Два роки тому – 1 вересня 2016 року – по всій Україні відкрилося понад 400 бюро правової допомоги, 16 з яких – на Херсонщині.
Напередодні святкової дати ми запитали у колег, у чому, на їх думку, полягає цінність бюро правової допомоги; що надихає в роботі і що заважає.
Крім основних покладених на бюро правової допомоги завдань – це юридичні консультації; прийняття звернень про надання безоплатної вторинної правової допомоги; здійснення представництва інтересів у суді, правопросвітництво; доступ до електронних сервісів Мін´юсту, керівники бюро бачать цінність створених установ в наступному.
Анастасія Садигова – головний спеціаліст Високопільського бюро правової допомоги:
«Цінністю нашої діяльності є повага до гідності людини. Ми діємо доброчесно, зорієнтовані на клієнта та рівне ставлення до всіх. Віримо, що рівень життя напряму залежить від того, наскільки людина знає свої права, має бажання та можливості їх реалізовувати.
Надихає в роботі довіра людей, які звертаються за допомогою, з´являється бажання рухатись уперед та розвиватися. А ще – прагнення допомагати людям захищати їхні права.
Заважає невпевненість громадян у своїх прагненнях та кінцевих цілях, вплив та тиск третіх осіб (родичів, чиновників, друзів) на громадян, які бажають скористатися правовою допомогою, але не наважуються на це».
Ольга Соколенко – начальник Великоолександрвіського бюро правової допомоги:
«Життя людини напряму залежить від того, наскільки вона знає свої права, має бажання та можливості їх реалізувати. На сьогоднішній день держава через утворені бюро правової допомоги забезпечує рівний доступ усім громадянам для захисту своїх прав та законних інтересів. На думку спадає відомий вислів: «Незнання законів не звільняє від відповідальності за їх порушення. Зате знання – запросто».
Цінність системи безоплатної правової допомоги, зокрема бюро, ґрунтується на трьох головних напрямках: правопросвітницька робота, надання правової інформації та консультацій, здійснення представництва інтересів осіб у суді, інших державних органах, складення документів процесуального характеру.
Найбільше надихають наші клієнти – коли їхні хвилювання перед розмовою переходять у слова вдячності, вони стають більш впевнені у собі, бо знають, як діяти далі. Надихають також виграшні справи у судах.
Перешкодами в роботі можна назвати безвідповідальне відношення деяких посадових осіб у наданні відповідей на запити на інформацію, коли замість того, щоб вирішити питання одразу, дії переходять у довготривалу «писанину». Іноді заважають роботі тривалі проміжки у часі, коли людина вирішила захистити свої права, а строки позовної давності вже минули, мають місце і зловживання процесуальними правами».
Світлана Гаврикова – головний спеціаліст Нововоронцовського бюро правової допомоги
«Цінність безоплатної правової допомоги в тому, що люди, незалежно від соціального статусу, політичних та інших вподобань мають право її отримати, захистити свої інтереси. Ми цінуємо довіру наших клієнтів та партнерів, адже люди звертаються по допомогу до тих, кому довіряють.
Ми підтримуємо вільну конкуренцію поміж надавачів правової допомоги та заохочуємо органи місцевого самоврядування залучати до їх надання, передусім, громадські організації.
Надихають радісні посмішки клієнтів бюро, коли ми разом виграємо справу та досягаємо поставленої мети, розуміння того, що ми потрібні – це те, що нас окриляє та дарує душевну гармонію».
Начальник Олешківського бюро правової допомоги Алла Кудря:
«Цінність бюро правової допомоги в тому, що з початком їх роботи вдалося подолати правову необізнаність населення та забезпечити рівний доступ до правової допомоги не тільки містянам, але й представникам віддалених територіальних громад шляхом проведення правопросвітницьких заходів, виїзних прийомів громадян, надання адресної правової допомоги, організації роботи мобільних точок доступу до БПД».
Юлія Кривов´з – заступник начальника Великолепетиського бюро правової допомоги:
«Цінністю бюро правової допомоги є сама юридична допомога, що гарантується державою та повністю або частково надається за рахунок держави, інших джерел громадянам, які її потребують та не можуть самі оплатити послуги адвоката.
Що надихає нас в роботі? Довіра наших клієнтів та партнерів, що є необхідною умовою для розвитку системи БПД».
Людмила Яценко – начальник Верхньорогачицького бюро правової допомоги:
«Людина — найбільша цінність в демократичному суспільстві, а закони направлені на захист їх основоположних прав і свобод.
Цінність бюро в тому, що ми знаходимося найближче до людей та їх запитів на правову інформацію, ми повертаємо людям віру у право, у правове вирішення більшості побутових проблем і своєю порадою допомагаємо їм самостійно ці проблеми вирішувати.
Мене надихає, що наша робота очікувана і необхідна верхньорогачанам.
Мене засмучує, що Україна так довго не могла виконати свої зобов’язання щодо покращення доступу до правосуддя шляхом запровадження системи БПД – нарешті створено повноцінний механізм реалізації права на захист, більше 20 років тому передбаченого ст. 59 Конституції України».
