Юридичне питання може виникнути у будь-кого із зовсім неочікуваних підстав. Найпростіший шлях отримати відповідь – зателефонувати до Єдиного контактного центру системи безоплатної правової допомоги за безкоштовним номером 0 800 213 103. Минулого року оператори надали відповідь на понад 296,7 тис. дзвінків.
Є правове запитання? Телефонуйте!
«Переважна більшість дзвінків – понад 166,6 тис. – це консультації з правових питань, а також роз’яснення щодо отримання безоплатної правової допомоги. Практично кожний п’ятий додзвонювач цікавився контактами органів державної влади та місцевого самоврядування, громадських організацій, які можуть вирішити їхнє питання. Майже 15% клієнтів зверталися щодо контактів центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги», – розповіла начальниця управління забезпечення доступу до правової допомоги Координаційного центру з надання правової допомоги Наталія Марчук.
Крім того, 8 462 дзвінки, які надійшли за номером 0 800 213 103, – це повідомлення про затримання осіб за вчинення кримінального або адміністративного правопорушення, а також повідомлення про винесення постанов або ухвал про залучення захисника за призначенням або проведення окремої процесуальної дії.
На дзвінки клієнтів відповідають 20 юристів із Регіональних центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Чернівецькій та Сумській областях.
«Найбільш активними додзвонювачами стали громадяни із Дніпропетровської, Київської, Вінницької та Донецької областей», – повідомив начальник відділу забезпечення роботи контактного центру Регіонального центру з надання БВПД у Сумській області Ігор Шпак.
Протягом 2021 року у своїх телефонних зверненнях додзвонювачі порушували правові проблеми різної тематики. Найбільша кількість дзвінків надійшла з питань цивільного (понад 25,8 тис) та адміністративного права (понад 14,1 тис.). Було також багато звернень, що стосуються трудового, сімейного та кримінального права.
Серед ТОП-5 питань, з якими люди телефонували до контакт-центру системи БПД:
- відшкодування моральної та матеріальної шкоди;
- оскарження рішень, дій та бездіяльності органів державної влади та місцевого самоврядування;
- оформлення документів (паспорт, посвідчення водія, сертифікат про вакцинацію);
- порядок прийняття на роботу та застосування випробувального терміну;
- підстави для розірвання трудового договору.
Крім цього, багатьох додзвонювачів цікавили такі питання, як підстави звільнення від відбування покарання, укладення шлюбу та його розірвання, порядок стягнення аліментів, визначення місця проживання дитини, прийняття спадщини, приватизація земельних ділянок, укладення та розірвання договору користування земельною ділянкою тощо.
«Також додзвонювачі часто ставили питання телефоном, хто має право на безоплатну вторинну правову допомогу, які документи для цього потрібні, упродовж якого часу приймається рішення про надання БВПД», – розповіла Наталія Марчук.
Додзвонитися стало простіше
Минулого року в роботі Єдиного контактного центру системи БПД, який працює понад шість років, відбулися зміни. Так, починаючи з 1 жовтня 2021 року контакт-центр перейшов на нове програмне забезпечення, за допомогою якого був автоматизований процес прийняття та опрацювання телефонних дзвінків, які надходять від суб’єктів подання інформації про затримання осіб.
Крім того, завдяки удосконаленню та розширенню функції голосового меню додзвонювачі можуть в автоматичному режимі дізнатися основну інформацію про види правових послуг системи БПД, хто має право на їх отримання та порядок звернення до центрів з надання БВПД тощо.
Також було змінено графік роботи операторів. Юридичні консультації та консультування з питань, пов’язаних із наданням безоплатної правової допомоги, громадяни можуть отримати телефоном у робочі дні (з понеділка по п’ятницю) з 8-ї до 19-ї години. При цьому упродовж доби на лінію 0 800 213 103 можна повідомляти про випадки затримання осіб відповідно до кримінального процесуального законодавства та законодавства про адміністративні правопорушення для призначення таким особам адвоката за рахунок держави.
«Усі ці заходи дали змогу досягнути майже 100% прийняття та опрацювання телефонних дзвінків, які надходять від громадян на єдиний телефонний номер 0 800 213 103», – зазначила Наталія Марчук.
Довідково. За єдиним телефонним номером системи БПД 0 800 213 103 надаються:
- інформація, консультації та роз’яснення з правових питань;
- роз’яснення про порядок звернення до відповідних органів державної влади, органів місцевого самоврядування, міжнародних судових установ, міжнародних організацій;
- інформація щодо суб’єктів права на безоплатну вторинну правову допомогу та суб’єктів надання такої допомоги;
- інформація про порядок надання безоплатної вторинної правової допомоги, перевірку належності клієнтів до суб’єктів права на безоплатну вторинну правову допомогу та з інших питань;
- інформація про порядок оскарження рішень, дій або бездіяльності суб’єктів надання безоплатної вторинної правової допомоги;
- приймаються запити про надання адресної правової допомоги, скарги/подяки громадян на дії чи бездіяльність фахівців системи надання безоплатної правової допомоги, пропозиції щодо організації роботи центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги.