назад

Захищаємо права споживачів!

SuR 190315 2115 березня щорічно відзначається Всесвітній день захисту прав споживачів. Чимало громадян з власного досвіду знають, що товар, придбаний в магазині, чи замовлений через інтернет, не завжди відповідає вимогам і очікуванням покупців. А продавці, у свою чергу, не поспішають з поверненням грошей та обміном товару. Упродовж тижня фахівці системи БПД Сумщини інформували громадськість, як захистити свої права як споживача.

Зокрема, юрист Регіонального центру Олексій Рибалка у черговому випуску передачі «Правовий лікбез», що на телеканалі «ATV», розповів про можливість протягом 14 днів обміняти або повернути куплений товар, якщо він з якоїсь причини його не влаштовує.

53736335 673920279730421 2763448186642104320 n«Дані правила обміну поширюються на непродовольчий товар належної якості за умови, що він не використовувався і зберіг товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ (чек), виданий споживачеві під час покупки (ст. 9 Закону України «Про захист прав споживачів»). При цьому спосіб оплати товару не має значення, він може бути придбаний як за готівку (безготівкові гроші), так і в кредит», – зазначив юрист.

Також фахівець назвав товари, що не підлягають обміну та поверненню.

Держава захищає інтереси всіх своїх громадян, тому, щоб не порушувати права інших споживачів, які придбають повернуту ким-небудь продукцію, Кабінетом Міністрів України затверджено «Перелік товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню)». Отже, повернути продукцію в магазин і отримати назад свої гроші можна далеко не за всі групи товарів.

У список «неповернення» потрапили всі продовольчі товари (їжа, напої, алкоголь, дитяче харчування, тютюнові вироби), ліки, медичні інструменти, прилади та апарати, предмети санітарної гігієни. Крім того, обміну та поверненню не підлягають деякі непродовольчі товари: панчішно-шкарпеткові вироби, постільна та натільна білизна, косметика, парфумерія, товари для новонароджених, інструменти для манікюру і педикюру, ювелірні вироби, друкована продукція та інше.

Порядок обміну/повернення товару

Згідно із законом покупець протягом двох тижнів (якщо триваліший строк не оголошений продавцем) може звернутися в магазин і замінити товар, який йому не підійшов, на інший. Після закінчення цього терміну повернення можливе тільки за гарантією.

Якщо на момент звернення аналогічного товару для заміни немає в продажу, покупець має право:

– купити будь-яку іншу продукцію з асортименту магазина (з перерахунком вартості);

– обміняти товар на аналогічний при першому ж надходженні потрібного товару в продаж;

– повернути виріб і отримати назад гроші у розмірі вартості повернутої продукції.

Як повернути побутову техніку та електроніку

Процедура обміну і повернення побутової техніки, особливо великогабаритної (холодильник, пральна або посудомийна машина, духова шафа, плита), має ряд особливостей. Зокрема, якщо під час доставки товару ви зрозуміли, що він вам не підходить (не вписується в інтер’єр, не підходить колір або габарити), можна від нього відмовитися. Однак за доставку техніки доведеться заплатити.

Повернути гроші за побутову техніку та електроніку, що була в експлуатації, навіть якщо мова йде всього про декілька днів, досить складно. Необхідно зв’язатися з сервісним центром, доставити туди товар і чекати, поки вони перевірять збереження якісного стану техніки.

З мобільними телефонами і смартфонами виникає аналогічна ситуація. Відповідно до українського законодавства телефон без браку і несправності можна повернути в магазин протягом 14 днів. Зрозуміло, він не повинен мати слідів використання і зберігати товарний вигляд.

Якщо з товарним виглядом пристрою все більш-менш зрозуміло (не допускаються подряпини дисплея, пошкодження корпусу, упаковки і т.п.), то за якими ж критеріями визначається, чи був телефон у використанні? Достатньою підставою для відмови повернути гроші за телефон є перепрошивка пристрою, установка сторонніх додатків або наявність в пам’яті смартфона користувацького контенту – фотографії, музика, відео. Крім того, якщо з телефону були здійснені дзвінки сумарною тривалістю більше 5 хвилин, пристрій назад не приймуть.

Якщо огляд не виявив ніяких підстав для відмови в прийомі телефону назад в магазин на реалізацію, покупець може або повернути свої гроші, або обміняти смартфон на новий, у тому числі з доплатою.

Переглянути випуск

Юристи місцевих центрів також інформували громадян щодо захисту прав громадян. Так, юрист Шосткинського місцевого центру Юлія Зацаринна для голів, секретарів сільських, селищних рад Шосткинського району провела семінар «Як споживачу захистити свої права».

