назад

komunalni-poslugyРішенням Бердянської міської ради від 22.12.2017 № 39 було затверджено Програму надання БПД населенню м. Бердянська на 2018-2019 роки. Одним з ключових завдань зазначеної Програми було створення дистанційного пункту для виявлення проблемних питань територіальної громади та розробка механізму вирішення даних питань; підвищення рівня правової культури населення Запорізької області щодо прав та обов’язків, механізмів їх реалізації.

Мешканці міста вже відчули перевагу звернення до дистанційного пункту, оскільки працівниками Бердянського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги напрацьовані дієві механізми вирішення спорів, в першу чергу, пов’язаних з наданням комунальних послуг.

Так, за час роботи дистанційного пункту, надано правову допомогу мешканцям м. Бердянська з наступних питань:

  • встановлення індивідуальних лічильників газу в багатоповерхових будинках;
  • безкоштовне встановлення вузлів обліку газу;
  • здійснення перерахунку–коригування за відсутністю лічильника на водопостачання;
  • оскарження дій Оператора ГРМ щодо приведення побутовим споживачам об’ємів природного газу до стандартних умов;
  • визначення порядку комерційного обліку водопостачання;
  • оснащення житлових будинків вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку тощо.

Досить добре працівникам місцевого центру запам’ятався наступний випадок: до фахівців звернувся багатодітний батько, який з вересня 2017 року намагався вирішити питання щодо обліку спожитої питної води. У зв’язку з противоправними діями надавача послуг, чоловік був змушений сплачувати послуги з водопостачання не за показниками лічильника води, а за нормами споживання. А у літній період, йому додатково нараховували штрафні санкції, так званий «перерахунок-коригування», за відсутність засобу обліку води.

001Вивчивши договір, укладений з постачальником послуг, інші надані суб’єктом звернення документи, заступник директора Бердянського місцевого центру Валентина Матвєєва склала декілька заяв та скарг про порушення умов договору про надання послуг з постачання холодної води і водовідведення та норм чинного законодавства в сфері надання комунальних послуг. Обґрунтовуючи свою правову позицію, керівник посилалася на норми ЗУ «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання», ЗУ «Про житлово-комунальні послуги», постанову Кабінету Міністрів України від 06.07.2018 № 444 «Про затвердження Порядку інформування оператором зовнішніх інженерних мереж власників (співвласників) будівлі про намір встановлення вузла комерційного обліку», умови договору про надання послуг з водопостачання та водовідведення.

Ст. 12 ЗУ «Про житлово-комунальні послуги» встановлено, що надання житлово-комунальних послуг здійснюється виключно на договірних засадах. Відповідно до ст. 8 ЗУ «Про житлово-комунальні послуги» виконавець комунальної послуги зобов’язаний забезпечувати своєчасність надання, безперервність і відповідну якість комунальних послуг згідно із законодавством та умовами договорів про їх надання.

Скарга була задоволена, міськводоканал зобов’язали здійснити перерахунок обсягів споживання води, провести коригування нарахованих сум та прийняти на абонентський облік вузол обліку, місце встановлення якого визначене в проектній документації споживача.

Відмови в прийняті на абонентський облік вузла обліку води є не поодинокими у м. Бердянську, тому позитивна практика з цього питання дуже корисна для мешканців міста.

Прикладом довіри до системи надання безоплатної правової допомоги є інший випадок із практики: до місцевого центру за допомогою звернулась особа похилого віку. У жовтні 2018 року, при обстеженні водопровідної системи в її квартирі, було складено акт та здійснено перерахунок–коригування на суму 4945,54 грн. Штрафні санкції, які нарахував водоканал, для пенсіонерки виявились непомірними витратами при її єдиному доході – пенсії.

Заступник директора Валентина Матвєєва почала розбиратися в ситуації зрозумівши, що одноособово боротися з монополістом, що надає комунальні послуги, пенсіонерка просто не спроможна.

З бесіди з клієнткою стало відомо, що при здійсненні періодичної повірки лічильника води було виявлено відсутність другого приладу обліку води на кухні. В договорі, укладеному з постачальником послуг, зазначена характеристика засобів обліку води та місце їх встановлення. Жодної інформації про встановлення другого вузла обліку даний розділ не має. Отже, виявилось, що протягом 6 років міськводоканал вважав проведення нарахувань за надані послуги в квартирі жінки обґрунтованим, та зі спливом строків зберігання квитанцій з оплати послуг намагався перекласти відповідальність за недбалість своїх працівників на споживача.

Разом з клієнткою була розроблена стратегія, зібрані докази та складено скаргу в Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг.

Завдяки професійній роботі заступника директора Валентини Матвєєвої скарга була задоволена в повному обсязі – водоканал зобов’язано здійснити перерахунок споживачу зайво нарахованої суми.

Дійсно, показником ефективності роботи працівників Бердянського місцевого центру є кількість вирішених правових проблем клієнтів та виграшних справ, адже першочерговою нашою місією є захист прав людини шляхом забезпечення рівного доступу до правової інформації та правосуддя, посилення правових можливостей і правової спроможності представників соціально вразливих груп, територіальних громад та спільнот.

Не можна забувати, що за кожною проблемою стоять люди та їх долі!

Нагадуємо, отримати правові консультації та роз’яснення можна в:

  • Бердянський місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги – м. Бердянськ, вул. Свободи, 115/8,  тел. (06153) 4-89-43, скайп: berdyansk_center, ел.адреса:  berdyansk.zaporizhya@legalaid.zp.ua
  • Постійнодіючий дистанційний пункт доступу до безоплатної правової допомоги Бердянського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги – м. Бердянськ, вул. Шмідта, 20, тел. (06153) 4-45-35,  ел.адреса:  berdyansk.zaporizhya@legalaid.zp.ua

А також за єдиним телефонним номером системи безоплатної правової допомоги

0-800-213-103 (діє цілодобово і безкоштовно).