назад
22.12.16

Уряд підтримав збільшення вдвічі рівня оплати послуг адвокатів за надання БВПД починаючи із 2018 року

7 28 iУчора, 21 грудня 2016 року, Уряд України підтримав пропозицію Мін’юсту щодо внесення змін до постанови КМУ від 17.09.2014 № 465 «Питання оплати послуг та відшкодування витрат адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу». Цією постановою, нагадаємо, затверджено Порядок оплати послуг та відшкодування витрат адвокатів, які надають БВПД, а також методику обчислення розміру їх винагороди. Підтримані Урядом зміни дозволять із 1 січня 2018 року збільшити вдвічі рівень оплати послуг адвокатів за годину роботи адвоката з надання БВПД – до 5% прожиткового мінімуму на місяць розрахованого відповідно до закону для працездатних осіб.

Прийнята Урядом постанова ґрунтується на результатах вивчення Координаційним центром з надання правової допомоги практики надання такої допомоги в Україні впродовж 4-х останніх років, застосування положень Кримінального процесуального кодексу України та Закону України «Про безоплатну правову допомогу», та враховує положення Меморандуму про співпрацю між Національною асоціацією адвокатів України та Міністерством юстиції України у сфері надання безоплатної правової допомоги в частині вжиття заходів щодо забезпечення належної оплати діяльності адвокатів з надання безоплатної вторинної правової допомоги (п. 2.3.3 згаданого меморандуму). Мін’юст врахував практику надання правової допомоги адвокатами, зокрема – думки та аргументи, що були зібрані за результатами консультацій з адвокатами, які безпосередньо надають БВПД (зокрема, й у рамках регіональних круглих столів, організованих центрами з надання БВПД за участі представників регіональних органів адвокатського самоврядування).

Підтримані Урядом зміни до згаданої постанови стосуються низки ініціатив, що дозволять збільшити і збалансувати умови оплати праці та відшкодування витрат адвокатів за надання БВПД, а саме:

  • з 1 січня 2018 року розмір оплати за годину роботи адвоката за надання правової допомоги становитиме 5 відсотків розміру прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на момент подання адвокатом акта надання безоплатної вторинної правової допомоги до відповідного центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги;
  • уніфіковано структуру викладення інформації щодо обчислення розміру винагороди адвокатів за надання правової допомоги шляхом перенесення механізму оплати послуг адвоката за надання правової допомоги, передбаченої пунктами 2, 3 частини другої статті 13 Закону України «Про безоплатну правову допомогу», з Порядку оплати послуг та відшкодування витрат адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу, до Методики обчислення розміру винагороди адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу та викладення його за допомогою відповідних формул. За аналогією з іншими випадками надання БВПД, при розрахунку розміру винагороди адвоката враховано фактор особливої категорії клієнта (неповнолітні, особи, які мають фізичні чи психічні вади і т.д.), що у попередній редакції постанови не брався до уваги;
  • об’єднано підхід до оплати послуг адвокатів за надання правової допомоги: особі, до якої застосовано адміністративне затримання та/або адміністративний арешт; особі, яка відповідно до положень кримінального процесуального законодавства вважається затриманою та/або стосовно якої обрано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою; у разі залучення до окремої процесуальної дії; у процедурах, пов’язаних з видачею особи (екстрадицією), запроваджено уніфіковану формулу розрахунку;
  • спрощено порядок застосування коефіцієнта повноти розгляду доказів судом;
  • у зв’язку з неоднозначним застосуванням положень кримінального процесуального законодавства в частині визначення терміну «завершене судове засідання» запроваджено коефіцієнт, що передбачає врахування кількості днів, протягом яких адвокат брав участь у судових засіданнях. Зазначений коефіцієнт застосовуватиметься на всіх стадіях судового провадження у разі, коли на відповідній стадії провадження було понад п’ять таких днів (у попередній редакції постанови цей фактор враховується лише на стадії розгляду в суді І-ої інстанції у разі, якщо відбулося понад 10 судових засідань);
  • з метою уникнення двозначного трактування поняття «епізод злочинної діяльності» для потреб розрахунку наводиться визначення епізоду злочинної діяльності та особливості врахування кількості таких епізодів у випадку продовжуваного злочину.

Крім того, за наявності підтвердних документів адвокатам відшкодовуються витрати, пов’язані з наданням правової допомоги, зокрема на придбання пально-мастильних матеріалів, відповідно до нормативів, визначених для бюджетних установ, у разі використання власного транспортного засобу у нічний час або сільській місцевості або за відсутності сполучення транспортом загального користування, з урахуванням відстані від місця проживання адвоката або його робочого місця до місця надання правової допомоги та в зворотному напрямку.

