назад
21.12.17

УГСПЛ представила звіт за результатами моніторингу місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги

УГСПЛ представила звіт за результатами моніторингу місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги 20 грудня у Києві відбувся круглий стіл «Система державної правової допомоги: погляд ззовні», на якому представлено результати громадського моніторингу місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги правової допомоги (далі – регіональний моніторинг) та рекомендації за його результатами.

РЕГІОНАЛЬНИЙ МОНІТОРИНГ ТА ЙОГО МЕТОДОЛОГІЯ. ЗАГАЛЬНІ РЕЗУЛЬТАТИ ТА РЕКОМЕНДАЦІЇ

Регіональний моніторинг здійснено Українською Гельсінською спілкою з прав людини (далі – УГСПЛ) в рамках проекту «Проведення регіонального моніторингу діяльності системи безоплатної правової допомоги в Україні», який реалізується за підтримки американського народу, наданої через Агентство США з міжнародного розвитку в рамках Програми «Нове правосуддя».

Члени експертної групи з підготовки та проведення регіонального моніторингу (серед них представники УГСПЛ, Харківської правозахисної групи, громадської організації СІМ) представили його методологію і основні результати, а також відповідні рекомендації. Як зазначено у представленому на заході відповідному звіті, він описує ключові елементи та основні показники діяльності системи надання безоплатної правової допомоги з точки зору доступності, зручності та ефективності отримання правової допомоги для клієнтів БПД.

Регіональний моніторинг здійснювався через аналіз функціонування роботи центрів в таких напрямах, як: наявність та доступність місцевих центрів; зручність та комфортність надання послуг місцевими центрами; повнота та ясність інформації, яка надається населенню місцевими центрами і дотримання термінів надання послуг населенням місцевими центрами; аналіз правоосвітньої діяльності місцевого центру; експерту оцінка роботи місцевих центрів місцевими партнерами (ЗМІ, громадськими організаціями, органами державної влади та адвокатським середовищем). У фокусі моніторингу – 2016 рік.

Методологія здійснення регіонального моніторингу передбачала:

– попередній аналіз інформації про роботу місцевих центрів (у тому числі статистичних даних роботи місцевих центрів), в тому числі звернень до приймалень УГСПЛ та інших громадських організацій, які надають БПД;
– огляд умов діяльності місцевого центру;
– спостереження за звичайною роботою місцевого центру;
– експертне опитування регіональних партнерів місцевого центру (громадських організацій, ЗМІ, адвокатів, державних органів та ОМС).
– експеримент через організацію змодельованих прийомів клієнтів місцевими центрами («таємний клієнт»).

Так, як зазначено у звіті за результатами регіонального моніторингу, система БПД співпрацює в тій чи іншій мірі з великою кількістю зацікавлених сторін, які можуть впливати на рівень доступу до безоплатної правової допомоги, на рівень довіри суспільства до цієї системи загалом.

Для вимірювання експертного рівня роботи місцевих центрів було опитано 194 адвокати, які співпрацюють з системою БПД і 148 адвокатів, які не співпрацюють.

162 лідери громадських організацій, які надають безоплатну правову допомогу або перенаправляють до центрів своїх клієнтів. Також були опитані 205 представників державних та місцевих органів влади, державних установ та представники 138 регіональних ЗМІ (інтернет-видання, друковані, радіо).

Як видно із результатів опитувань партнерів системи БПД, загалом експерти високо оцінили рівень співпраці з місцевими центрами.

ris1

Більш детально про методологію, етапність та хід регіонального моніторингу читайте у звіті.

Відповідно до представленого звіту загальна оцінка щодо надання послуг місцевими центрами безоплатної правової допомоги в цілому по Україні досить висока – 86 %. На думку моніторів, це говорить про те, що в цілому система надання безоплатної правової допомоги працює з врахуванням інтересів своїх клієнтів і має для цього фінансові, технічні та кадрові можливості. Крім того, має потенціал надавати більший обсяг послуг для людей і робити це більш ефективно.

ris2

Як зазначено в регіональному моніторингу, у його ході виявлено слабкі сторони і недоліки, задля реагування на які сформовано список рекомендацій, які, на думку моніторів, будуть сприяти роботі системи БПД і підвищувати її авторитет серед громад. Так, з-поміж іншого, рекомендовано покращити підходи до збору статистичних даних в середині системи БПД, при наданні первинної правової допомоги приділяти більше уваги наданні консультацій у письмовому вигляді на противагу усним консультаціям; розробити чіткі критерії підстав для відмови в наданні вторинної правової допомоги клієнтам, які зловживають правом на звернення, звертаються з надуманих причин та у разі відсутності судової перспективи; розробити та прийняти єдиний документ вимог до облаштування приміщення місцевого центру з урахуванням потреб відвідувачів центрів, в тому числі і мало- мобільних груп населення; внести зміни до графіків роботи місцевих центрів, враховуючи зручність роботи для людей (зокрема, запропоновано виключити практику припинення роботи місцевих центрів під час обідньої перерви та ввести для співробітників «плаваючий графік» з робою принаймні раз у тиждень до 20:00 год тощо), приділяти увагу розміщенню інформації про роботу місцевих центрів в приміщеннях залізничних та автовокзалів, відділеннях Укрпошти, та інші рекомендації.

