Упродовж липня близько сотні юристів, які працюють в системі безоплатної правничої допомоги, під час триденного навчання поліпшували свої навички з письмової комунікації. Мета заходів — навчитися надавати ефективні письмові консультації клієнтам.
В умовах воєнного стану зросла кількість людей, які звертаються по правничу допомогу дистанційно, зокрема через онлайн-сервіси для отримання письмових консультацій. Такий спосіб зв’язку з юристами клієнти обирають, бо це зручно, а до консультації можна неодноразово повертатися. До того ж через повномасштабну війну для багатьох людей, особливо мешканців окупованих територій, — це чи не єдина можливість отримати чіткий і зрозумілий алгоритм дій від юриста.
Однак якість консультації залежить не тільки від обізнаності фахівця в юридичних питаннях, але й від його вміння донести інформацію до клієнта.
Вдосконалити комунікаційні навички юристів і в такий спосіб підвищити якість письмових правових консультацій — мета навчань, які система БПД разом із партнерами організувала для своїх працівників. Зокрема, протягом липня чотири групи юристів системи БПД, загалом близько 100 осіб, взяли участь у триденному навчанні, яке відбувалося в Києві, на базі правового клубу PRAVOKATOR.
«Система безоплатної правової допомоги прагне бути зрозумілою для клієнтів та надавати дієві письмові консультації, які слугуватимуть покроковим алгоритмом дій для розв’язання їхніх питань. Для цього юристи повинні досконало володіти прийомами продуктивної комунікації, дієвими техніками ефективної взаємодії з клієнтами. Розвиток комунікативних компетенцій — основне завдання навчання, яке ми організували для наших працівників», — зазначив директор Координаційного центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги Олександр Баранов.
Поліпшувати комунікативні навички юристам системи БПД допомагала тренерка, засновниця і головна редакторка юридичного медіа «Lойер», авторка курсу та телеграм-каналу «Legal Writing», амбасадорка ідеї написання юридичних текстів зрозумілою мовою Яна Собко.
За її словами, у багатьох країнах світу вже зрозуміли важливість простої мови в комунікації посадовців зі звичайними людьми. У Новій Зеландії, наприклад, навіть ухвалили спеціальний закон, який зобов’язує чиновників уникати складних і незрозумілих слів під час спілкування з громадськістю.
«Спочатку учасники тренінгу не розуміли, для чого юристам, спілкуючись з клієнтами, переходити на просту мову. Проте до кінця навчання вони уже добре опанували універсальні інструменти та прийоми, які використовують правники багатьох країн, консультуючи людей. Для мене це вагомий результат. Звичайно, навички говорити і писати простою мовою треба постійно прокачувати. До речі, зараз ми працюємо над дистанційним навчальним курсом, щоб за потреби юристи системи БПД змогли поглибити чи оновити свої знання для ефективної комунікації з людьми, які до них звертаються», — розповідала Яна Собко.
Під час навчання юристи системи БПД аналізували письмові консультації та розробляли пропозиції для їх удосконалення; визначали критерії, яким повинна відповідати ефективна письмова консультація; вчилися пояснювати норми законодавства зрозумілою для людей мовою та структурувати текст, щоб його легко міг сприймати клієнт без юридичної освіти. Усе для того, щоб кожна людина, яка звернувся по допомогу юриста, могла отримати покроковий алгоритм дій, який би слугував чітким орієнтиром для розв’язання поставленого питання.
Працівники системи БПД про участь у навчанні
Директорка Роздільнянського місцевого центру з надання БВПД Тетяна Кулішова:
«Працівники місцевого центру, який я очолюю, постійно надають письмові консультації клієнтам. Однак оцінити, чи повною мірою ці консультації відповідають усім вимогам, зокрема, чи дотримано під час їх підготовки концепції єдиного підходу, дотепер мені було складно. Під час навчання я отримала чіткі орієнтири, якою саме має бути якісна письмова правова консультація від юристів системи БПД, і обов’язково передам ці знання фахівцям центру».
Директорка Дніпровського місцевого центру з надання БВПД Анастасія Юхименко:
«Під час навчання ми працювали над базовими вміннями, які сьогодні повинні бути в кожного юриста, який готує письмові консультації. Аналізуючи надані нам приклади, визначали, яким критеріям має відповідати дієва консультація. На мою думку, цю роботу необхідно продовжувати. Можливо, періодично зустрічатися в онлайн-форматі, щоб закріплювати та поліпшувати отримані під час навчання навички».
В.о. директора Вознесенського місцевого центру з надання БВПД Петро Гнатюк:
«Юристам досить складно перейти зі складної юридичної мови на зрозумілу клієнтові. Та під час навчання я дізнався, що в багатьох країнах спілкування з людьми, які звертаються, зокрема, по юридичні послуги, простою мовою — це звична практика, яка дозволяє донести до клієнта важливу інформацію, пояснити алгоритм дій для розв’язання проблеми. Як на мене, такий підхід необхідно запровадити у всіх державних установах, які працюють з людьми. Приємно, що система БПД — з-поміж перших державних інституцій, які над цим працюють».
Навчання організоване за підтримки проєкту «Сприяння безпеці людей в Україні шляхом реагування на багатовимірну кризу, спричинену війною», що фінансується Урядом Японії та впроваджується ПРООН в Україні.