назад

Забилась каналізація в будинку? Хто несе відповідальність і що робити?

133791Фахівці Жовтоводського бюро правової допомоги консультують з приводу актуальної для мешканців міста проблеми: що робити, коли каналізація в будинку постійно забивається, а ЖЕК не хоче її міняти. Чи правомірні такі дії? Хто повинен міняти каналізацію – власники квартир за власний рахунок чи це прописано в договорі з ЖЕК?

Кожна послуга надається відповідно до договору, тож в першу чергу потрібно уважно прочитати укладений споживачами договір про надання послуг з утримання будинку. Незабезпечення нормального функціонування жилих будівель виконавцем послуг за договором про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій є неправомірним. Ремонт каналізаційних стояків, усунення засмічень внутрішньобудинкових водопровідних мереж та каналізаційних випусків здійснює суб’єкт господарювання, предметом діяльності якого є надання послуг з утримання будинків і прибудинкових територій і з яким споживач уклав відповідний договір (у даному випадку це ЖЕК і далі за текстом зазначаємо ЖЕК). Вартість таких послуг входить в тариф на послуги, якщо інше не обумовлено договором. Трубопроводи стояків водопровідних, каналізаційних мереж, що проходять у квартирі, ремонтуються за рахунок підприємства, на балансі якого перебуває будинок, за кошти, отримані цим підприємством від квартплати мешканців. Усі інші трубопроводи, котрі розведені від стояків по квартирі, ремонтуються за рахунок власника квартири. Також існує практика, коли власники квартир за власний рахунок купують необхідні матеріали для ремонту, надають до ЖЕО оригінали квитанцій, а потім вартість таких витрат зараховується в рахунок оплати житлово-комунальних послуг за договором. Важливо такі дії попередньо погодити з ЖЕКом, оскільки ремонт забезпечується їхніми силами.

Дії споживачів послуг

Якщо ЖЕК відмовляється здійснювати технічне обслуговування або поточний ремонт зливової каналізації, необхідно таку відмову отримати в письмовій формі. Для цього потрібно спочатку направити письмове звернення на адресу ЖЕКу, в якому викласти суть проблеми і прохання її усунути. Отриману відмову можна оскаржити до Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, яке забезпечує контроль у сфері житлово-комунального господарства та розглядає в установленому законодавством порядку звернення громадян з питань, що належать до його компетенції (адреса: 01601, м. Київ, вул. Велика Житомирська, 9, сайт http://www.minregion.gov.ua/). Інший шлях – складання акта-претензії щодо незадовільного обслуговування шляхів водовідведення, направлення його в ЖЕК, а в разі невирішення проблем- оскарження в суді бездіяльності працівників ЖЕКу.

Правове обгрунтування того, що ремонт та технічне обслуговування «каналізації» здійснює виконавець послуг

Питання «каналізації» на законодавчому рівні врегульовано Правилами утримання жилих будинків та прибудинкових територій, які затверджені наказом від 17.05.2005 № 76 Держжитлокомунгоспу України (далі – Правила). Виконавцем послуг є суб’єкт господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальної послуги споживачу відповідно до умов договору. П. 1.1. Правил визначає порядок надання послуг з утримання будинків і прибудинкових територій, зокрема, забезпечення нормального функціонування жилих будівель та прибудинкових територій протягом усього періоду їх використання за призначенням. Утримання житлового фонду передбачає виконання робіт, передбачених наказом Держжитлокомунгоспу України від 10.08.2004 N150 “Про затвердження Примірного переліку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та послуг з ремонту приміщень будинків, споруд” (далі – Перелік). Ремонт каналізаційних стояків відноситься до цього Переліку (п. 1.2.6.16 Переліку), також відноситься усунення засмічень внутрішньобудинкових водопровідних мереж та каналізаційних випусків (п. 1.1.13.4. Переліку). Відповідно до п. 4.1.9. Правил виконавець послуг повинен усунути протікання, витоки, закупорки, засмічування, зриви гідравлічних затворів, санітарних приладів і негерметичність стикових з’єднань у системах каналізації. Щодо оплати цих послуг – необхідно читати умови договору. При цьому важливо розуміти, що Постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги» затверджено Порядок формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій. Цей Порядок визначає механізм формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій. Тариф на послуги розраховується окремо за кожним будинком залежно від запланованих кількісних показників послуг, що фактично повинні надаватися для забезпечення належного санітарно-гігієнічного, протипожежного, технічного стану будинків і споруд та прибудинкових територій з урахуванням переліку послуг згідно з додатком до цього Порядку. Згідно додатку до Порядку технічне обслуговування та поточний ремонт зливової каналізації входить до Переліку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, а відповідно входять в структуру тарифу. Отже, якщо каналізація в будинку постійно забивається, а це порушує забезпечення нормального функціонування жилих будівель, то технічне обслуговування або поточний ремонт зливової каналізації повинен здійснити виконавець послуг (в даному випадку ЖЕК) за власний рахунок, якщо інше не обумовлено договором.

Складання скарг, заяв, запитів є безоплатною первинною правовою допомогою, на яку мають право всі без виключення. Отже, за більш детальною інформацією та консультацією юриста громадяни можуть звернутися до центрів та бюро правової допомоги, адресу найближчого можна дізнатись за телефоном 0-800-213-103.