими видами спорів. Протягом перших семи місяців роботи бюро в Одеській області до них звернулося понад 10 тис. громадян.
На рівні з професійними адвокатами, надання безоплатної вторинної парової допомоги сьогодні здійснюють і штатні юристи місцевих центрів і бюро правової допомоги. На сьогоднішній день по всій Україні 20% випадків представництва в суді здійснюється працівниками місцевих центрів, що дозволяє компенсувати недолік адвокатів на рівні віддалених і сільських районів.
Світлана Клішина повідомила також, що впродовж 2016 року зусиллями місцевих центрів Одеської області утворено та забезпечено роботу 153 дистанційних пунктів доступу до безоплатної правової допомоги, та здійснено більш 833 виїздів через утворення мобільних консультаційних пунктів (виїзних прийомів громадян). За цей час до цих пунктів звернулося за отриманням консультацій та роз’яснень з правових питань понад 2 тис. осіб.
До дистанційних пунктів доступу до безоплатної правової допомоги найчастіше громадяни зверталися за консультаціями з питань їх соціального захисту, зокрема порядку призначення державної соціальної допомоги, надання житлових субсидій, пенсійного забезпечення, оформлення спадщини, отримання пільг учасниками АТО та соціального захисту їх сімей, надання адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам, у тому числі для покриття витрат на проживання та оплату житлово-комунальних послуг.
Для забезпечення доступу до безоплатної правової допомоги проводяться також виїзні консультації громадян в рамках роботи мобільних консультаційних пунктів доступу. Найчастіше виїзні прийоми громадян здійснювались до дитячих будинків, геріатричних будинків-інтернатів для людей похилого віку, лікарні, військові госпіталі. Під час виїздів мобільних консультаційних пунктів за місцем фактичного проживання осіб безоплатну правову допомогу мали змогу отримати одинокі непрацездатні громадяни, особи, які позбавлені можливості пересуватися, люди з обмеженими фізичними можливостями та особливими потребами, інваліди.
Директор Третього місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги Алла Лавренюк детально розповіла про місію та завдання бюро правової допомоги.
«Основними завданнями бюро є підвищення правової грамотності та культури населення, що в свою чергу сприяє досудовому врегулюванню спорів. Можна говорити про те, що правова грамотність населення зменшує ризик виникнення небажаних наслідків. Для цього Центр і бюро проводять семінари та лекції з найбільш актуальних питань, розробляють методичні рекомендації на актуальні теми», – зазначила директор центру.
Керівник центру розповіла присутнім про результати роботи бюро правової допомоги, підкресливши, що вже за перші 3-4 місяці роботи бюро стали можна побачити позитивні моменти.
«Наприклад, загальна кількість людей, які змогли звернутися за правовою допомогою та її отримати, вже у вересні збільшилася в 4 рази, і така тенденція залишилася, причому кількість таких звернень постійно зростала. При цьому в 2 рази збільшилася кількість людей, які змогли отримати безоплатну вторинну правову допомогу – доступ до правосуддя – і саме на рівні районів. Крім того, 2/3 всіх людей, які звертаються за отриманням безоплатної правової допомоги, звертаються саме через бюро», – зазначила вона.
Алла Лавренюк розповіла також про зміни до Закону України «Про безоплатну правову допомогу» в частині розширення кола осіб, які мають право на безоплатну вторинну правову допомогу. З 21 грудня 2016 року коло осіб, які мають право на безоплатну вторинну правову допомогу, суттєво розширився за рахунок надання такого права найбільш незахищеним суспільним групам.
Насамперед – це внутрішньо переміщені особи та особи, які претендують на отримання такого статусу, а також особи, які претендують на отримання статусу ветерана війни, у тому числі учасника бойових дій. Крім того, безоплатна вторинна правова допомога ветеранам війни, у тому числі учасникам бойових дій, іншим особам, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», надається не лише з питань їх соціального захисту, як це було дотепер, а з будь-яких питань.
Також суттєво підвищився поріг малозабезпеченості для отримання доступу до безоплатної вторинної правової допомоги: по-перше, враховуватиметься середньомісячний дохід особи, а не середньомісячний сукупний дохід сім’ї, як це було дотепер; по-друге, особа матиме право, якщо її дохід не перевищує двох прожиткових мінімумів; по-третє, інвалід матиме право, якщо отримує пенсію або соціальну допомогу у розмірі, що не перевищує двох прожиткових мінімумів для непрацездатних осіб (а не якщо цей розмір є меншим двох прожиткових мінімумів для непрацездатних осіб, як це було дотепер).
Євгенія Тітомер, директор Першого місцевого центру з надання БВПД в Одеській області розповіла присутнім про проблеми, з якими часто стикаються фахівці центрів.
«Часто люди приходять вже із застарілими проблемами, що не вирішувалися роками в правовий спосіб (із пропущеними строками на оскарження, усіма пройденими (і програними) судовими інстанціями, із відповідним негативним емоційним “багажем”). Ми робимо все можливе, щоб допомогти особі вийти із “глухого кута”, але, при цьому, відверто висловлювати свою думку щодо перспективи справи», – підкреслила вона.
Начальник Управління «Одеська міжрегіональна ресурсно-комунікаційна платформа» Ірина Бондаренко повідомила учасників заходу про відкриття Платформи, яка функціонуватиме як своєрідний «інформаційний хаб» – майданчик для спілкування та обміном досвідом між людьми, об’єднаними спільними ідеями у сфері права та правосуддя.
Мета діяльності платформи – посилення правової спроможності та правових можливостей територіальних громад; інтеграція та мережування юридичної спільноти на основі цінностей, етики, підтримки прогресивних змін у сфері правосуддя та лідерства у професійній спільноті; підвищення якості правових послуг, зокрема у через проведення тренінгів, навчання, семінарів та інших форм розвитку, навчання та підвищення кваліфікації фахівців в сфері права.
У 2017 році пріоритетним напрямком платформи стане забезпечення проведення постійного моніторингу правових потреб громадян, функціонування та регулярне оновлення загальнодоступної бази електронних консультацій з правових питань.
Ірина Бондаренко також детально відповіла на питання журналістів щодо конкретних прикладів успішних справ адвокатів, які співпрацюють з центрами безоплатної вторинної правової допомоги.
Запис прес-конференції можна переглянути тут.
Партнер заходу: Одеська регіональна організація Національної спілки журналістів України.