Фахівець центру розповіла про теоретичні аспекти захисту прав споживачів в Україні, надала повний алгоритм дій, які необхідно здійснити для запобігання їх порушенню, та  розкрила присутнім поняття гарантійних та інших термінів, права споживача у разі придбання ним товару неналежної якості, відповідальність, що може настати за порушення законодавства про захист прав споживачів.

ShM 190315  01 ShM 190315 02

У межах тематичного тижня «Права споживачів» головний спеціаліст Середино-Будського бюро правової допомоги Яна Новік на базі Середино-Будської центральної районної бібліотеки провела правопросвітницький захід на тему: «Права споживачів: повернення грошей і обмін товару». Фахівець розповіла присутнім про порядок обміну/повернення товару, акцентувала увагу на переліку товарів, які не можна обміняти або повернути, а також надала корисні поради, як діяти споживачеві в разі порушення його прав.

«Підстави для обміну або повернення товару завжди суб’єктивні, але ваші доводи мають стосуватися саме неможливості використання товару за призначенням. Звичайно, може трапитись, що ваші аргументи не влаштують продавця, однак в будь-якому випадку не дозволяйте обдурити себе і наполягайте на своєму. У кожному магазині повинен бути куточок споживача, де ви зможете знайти текст Закону України «Про захист прав споживачів», – зазначила Яна Новік.

ShM 190315  03 ShM 190315  04

Про права споживачів і їхній захист на Охтирському міському проводовому радіо цікавилася у юристки Охтирського місцевого центру з надання БВПД Марини Лапоног кореспондент-ведуча Світлана Терешкова. Під час інформування надано поради споживачам про право на інформацію про продукцію, її безпеку та якість, а також куди звертатися за захистом порушеного права.

Марина Лапоног розповіла: «Споживач має право на те, щоб продукція за звичайних умов її використання, зберігання і транспортування була безпечною для його життя, здоров´я, навколишнього природного середовища, а також не завдавала шкоди його майну».

OkM 190313 11Виробник чи продавець несуть відповідальність за роботу товару протягом всього гарантійного терміну.

Відповідно до Закону України «Про захист прав споживачів», якщо ви помітили недоліки придбаного товару протягом гарантійного терміну, ви маєте право на: безоплатне усунення недоліків товарів у розумний строк; пропорційне зменшення його ціни; відшкодування витрат на усунення недоліків товару.

Акцентовано увагу на тому, що при гарантійному ремонті гарантійний термін збільшується на час перебування товару в ремонті. «Час рахується з дня звернення споживача з вимогою про усунення недоліків. При обміні товару його гарантійний строк обчислюється від дня обміну», – повідомила юрист.

OkM 190313  14

Також в Охтирській міськрайонний філії Сумського обласного центру зайнятості Марина Лапоног інформувала безробітних про відшкодування та порядок захисту прав споживачів у випадку придбання товару неналежної якості. Також учасників семінару проінформовано про перелік товарів, що не підлягають поверненню.

Окрім цього, правники Охтирського місцевого центру з надання БВПД Марина Лапоног та Іван Острих та фахівці Охтирського міськрайонного відділу Філії Державної установи «Центр пробації» у Сумській області Наталія Ярошенко та фахівець Анна Лобовньова здійснили спільне консультування клієнтів пробації.

Юридичної допомоги потребувало чимало громадян із різноманітних галузей: оплата комунальних послуг, окремі аспекти пенсійного забезпечення, поновлення правовстановлюючих документів, укладення цивільно-правових договорів, порядок оформлення фізичної особи підприємця (ФОП).

OkM 190313 01 OkM 190313 04

Також громадян проінформовано щодо права на належну та достовірну інформацію про продукцію, а також надано практичні рекомендації щодо захисту прав споживачів.

Марина Лапоног звернула увагу на те, що особи звільняються від сплати судового збору за позовами, що пов’язані з порушенням їхніх прав як споживачів.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

За отриманням безоплатної правової допомоги звертайтеся до
місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги:

Конотопський місцевий центр –
41615, м. Конотоп, вул. Братів Лузанів, 43, тел. (05447) 6-23-47

Охтирський місцевий центр –
42700, м. Охтирка, вул. Перемоги, 13. тел. (05446) 4-22-23

Сумський місцевий центр –
40000, м. Суми, вул. Покровська 9/1.
тел. (0542) 66-51-08; 066-771-32-61; 098-380-69-38.

Шосткинський місцевий центр –
41100, м. Шостка, вул. Горького, 4. тел. (05449) 7-30-94

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

Окрім того, в Україні діє єдиний номер з надання безоплатної правової допомоги –

0-800-213-103     (Цілодобово, в межах України – безкоштовно)

Зателефонувавши за ним, Ви зможете дізнатися адреси та контакти центрів у всіх регіонах України та отримати консультацію фахівців.