назад
19.08.22

Захист прав споживачів: заміна або повернення товару неналежної якості.

Всі ми щодня купуємо товари або оплачуємо послуги, а отже, є споживачами.  Трапляються випадки, коли ми купуємо товар неналежної якості. Якими повинні бути наші дії, якщо таке трапилось?

Держава забезпечує споживачам захист їх прав, надає можливість вільного вибору продукції, здобуття знань і кваліфікації, необхідних для прийняття самостійних рішень під час придбання та використання продукції відповідно до їх потреб, і гарантує придбання або одержання продукції іншими законними способами в обсязі, що забезпечує рівень споживання, достатній для підтримання здоров’я і життєдіяльності відповідно до статті 5 Закону України «Про захист прав споживачів».

Нормативно-законодавчий акт, що регулює відносини між споживачами товарів (робіт, послуг) і виробниками, виконавцями, продавцями в умовах різних форм власності, а також встановлює права споживачів та визначає механізм реалізації державного захисту їх прав є Закон України «Про захист прав споживачів»  від 12.05.1991 № 1023-XII (з відповідними змінами).

Товари,  роботи чи послуги бувають належної  або неналежної якості тобто, коли існує невідповідність інформації про продукцію, наданої виробником (виконавцем, продавцем) чи вимогам нормативно-правових актів і нормативних документів, умовам договорів або вимогам, що пред’являються до неї.

Окрім того, товар може мати істотний недолік, який унеможливлює його використання відповідно до цільового призначення даного товару і виник з вини виробника (продавця, виконавця) та в подальшому використанні, після його усунення, проявляється знову з причин, що не залежать від споживача.

Істотний недолік має бути підтверджений документом. Це може  бути висновок експертизи чи сервісного центру. Споживач має право брати участь у перевірці якості товару особисто або через свого представника.

Відповідно до Порядку гарантійного ремонту (обслуговування) або гарантійної заміни технічно складних побутових товарів продавець має направити товар на експертизу у триденний термін з дня одержання письмової заяви від споживача, за умови, якщо гарантійний термін на товар не вичерпався, за рахунок продавця, виробника.

Якщо експертизою буде встановлено, що недолік товару виник внаслідок порушення споживачем встановлених правил використання, зберігання чи транспортування, дій третіх осіб, споживач зобов’язаний відшкодувати продавцю (підприємству, яке виконує його функції) витрати на проведення експертизи. У такому випадку вимоги споживача не підлягають задоволенню.

Згідно статті 15 Закону України «Про захист прав споживачів» продавець (виробник, виконавець) повинен надати споживачу  необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, що забезпечує можливість її свідомого і компетентного вибору і, на вимогу споживача, зобов’язаний надати йому документи, які підтверджують належну якість продукції. Інформація повинна бути надана споживачеві до придбання ним товару чи замовлення роботи (послуги) та доводиться до відома споживача у супровідній документації, що додається до продукції, на етикетці, а також у маркуванні чи іншим способом (у доступній наочній формі).

Якщо продукція, яка за певних умов може бути небезпечною для життя, здоров’я споживача та його майна або  навколишнього природного середовища, виробник (виконавець, продавець) зобов’язаний довести до відома споживача інформацію про  неї та можливі наслідки її споживання (використання).

Товари та послуги мають гарантійний термін. Отже, якщо особа  купує товар, обов’язково варто звернути увагу на документи, які його супроводжують адже, у гарантійному талоні, технічному паспорті визначено термін, у продовж якого продавець, виробник чи виконавець зобов’язаний усунути недоліки, шляхом здійснення безоплатного ремонту або заміни відповідної продукції у зв’язку з введенням її в обіг, відповідно до Закону України «Про захист прав споживачів».

На гарантійне обслуговування приймається товар за наявності експлуатаційних документів, пломб виробника або виконавця на товарі, якщо це передбачено експлуатаційним документом, та за відсутності пошкоджень товару, відповідно до Порядку гарантійного ремонту (обслуговування) або гарантійної заміни технічно складних побутових товарів.

Для продукції, споживчі властивості якої можуть з часом погіршуватися, встановлюється строк придатності, який вважається гарантійним строком.