Як очікується, реалізація Постанови потребуватиме рішення потребуватиме понад 100 млн. грн. додаткових видатків з державного бюджету на рік.

Переглянути більше деталей щодо прийнятих змін:

Пояснювальна записка до проекту постанови

Методика обчислення розміру винагороди адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу

«Це вдалося з п’ятої спроби за 4 роки безперервної роботи над вирішенням цього надскладного питання. Дякуємо високопрофесійним, сумлінним і відданим найвищим етичним цінностям адвокатам, чия робота надала нам достатні аргументи, аби переконати у необхідності такого рішення Міністерство фінансів та Кабінет Міністрів України», – коментує директор Координаційного центру з надання правової допомоги Андрій Вишневський.

 

___________________________________________________________________________
ДОВІДКОВО

За останні 5 років обсяг видатків на оплату послуг адвокатів, які надають БВПД, протягом останніх п’яти років збільшився у понад 90 разів. Зокрема, 21 грудня Комітет Верховної Ради України з питань бюджету погодив рішення Уряду про збільшення фінансування оплати послуг і відшкодування витрат адвокатів у 2016 році на суму 7,1 млн. грн. за рахунок скорочення адміністративних видатків центрів з надання БВПД на відповідну суму.

1321312442

Історія змін до постанов КМУ, які регулюють питання оплати послуг та відшкодування витрат адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу (впродовж 2012 – 2015 рр.)

2012 – 2013 РОКИ

У зв’язку із впровадженням положень Закону України «Про безоплатну правову допомогу» 18 квітня 2012 року було прийнято постанову Кабінету Міністрів України № 305 «Питання оплати послуг та відшкодування витрат адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу» (далі – Постанова № 305), що набрала чинності з 1 січня 2013 року, тобто з початку функціонування системи надання безоплатної вторинної правової допомоги (БВПД).

Одночасно втратила чинність постанова Кабінету Міністрів України від 14 травня 1999 року № 821 «Про затвердження Порядку оплати праці адвокатів з надання громадянам правової допомоги в кримінальних провадженнях за рахунок держави».

Основною відмінністю Постанови № 305 стала зміна підходу до оплати послуг адвокатів за надання БВПД у кримінальних провадженнях. Якщо до 1 січня 2013 року оплата вказаних послуг здійснювалася в розмірі 2,5% встановленого рівня мінімальної місячної заробітної плати за годину роботи адвоката, то починаючи з 1 січня 2013 року для цих потреб використовується спеціально розроблена унікальна методика оплати послуг адвокатів у кримінальних провадженнях, що враховує основні параметри конкретного кримінального провадження, зокрема:

– стадію кримінального провадження;
– ступінь тяжкості злочину, за вчинення якого особа може бути притягнута або притягнута до кримінальної відповідальності;
– кількість епізодів злочинної діяльності особи;
– кількість підозрюваних, обвинувачених у кримінальному провадженні;
– обрання щодо особи запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою;
– ведення захисту в особливих категоріях кримінального провадження для стадій досудового розслідування і судового провадження в суді першої інстанції та інші фактори.

Крім цього, Постановою № 305 врегульовано питання оплати послуг адвокатів, які надають БВПД особам:

– до яких застосовано адміністративне затримання;
– до яких застосовано адміністративний арешт;
– які відповідно до положень кримінального процесуального законодавства вважаються затриманими;
– стосовно яких обрано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою;
– стосовно яких порушено кримінальне провадження відповідно до положень Кримінального процесуального кодексу України (далі – КПК), згідно з якими захисник залучається слідчим, прокурором, слідчим суддею чи судом для проведення окремої процесуальної дії.

У перелічених випадках оплата послуг адвокатів здійснюється в розмірі 2,5% мінімальної місячної заробітної плати за годину роботи адвоката, визначеної законом на час надання послуг адвокатом, за аналогією з підходом, що застосовувався у згаданому вище Порядку, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 14 травня 1999 року № 821.

Також Постановою № 305 вперше встановлено підстави і порядок відшкодування витрат адвокатів, пов’язаних з наданням БВПД, зокрема, на:

– проїзд транспортом загального користування (крім авіаційного);
– пально-мастильні матеріали відповідно до нормативів, визначених для бюджетних установ, – у разі використання власного транспортного засобу через об’єктивну неможливість (нічний час, відсутність транспортного сполучення) прибути у визначений час до місця конфіденційного побачення із затриманою особою за допомогою транспорту загального користування.