Костянтин Цупра – начальник Горностаївського бюро праової допомоги:
«Цінність бюро правової допомоги полягає в тому, що громадяни, які раніше не мали можливості через скрутне матеріальне становище користуватися послугами юристів, тепер таку можливість отримали. Ми допомагаємо людям вирішувати їхні проблеми. Приємним є той факт, що люди, які користуються нашими послугами, рекомендують своїм знайомим відвідати наше бюро і розповісти про свої проблеми».
Валентина Волвенко – начальник Генічеського бюро правової допомоги:
«Необхідно не просто забезпечити належну правову допомогу людині, але й бути психологом, вміти підтримати та вислухати, і коли ти розумієш, що це вдається, ти отримуєш неабиякий позитивний заряд в необхідності тієї справи, якою займаєшся. А взагалі робота в системі БПД – це спосіб тримати в тонусі свої професійні та особисті якості».
Іван Гладишенко – заступник начальника Новокаховського бюро правової допомоги:
«Знати, допомагати та захищати. Ці слова – суть бюро правової допомоги. Працювати в системі БПД – це престижно. Працівники бюро дають людям можливість отримати допомогу навіть в самих складних життєвих ситуаціях. Я переконаний, що для кожного з нас найбільшим задоволенням є можливість допомогти людині.
У нашій роботі мене надихає відкритий та толерантний підхід у роботі з людьми та суспільством. Кожен з працівників системи є маленькою ланкою великої системи, яка покликана захищати та допомагати.
Наша місія – робити все необхідне за для того, щоб забезпечити права громадян, які звертаються до нас. Приносити користь суспільству, можливість надати правову допомогу для тих, хто цього потребує — ось головний стимул у роботі.
Система БПД знаходиться у вирішальній стадії становлення, тому потребує більш уважного ставлення до питань фінансування і заохочення працівників, у тому числі з метою підтримки високого професійного рівня співробітників. Маю надію, що вектор розвитку та позитивні тенденції в діяльності нашої системи будуть збережені та покращені».
Світлана Садовська – заступник начальника Новотроїцького бюро правової допомоги:
«Першоосновою діяльності нашого бюро, як і всіх інших на території України, є повага до гідності людини та прагнення створити умови, за яких люди мають рівний доступ до права і правосуддя – незалежно від рівня їх матеріальних статків чи ступеня соціальної вразливості.
Фахівці нашого бюро зорієнтовані на клієнта і сповідують рівне ставлення до всіх. Ми пропонуємо нашим клієнтам засоби для вирішення життєвих проблем у правовий спосіб, допомагаємо їм захистити їхні права як в досудовому, так і судовому порядку.
Працівниками Новотроїцького бюро для підвищення рівня правосвідомості населення району та запобігання порушення його прав, постійно проводяться різного роду правопросвітницькі заходи інформаційного характеру: семінари, лекції, круглі столи, публікації в ЗМІ тощо.
За допомогою нашого бюро на території Новотроїцького району зміцнюється правова спроможність та розширяються правові можливості територіальних громад, підвищується правова грамотність мешканців сільської місцевості, забезпечується широкий доступ до правової інформації та консультацій.
Надихає, що більшість клієнтів за нашою допомогою позитивно вирішують свої проблеми та залишаються вдячними фахівцям бюро, рекомендують його своїм рідним та близьким.
Зростання звернень клієнтів до нашого бюро останнім часом свідчить про те, що люди нам довіряють, а ми, у свою чергу, цінуємо довіру наших клієнтів».
Інеса Угорчук – начальник Нижньосірогозького бюро правової допомоги:
«На нашу думку, цінність бюро полягає в захисті прав людини, незалежності системи, довіри та партнерства, новації та прагнення досконалості. Приємно усвідомлювати, що система БПД дійсно потрібна людям. В роботі надихає щира вдячність людей».
Тетяна Мосіна і Інна Шара – Скадовське бюро правової допомоги:
«На бюро правової допомоги покладено місію захищати права людини шляхом забезпечення рівного доступу до правової інформації та правосуддя, посилення правових можливостей і правової спроможності представників соціально вразливих груп, територіальних громад та спільнот, саме в цьому і полягає його цінність.
Широкий спектр наданих консультацій, а також різноманіття проведених просвітницьких заходів підвищують рівень правосвідомості громади, тим самим попереджаючи розвиток правового нігілізму».
Тетяна Філіппова і Світлана Коханевич – Каланчацьке бюро правової допомоги:
«За своїм статусом бюро є структурними підрозділами місцевих центрів з надання БВПД, у зв´язку з чим їх мережа є гнучкою і може коригуватися з відповідним перерозподілом ресурсів у залежності від потреб територіальних громад.
За своїм складом бюро є децентралізованим об´єднанням юристів-практиків, які надають безкоштовні правові консультації, користуючись єдиною базою таких консультацій, яку вони ж самі формують і підтримують в актуальному стані.
У разі потреби юристи бюро також здійснюють представництво в суді за окремими видами спорів для представників вразливих категорій відповідно до рішень місцевих центрів з надання БВПД.
Надихає в роботі те, що ми працюємо в команді на основі взаємної поваги та взаємної відповідальності. Коли бачиш, як людина виходить з твого кабінету задоволеною, заспокоєною, впевненою, що все вийде, це звісно надихає.
Інколи заважає відсутність взаєморозуміння під час перенаправлення клієнтів. Але і цю проблему ми намагаємось вирішити. Тому продовжуємо працювати, так як прагнемо створити умови, за яких всі люди мають рівний доступ до права і правосуддя».