назад
23.02.22

Надзвичайний стан: які права людини можуть обмежуватися?

Українці добре знайомі з обов’язками, які настають під час запровадження надзвичайної ситуації. Але останнім часом ми все частіше чуємо про необхідність запровадження надзвичайного стану. Отож, для того, щоб без паніки діяти відповідно до ситуації, потрібно розуміти які обмеження будуть введені і які обов’язки додадуться.

Так, Конституція України говорить нам про те, що людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Права людини і громадянина в Україні можуть обмежувати тільки у випадках, прямо передбачених Конституцією і з метою:

  • врятування життя людей та майна;
  • запобігання злочинові чи його припинення;
  • забезпечення інтересів національної безпеки, територіальної цілісності, громадського порядку, економічного добробуту;
  • забезпечення охорони здоров’я і моральності населення, захисту репутації або прав і свобод інших людей;
  • запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно.

Що таке надзвичайний стан?

Відповідно до Закону України «Про правовий режим надзвичайного стану», надзвичайний стан є особливим правовим режимом, що обмежує певні конституційні права людей та надає додаткові повноваження органам державної влади.

Надзвичайний стан оголошується у разі наявності реальної загрози безпеці громадян або конституційному ладові, усунення якої іншими способами є неможливим. Стан вводиться на строк не більше 30 діб і не більш 60 діб – в окремих її місцевостях і може бути продовжений не більше як на 30 діб.

Які обмежувальні заходи для громадян запроваджує введення воєнного стану?

Надзвичайний стан передбачає:

  • встановлення особливого режиму в’їзду і виїзду, а також обмеження свободи пересування по території, де вводиться надзвичайний стан; обмеження руху транспорту та їх огляд;
  • посилення охорони громадського порядку та об’єктів, що забезпечують життєдіяльність населення та народного господарства;
  • заборона проведення масових заходів, крім заходів, заборона на проведення яких встановлюється судом;
  • заборона страйків; примусове відчуження або вилучення майна у юридичних і фізичних осіб.

Ні в якому разі не можуть бути обмежені:

  • право мати рівні з іншими конституційні права і свободи та право бути рівними перед законом;
  • право громадянина України не бути позбавленим громадянства; право не бути вигнаним за межі України та право не бути виданим іншій державі;
  • право на життя і право захищати своє життя і здоров’я, життя і здоров’я інших людей від протиправних посягань;
  • право кожного на повагу до його гідності і право не бути підданим катуванню, жорстокому, нелюдському або такому, що принижує його гідність, поводженню чи покаранню: право не бути підданим без власної згоди медичним, науковим чи іншим дослідам;
  • право на свободу та особисту недоторканність; право не бути заарештованим або триматися під вартою інакше як за вмотивованим рішенням суду і тільки на підставах і в порядку, встановлених законом, тощо.

Відповідно до статті 17 Закону України «Про правовий режим надзвичайного стану», можуть вводитися додаткові обмежувальні заходи, такі як:

  • запровадження особливого порядку розподілення продуктів харчування і предметів першої необхідності;
  • усунення від роботи на період надзвичайного стану, в разі неналежного виконання своїх обов’язків, керівників державних підприємств, установ і організацій, від діяльності яких залежить нормалізація обстановки в районі надзвичайного стану, та покладення тимчасового виконання обов’язків зазначених керівників на інших осіб;
  • зміна режиму роботи підприємств, установ, організацій усіх форм власності, переорієнтація їх на виробництво необхідної в умовах надзвичайного стану продукції, інші зміни виробничої діяльності, необхідні для проведення аварійно-рятувальних і відновлювальних робіт;
  • мобілізація та використання ресурсів підприємств, установ і організацій, незалежно від форми власності для відвернення небезпеки та ліквідації надзвичайних ситуацій з обов’язковою компенсацією понесених втрат;
  • встановлення карантину та проведення інших обов’язкових санітарних та протиепідемічних заходів;
  • тимчасова заборона будівництва нових, розширення діючих підприємств та інших об’єктів, діяльність яких не пов’язана з ліквідацією надзвичайної ситуації або забезпеченням життєдіяльності населення та аварійно-рятувальних формувань тощо.

Також, з метою ліквідації особливо тяжких надзвичайних ситуацій, у мирний час може здійснюватися цільова мобілізація, обсяги і строк проведення якої визначаються в Указі Президента України про введення надзвичайного стану.

Хто і за яких умов скасовує надзвичайний стан?

Надзвичайний стан в Україні або в окремих її місцевостях може бути скасований Указом Президента України раніше строку, на який він вводився, в разі усунення обставин, що обумовили необхідність введення надзвичайного стану.

З пропозицією про скасування надзвичайного стану до Президента України може звернутися Верховна Рада України.

Консультацію підготувала заступниця директора Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у місті Києві Тетяна Городенська.