Переглянути всі рекомендації можна у звіті

Далі відбулося обговорення і дискусія щодо результатів регіонального моніторингу та рекомендацій між моніторами та фахівцями системи БПД, присутніми на заході представниками громадського сектору та донорів.

Фахівці Координаційного центру та місцевих центрів, які взяли участь у заході, висловили вдячність УГСПЛ за проведений моніторинг та підготовку відповідного звіту. Вони підтвердили свою відкритість до подібних зовнішніх моніторингів й у подальшому. Фахівці системи БПД висловили готовність до обговорення методології таких моніторингів ще перед їх початком з тим, аби уникнути термінологічних та інших розбіжностей і неточностей, усіляко сприяти моніторам у проведенні досліджень. Монітори, у свою чергу, висловили готовність до надання методологічного інструменту, який використовувався при проведенні регіонального моніторингу, для розгляду та використання, спільного обговорення того, як його можна удосконалювати.

Колеги з Координаційного центру та експертного правозахисного середовища, які здійснили моніторинг, домовилися про подальшу співпрацю у напрямі здійснення таких моніторингів, забезпечення їх якнайкращої ефективності.

Пряма мова…

«Насправді оцінка є дуже висока. Той показник, який ми сьогодні отримали говорить про те, що система працює на достатньо хорошому і якісному рівні», – зазначив на заході програмний директор УГСПЛ Максим Щербатюк. На його думку, система БПД є сьогодні «однією із небагатьох, яку можна ставити як приклад того, як мають бути здійснені реформи в Україні». 

«Ми всі можемо гордитися цією системою, тому що якщо порівняти її системами безоплатної правової допомоги країн колишнього Радянського Союзу – такої моделі в них ще не існує», – переконаний заступник Міністра юстиції України Гія Гецадзе, який взяв участь у представленні результатів регіонального моніторингу.

За словами радниці з питань роботи з громадянським суспільством Програми USAID Валентини Мудрік, програма залюбки підтримала ініціативу УГСПЛ щодо проведення регіонального моніторингу. «Хотілося б, щоб ці рекомендації, які є клієнтоорієнтовані, покращили співпрацю та надання послуг безоплатної правової допомоги», – зазначила вона.

«Перші дослідження щодо того, як найкраще може бути організований доступ до правосуддя в Україні ми, у тому числі у співпраці з партнерами та експертним середовищем, проводили ще до того, як з’явилася нинішня система БПД. Мені дуже приємно, що ці оцінки не були забуті, є багато дій і рішень, аби заповнити ті недосконалості, які є в системі сьогодні, і що характерно для будь-якої такої системи. Відкритість до співпраці та готовність до змін – це одна із великих і важливих передумов успіху», – поділився своїм баченням директор Програмної ініціативи «Права людини та правосуддя» Міжнародного Фонд «Відродження» Роман Романов.

«Зовнішня експертна оцінка для нас є дуже важливою, аби оцінити нашу ефективність, забезпечення завдяки системі доступу до правосуддя. Ми зацікавлені у подальшій співпраці з українськими та міжнародними партнерами у роботі в цьому напрямі, можливості отримати експертну оцінку нашої діяльності. Цей звіт матиме безпосереднє прикладне значення для системи», – запевнив в.о. директора Координаційного центру Олексій Бонюк.

До уваги громадян, експертів та партнерів!

Прозорість та відкритість нашої діяльності – одні із основних цінностей, які сповідує система безоплатної правової допомоги в Україні. Ми відкриті до оцінок нашої роботи та пропозицій щодо її удосконалення з тим, аби розвивати надання послуг безоплатної правової допомоги нашим громадянам, вітаємо та високо цінуємо усі зовнішні оцінювання системи. Переглянути звіти за результатами проведених зовнішніх оцінок та оглядів впродовж останніх 5-ти років можна у розділі «Прозорість системи управління» на нашому сайті, зокрема:

Контроль за діяльністю системи БПД зі сторони державних органів
Контроль за діяльністю системи БПД зі сторони громадських та благодійних організацій
Контроль за діяльністю системи БПД зі сторони іноземних і міжнародних організацій


Приєднуйтесь до сторінок Координаційного центру з надання правової допомоги у соціальних мережах:

Facebook Facebook           YouTube YouTube            Google Google+       тTwitter