2014 РІК

Урядом прийнято новий акт – постанова Кабінету Міністрів України від 17 вересня 2014 року № 465 «Питання оплати послуг та відшкодування витрат адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу» (далі – Постанова № 465), одночасно Постанова № 305 визнається такою, що втратила чинність.

У порівнянні з Постановою № 305, Постановою № 465, зокрема:

встановлюється механізм надання БВПД у цивільних та адміністративних справах особам, зазначеним у пунктах 1, 2, 8 – 12 частини першої статті 14 Закону України «Про безоплатну правову допомогу». Розмір такої винагороди обчислюється у відсотках місячного розміру мінімальної заробітної плати, визначеного законом на час видачі адвокатові доручення для надання правової допомоги і, залежно від виду дій адвоката становить від 15 до 60 відсотків за кожну дію;

змінюється принцип оплати за надання адвокатом БВПД особі, до якої застосовано адміністративне затримання, адміністративний арешт чи запобіжний захід у вигляді тримання під вартою, особі, затриманій за підозрою у вчиненні злочину, або у випадку залучення адвоката до проведення окремої процесуальної дії – з погодинної оплати на таку, що розраховується за допомогою формул з урахуванням основних параметрів наданої допомоги. Такий підхід з одного боку позбавляє необхідності ведення обліку такого часу, з іншого – унеможливлює зловживання шляхом завищення показників часу, витраченого на надання БВПД;

– при обчисленні розміру винагороди адвокатів за надання БВПД у кримінальних провадженнях, вводиться низка заохочувальних коефіцієнтів у разі, якщо адвокатом досягнуто позитивний для клієнта результат, зокрема:

  • відмови у задоволенні клопотання про обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою;
  • заміни запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою;
  • виправдувального вироку;
  • закриття провадження з реабілітуючих підстав;
  • перекваліфікації злочину з більшої на меншу тяжкість;
  • зменшення кількості епізодів;
  • звільнення від відбування покарання з випробуванням;
  • призначення найменш суворого із передбачених статтею покарання або більш м’якого покарання, ніж передбачено законом;
  • призначення мінімального розміру покарання;
  • застосування примусових заходів виховного характеру, не пов’язаних з направленням неповнолітнього до спеціальної навчальної установи;

– при розрахунку розміру винагороди за надання БВПД у кримінальних провадженнях враховується продовження строку досудового розслідування, повернення обвинувального акта на доопрацювання, та кількість завершених судових засідань (у разі якщо їх понад понад 10) і кількість змін складу суду;

– уточнюється та розширюється перелік витрат адвокатів, що підлягають відшкодуванню, зокрема, на користування власним автомобілем (не лише в нічний час або за відсутності сполучення транспортом загального користування, а й у сільській місцевості) та відрядження за межі регіону;

– врегульовується питання оплати у провадженнях щодо продовження, зміни або припинення застосування примусових заходів медичного характеру та у процедурах, пов’язаних з видачею особи (екстрадицією).

2015 РІК

У зв’язку із положеннями Закону, що передбачають надання БВПД особам, засудженим до покарання у вигляді позбавлення волі, тримання в дисциплінарному батальйоні військовослужбовців або обмеження волі, та необхідністю адвокатів прибувати до таких осіб, змінами до Постанови № 465 конкретизується механізм відшкодування витрат адвокатів у разі відрядження за межі регіону (добові, витрати, пов’язані з найманням житлового приміщення) з метою побачення з клієнтом, ознайомлення з матеріалами справи, опитування осіб, участі у судовому засіданні, а також у разі зміни підсудності кримінального провадження чи підслідності кримінального правопорушення, зміни місця тримання під вартою підозрюваного, обвинуваченого чи відбування покарання засудженої особи, якій адвокат надає правову допомогу.

Крім того, з метою посилення бюджетної дисципліни і покращення бюджетного планування змінами до зазначеної постанови запроваджено коефіцієнт вчасності звітування (Кзвіт), що застосовуватиметься при кожному розрахунку розміру винагороди адвоката, внаслідок чого адвокат отримує від 100% розміру винагороди (у разі якщо документи подані протягом 45 днів з дня завершення стадії провадження / виконання доручення) до 0% (у разі, якщо документи подані у строк понад 120 днів).

Крім того, скасовано понижуючі коефіцієнти для випадків розгляду угоди про примирення між потерпілим та підозрюваним чи обвинуваченим та розгляду угоди між прокурором та підозрюваним чи обвинуваченим про визнання винуватості у кримінальних провадженнях на стадії суду першої інстанції.


Приєднуйтесь до сторінок Координаційного центру з надання правової допомоги у соціальних мережах:

Facebook Facebook      YouTube YouTube      Google Google+  тTwitter