назад

Як захиститися від булінгу вчителям?

image1Останнім часом у ЗМІ дуже багато розповідають про булінг та як захистити від нього дітей, забуваючи про вчителів, які також стають жертвами цькування і стверджують, що не відчувають себе захищеними. «Булінг проти вчителя: як захиститися?» – цій темі була присвячена 11 лютого зустріч юристки Олени Іпатенко з педагогічним колективом загальноосвітньої школи №15 м. Херсона.

Про злободенність піднятої проблеми говорять не тільки херсонські вчителі, з якими ми співпрацюємо, але й дослідження, які проводилися в інших країнах.

Так, за словами заступника директора Українського інституту дослідження екстремізму Богдана Петренка, опитування, яке було проведено в Іспанії, показало, що 73% педагогів потерпіли від словесного знущання, а 15% – від насильницьких нападів з боку учнів. В Японії дійшло до того, що прем’єр-міністр країни порадив учителям записатися на курси самооборони.

Дана статистика зацікавила вчителів: вони ділилися власними спостереженнями, обмінювалися думками і були відкритті до сприйняття нової інформації.

image2Жвава дискусія та цікавий діалог чинилися з багатьох питань, наприклад, хто винен, якщо учні систематично порушують дисципліну, відмовляються виконувати вимоги педагога, використовують образливі прізвиська тощо.

До цього переліку проявів булінгу щодо вчителів Олена Іпатенко додала й такі: обговорення приватного життя вчителя; ігнорування; негативні пости в соцмережах; відправка анонімних листів з образами та погрозами.

Разом з тим освітяни з’ясували, як їм поступати, якщо стикаються з подібною поведінкою на уроках та проявами агресії з боку батьків.

image3Звертаючись до аудиторії, Олена Вікторівна зазначила:

  • чітко знати свої права та обов’язки у сфері запобігання та протидії булінгу;
  • у разі виникнення серйозного конфлікту з іншими учасниками освітнього процесу не намагатися врегульовувати його тет-а-тет, а залучати третю сторону («арбітра») з метою уникнення можливих негативних наслідків (звинувачень в упередженості, агресії чи навіть тілесних ушкоджень);
  • не замовчувати факти булінгу, які сталися в навчальному закладі, а повідомляти про них керівництво школи, яке у свою чергу звертається до поліції та інформує службу у справах дітей;
  • обов’язково контактувати з батьками, чесно розповідати про поведінку їхніх дітей у школі та вплив на них інших учасників освітнього процесу.

Не оминуло уваги спікера й питання, як реагувати, якщо хтось поскаржився на булінг, адже законодавством передбачено повідомляти уповноважені органи поліції про такі факти.

Окрім того, вчителі опрацювали положення Закону щодо протидії булінгу в частині встановлення адміністративної відповідальності за приховування випадків насильства керівниками навчальних закладів.1

Більш детально – в презентації Олени Іпатенко.

По завершенні педагоги отримали буклети системи БПД, плакати та пам´ятки проекту «Я МАЮ ПРАВО!», розроблені Координаційним центром з надання правової допомоги та Міністерством юстиції України.