Відомо, що громадяни України мають право на державне пенсійне забезпечення за віком. Що ж робити жінці, яка усе життя пропрацювала бухгалтером, а за півтора року до пенсії була звільнена через реорганізацію та скорочення посади?
За допомогою пані Ніна звернулася до Талалаївського бюро правової допомоги. Під час спілкування жінка розповіла, що, дізнавшись про скорочення, написала заяву до Пенсійного фонду України аби оформити дострокову пенсію за віком, але їй відмовили, посилаючись на зміни у законодавстві та відсутність роз’яснень щодо механізмів реалізації і порядку призначення такої пенсії. Дану відмову заявниця самостійно оскаржила в Чернігівському окружному адміністративному суді, який визнав дії Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області протиправними та зобов’язав здійснити призначення та виплату пенсії за віком.
Проте Пенсійний фонд подав апеляційну скаргу на рішення суду. Тепер жінка просить допомогти, бо втратила надію.
«На дату звернення із заявою мені було 58 років шість місяців, я мала необхідний для призначення пенсії за віком страховий стаж, є звільненою з роботи у зв’язку зі скороченням посади,»- так розповідає пані Ніна .
Відповідно до ч.1 ст. 18 Закону України “Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні” право на пенсію за віком має кожний громадянин похилого віку, який досяг пенсійного віку і має необхідний страховий стаж. Це право обумовлено трудовим внеском і не обмежується будь-якими обставинами, включаючи наявність інших доходів.
За дорученням Ніжинського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги написання відзиву на апеляційну скаргу та представництво інтересів особи в суді покладено на головного юриста Талалаївського бюро правової допомоги Аліну Кошку.
Коментує головний юрист Талалаївського бюро правової допомоги Аліна Кошка.
Конституційний Суд України зазначив, що гарантування державою права на достроковий вихід на пенсію громадянам похилого віку було спрямоване на убезпечення цих громадян від такого соціального ризику, як безробіття з незалежних від них обставин, і забезпечення сприятливих умов для їх повноцінного та гідного життя у старості.
Враховуючи наведене, Конституційний Суд України дійшов висновку, що право на достроковий вихід на пенсію, яке мали громадяни похилого віку на підставі ст. 21 Закону України «Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні» до внесення змін Законом 76-VIII, було гарантією ефективної реалізації конституційних прав громадян, закріплених у статтях 46, 48 Основного Закону України.
Отже, орган Пенсійного фонду, будучи суб`єктом владних повноважень зобов`язаний діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а враховуючи те, що він, відповідно до Положення про Пенсійний фонд України, яке затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 23 липня 2014 р. № 280 є центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань пенсійного забезпечення та ведення обліку осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню, відповідач зобов`язаний виконувати вимоги статті 21 Закону №3721-XII, які надають заявниці право на пенсію.
Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 04 жовтня 2021 року апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області – залишено без задоволення.
Ця справа в Єдиному державному реєстрі судових рішень № 620/5649/21