На сезонні товари (одяг, хутряні та інші вироби) гарантійний строк обчислюється з початку відповідного сезону, що встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Які права має споживач у разі придбання ним товару  неналежної  якості?

Якщо споживач протягом встановленого гарантійного строку виявив  недоліки, згідно частини 1 статті 8 Закону України «По захист прав споживачів»,  в порядку та у строки, що встановлені законодавством, має право вимагати пропорційного зменшення ціни, безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк, відшкодування витрат на усунення недоліків товару.

Також, споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством та на підставі обов’язкових для сторін правил чи договору, має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми або ж заміни товару на такий же товар чи аналогічний у разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару.

Відповідно до закону вимоги споживача розглядаються після пред’явлення споживачем розрахункового документа. Такими документами можуть  бути: договори, квитанції, чеки, акти виконаних робіт,  а щодо товарів, на які встановлено гарантійний строк, – технічні паспорти чи інші документи, що їх замінюють, з позначкою про дату продажу.

Продавець і виробник під час продажу (реалізації) товару зобов’язані інформувати споживача про підприємства, що задовольняють вимоги споживача, а ці підприємства, в свою чергу, мають прийняти товар неналежної якості у споживача і задовольнити його вимоги.

Частина 3 статті 8 Закону України «Про захист прав споживачів» встановлює право споживача пред’являти вимоги продавцеві  за місцем купівлі товару, виробникові або підприємству, що задовольняє ці вимоги, за місцем знаходженням споживача в усній або письмовій формі за допомогою листа-претензії або листа вимоги.

Якщо товар, який треба доставити  продавцю,  виробнику (підприємству, що виконує їх функції) та повернути назад споживачеві  є великогабаритним або має вагу понад п’ять кілограмів то, всі витрати бере на себе продавець, виробник (підприємство, що виконує їх функції).

Продовольчі товари неналежної якості підлягають заміні, також, в даному випадку, споживач має право на повернення сплачених коштів.

Споживач має право вимагати заміну товару, який має недоліки, на товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) належної якості ціна на який змінилася, в такому випадку,  перерахунок вартості товару не провадиться. У разі заміни споживачем товару з недоліками на такий же товар іншої марки (моделі, артикулу, модифікації) перерахунок вартості товару з недоліками, у разі підвищення ціни, провадиться виходячи з його вартості на час обміну, а в разі зниження ціни – виходячи з вартості на час купівлі.

 

Така вимога  про заміну товару підлягає негайному задоволенню, а в разі необхідності перевірки якості – протягом 14 днів або за домовленістю сторін. При відсутності товару вимога споживача про заміну товару підлягає задоволенню у двомісячний термін з часу відповідної заяви.

Споживач також має право на безоплатне усунення недоліків товару,  які повинні бути усунені протягом чотирнадцяти днів з дати його пред’явлення або за згодою сторін в інший строк.

Під час ремонту товару споживач має право вимагати у продавця інший товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації),  незалежно від моделі. Для цього варто звернутись з письмовою вимогою до продавця, який повинен надатий відповідний товар з обмінно-резервного фонду. Перелік товарів обмінного фонду наведено у Додатку N 2 до Постанови Кабінету Міністрів України від 19.03.1994 року № 172 «Про реалізацію окремих положень Закону України «Про захист прав споживачів»

За кожний день затримки виконання вимоги про надання товару аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) та за кожний день затримки усунення недоліків понад установленого строку (чотирнадцять днів) споживачеві виплачується неустойка відповідно в розмірі одного відсотка вартості товару.

Якщо під час усунення недоліків замінюється комплектуючий виріб або складова частина товару, на які встановлено гарантійні строки, гарантійний строк на новий комплектуючий виріб і складову частину обчислюється починаючи від дня видачі споживачеві товару після ремонту.

Окрім того, споживач має  право розірвати договір. Гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, а у разі неможливості – за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом семи  днів. Сума, яку повинен повернути продавець, виробник або виконавець  у разі підвищення ціни на товар провадяться виходячи з його вартості на час пред’явлення відповідної вимоги, а в разі зниження ціни – виходячи з вартості товару на час купівлі.

Захист прав споживачів – це гарантований законодавством контроль за якістю й безпечністю продукції та всіх видів робіт з боку держави.

Менський місцевий центр з надання безоплатної

вторинної правової допомоги