назад
26.08.16

Українські експерти презентували в Індонезії кращі національні практики організації надання БПД

26 08 1Сьогодні в Джакарті завершилися «Національні консультації щодо посилення та розширення послуг безоплатної правової допомоги через нормативне врегулювання та бюджетування на місцевому рівні». В рамках другого дня відбулася низка пленарних сесій, присвячених обговоренню питань розвитку та бюджетуванню правової допомоги на місцевому рівні, що включатиме узгодження принципів найкращих практик. Українським досвідом організації надання безоплатної правової допомоги поділилися директор Координаційного центру з надання правової допомоги Андрій Вишневський та директор програмної ініціативи «Права людини і правосуддя» Міжнародного фонду «Відродження» Роман Романов.

Нагадаємо, «Національні консультації щодо посилення та розширення послуг безоплатної правової допомоги через нормативне врегулювання та бюджетування на місцевому рівні» організовані Національним агентством з правового розвитку Республіки Індонезія, Фундацією Tifa та Правовою ініціативою відкритого суспільства (OSJI) і пройшли з 25 по 26 серпня 2016 року у столиці Республіки Індонезія – Джакарті.

Метою національних консультацій є обговорення між національними та українськими експертами таких питань, як посилення та розширення послуг безоплатної правової допомоги через нормативне врегулювання та бюджетування на місцевому рівні, а також порівняння національних моделей безоплатної правової допомоги України та Індонезії. Сесії національних консультацій спрямовані на огляд Закону Індонезії «Про безоплатну правову допомогу» та механізму національного фінансування правових послуг, презентацію найкращих практик впровадження безоплатної правової допомоги місцевими урядами, бюджетування правової допомоги на місцевому рівні, що включатиме узгодження принципів найкращих практик.

Серед учасників консультацій – національні фахівці-практики у сфері забезпечення доступу до правосуддя з Міністерства планування національного розвитку Індонезії, Національного агентства з правового розвитку Республіки Індонезія, Індонезійської фундації правової допомоги, Фундації «Індонезія», Фундації Tifa, а також Правової ініціативи відкритого суспільства (OSJI).

26 08 5

Сьогодні, 26 серпня, директор Координаційного центру з надання правової допомоги Андрій Вишневський та директор програмної ініціативи «Права людини і правосуддя» Міжнародного фонду «Відродження» Роман Романов розповіли про український досвід становлення та розвитку системи безоплатної правової допомоги як складової демократичного державного будівництва, її роль у забезпеченні та дотриманні фундаментальних прав людини, у процесі проведення реформ в Україні, та в посиленні правової спроможності громад.

У своєму виступі Андрій Вишневський зупинився на місії та цінностях системи БПД, які слугують орієнтиром для налагодження діяльності, наданні послуг та розвитку системи.

«Нам знадобилося три роки, щоб оформити їх [місію та цінності] на папері. На даний час наша місія це захист прав людини шляхом забезпечення рівного доступу до правової інформації та правосуддя, посилення правових можливостей і правової спроможності представників соціально вразливих груп, територіальних громад та спільнот. Ми рухаємось вперед від моделі надання безоплатної правової допомоги до посилення правових можливостей громад. У той же час, наша місія відповідає нашим цінностям:
• наша перша цінність – гідність та права людини;
• другою цінністю є довіра та партнерство;
• наступною цінністю є прозорість та підзвітність;
• ще однією цінністю є незалежність;
• і остання, але не менш важлива цінність – інновації та прагнення досконалості», – зауважив директор Координаційного центру з надання правової допомоги.

26 08 1

Він окреслив основні етапи розвитку системи безоплатної правової допомоги в Україні з моменту прийняття в 2011 році Закону України «Про безоплатну правову допомогу», утворення регіональних центрів з надання БВПД, і до розширення системи через створення місцевих центрів у 2015 році та утворення бюро правової допомоги у нинішньому році.

«За останні кілька років ми стали свідками розширення надання правових послуг, починаючи із захисту у кримінальних справах у 2013 році. Далі було забезпечення доступу до представництва у цивільних та адміністративних справах у 2015 році. І, нарешті, створення доступу до правової інформації та правових консультацій у 2016 році», – наголосив Андрій Вишневський.

26 08 2

Він відзначив, що, проаналізувавши роботу місцевих центрів з надання БВПД у 2015 році, з’ясувалося, що більшість клієнтів системи БПД (близько 80%) потребують первинних юридичних послуг, іншими словами, правової інформації та юридичних консультацій. Тільки 20% клієнтів мали реальну потребу в правовій допомозі у судовому процесі.

Саме тому уряд прийняв рішення про створення близько 400 бюро правової допомоги з метою забезпечення надання основних правових послуг та доступу до правосуддя в місцевих громадах.

Концепція бюро правової допомоги полягає у тому, що вони є мережею точок активного поширення правової інформації та доступу до правових консультацій на рівні територіальних громад та соціально вразливих суспільних груп.

Діяльність бюро правової допомоги буде спрямована на досягнення декількох цілей:

• підвищення правової грамотності мешканців сільської місцевості та малих міст;
• сприяння досудовому врегулюванню цивільних та адміністративних спорів і зменшення навантаження на судову систему;
• зменшення ризику обмеження доступу до права і правосуддя для найбільш соціально вразливих суспільних верств внаслідок запровадження виключного права адвокатів на представництво в суді та браку адвокатів у сільській місцевості та малих містах;
• зменшення домашнього насильства, дискримінації та попередження злочинності, насамперед, серед неповнолітніх;
• посилення правової спроможності та правових можливостей територіальних громад;
• сприяння більшій залученості територіальних громад до роботи сформованих ними органів місцевого самоврядування;
• оперативна синхронна комунікація змісту реформ, що проводяться Урядом у сфері освіти, охорони здоров’я, соціальній та інших сферах, на рівень територіальних громад;
• запобігання побутовій корупції на базовому рівні.

26 08 16 Presentation Indonesia1111111111111

«Так яким є наше бачення системи безоплатної правової допомоги в Україні? Як ми бачимо розвиток системи в майбутньому? Ми очікуємо, що люди по всій Україні будуть використовувати правові засоби для вирішення своїх щоденних життєвих проблем і матимуть рівний доступ до правосуддя. Ми бачимо мережу незалежних постачальників юридичної допомоги, що забезпечує правові потреби людей. І, нарешті, місцеві громади та держава будуть продовжувати визнавати важливість і необхідність правової допомоги як соціальної гарантії, а також забезпечуватимуть стале фінансування правової допомоги з національних та місцевих бюджетів», – підсумував Андрій Вишневський.

Переглянути презентацію Андрія Вишневського


Приєднуйтесь до сторінок Координаційного центру з надання правової допомоги у соціальних мережах:

Facebook Facebook  YouTube YouTube  Google Google+  тTwitter