назад

Як Сергій отримав земельну ділянку для будівництва дачі

Законодавством України передбачена можливість для громадян безоплатно отримати земельну ділянку із земель державної і комунальної власності. Сергій, який давно мріяв про дачу, вирішив цією можливістю скористатися. Він обрав ділянку і звернувся до сільради із заявою надати йому дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для індивідуального дачного будівництва, за рахунок комунальної власності. 
У сільраді йому відмовили у наданні дозволу, у зв’язку з тим, що вказана земельна ділянка внесена до переліку земельних ділянок, право на які виставляється на земельні торги.
Сергія така відповідь не влаштувала, тож він звернувся до суду, але безуспішно. На думку суду, сільрада, здійснюючи функції розпорядника землями комунальної власності, з огляду на відсутність обмежень та заборон, установлених законодавством України, правомірно розпорядилась земельною ділянкою, відібравши її для продажу на аукціоні, або права на які виставляються для такого продажу.
Тоді Сергій вирішив звернутися до Вінницького бюро правової допомоги № 1 . Оскільки Сергій є учасником бойових дій та має право на безоплатну вторинну правову допомогу, йому було призначено адвокатку Ірину Ткачук.
Адвокатка проаналізувала законодавство і з’ясувала, що набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання у користування(порядок набуття права на землю визначається главою 19 Розділу IV Земельного Кодексу України).
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст. 122 Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проєкту землеустрою або мотивовану відмову. Підстави відмови передбачені ч.7 ст.118 ЗК України.
Із аналізу даних норм законодавства слідує, що заборона відчужувати та надавати у користування земельні ділянки розпочинає свою дію не з моменту включення ділянки до переліку земельних ділянок, а саме з моменту, коли конкретна земельна ділянка або право на неї вже виставлені на земельні торги.
Так, сам факт прийняття рішення про включення земельної ділянки до переліку ділянок, право оренди на які виставляється на земельних торгах, не є самостійною підставою для заборони відчужувати та надавати її у користування. Земельна ділянка, на яку пан Сергій планував отримати дозвіл для виготовлення проекту, дійсно включена до торгів.
Суд першої інстанції не взяв до уваги, що рішення про включення спірної земельної ділянки до переліку земельних ділянок с/г призначення державної власності, права оренди на які можуть бути реалізовані на земельних торгах та рішення, яким позивачу відмовлено у наданні дозволу, прийняті сільською радою в один день та в межах однієї сесії, є порушенням вимоги ч. 5 ст. 59 ЗУ «Про місцеве самоврядування», не досліджено судом першої інстанції, коли рішення оприлюднене, і чи набуло чинності. Відповідно суд не повністю з’ясував всі обставини, що мають значення для справи.
Ірина Ткачук підготовила апеляційну скаргу, в якій просила скасувати протиправне рішення сесії сільської ради та зобов’язати надати дозвіл на розробку раніше зазначеного проекту та направила її до суду.
В обґрунтуванні своїх вимог Ірина Ткачук та Сергій зазначили, що включення земельної ділянки до переліку земельних ділянок, які виставляються на продажі на аукціоні, саме по собі не є підставою для обмеження права на отримання дозволу на розробку проекту землеустрою, оскільки не свідчить про те, що конкретна земельна ділянка дійсно виставлена на торги.
Відповідно до ч. 2 ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
За розглядом апеляційної скарги суд постановив, що оскільки судом першої інстанції не надано оцінку усім обставинам у справі, що мають значення для її вирішення, його рішення належить скасувати та прийняти нове рішення про задоволення адміністративного позову. А також визнати протиправним та скасувати рішення сільської ради про відмову Сергію у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земділянки для індивідуального дачного будівництва та зобов’язати сільську раду надати дозвіл на розробку зазначеного проекту.
Одну перешкоду до здійснення мрії Сергія про власну дачу було усунуто, законні права клієнта захищено.

Ця справа в Єдиному державному реєстрі судових рішень № 120/7805/21-а