назад
02.08.17

2 487 фактів порушень правоохоронцями КПК та порядку інформування центрів з надання БВПД – узагальнений аналіз за І півріччя 2017 року

Із загальної кількості повідомлень, що надійшли до регіональних центрів з надання БВПД, а також з інформації, отриманої від адвокатів, які залучаються до надання безоплатної вторинної правової допомоги, виявлено 2 487 випадків, що свідчать про порушення працівниками правоохоронних органів вимог кримінального процесуального законодавства та Порядку інформування центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги про випадки затримання, адміністративного арешту або застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою (далі – Порядок інформування). Пропонуємо увазі громадськості – відповідний детальний аналіз.

НАГАДАЄМО:

Порядок інформування затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2011 року (із змінами). Відповідно до Порядку інформування регіональні центри з надання БВПД у разі виявлення порушень суб’єктами подання інформації вимог зазначеного Порядку інформують Координаційний центр з надання правової допомоги про такі випадки.

12 лютого 2016 року між Національною поліцією України та Міністерством юстиції України було укладено Меморандум про співпрацю у сфері надання безоплатної правової допомоги, одним із завдань якого визначено впровадження спільних механізмів та заходів щодо здійснення моніторингу стану забезпечення прав, свобод та законних інтересів громадян, зокрема права на безоплатну вторинну правову допомогу та дотримання гарантій адвокатської діяльності.

Координаційний центр здійснює систематичний аналіз щодо виявлених фактів порушення працівниками правоохоронних органів вимог КПК та Порядку інформування.

Так, у першому півріччі 2017 року до регіональних центрів загалом надійшло 22 385 повідомлень про затримання осіб, з яких:
11 139 – становили повідомлення про затримання осіб за вчинення кримінальних правопорушень;
11 246 – повідомлення про затримання осіб за вчинення адміністративних правопорушень та адміністративний арешт.

Із загальної кількості повідомлень, що надійшли до регіональних центрів, а також враховуючи інформацію, отриману від адвокатів, які залучаються до надання безоплатної вторинної правової допомоги, працівниками регіональних центрів було виявлено 2 487 випадки, що свідчать про порушення працівниками правоохоронних органів вимог кримінального процесуального законодавства та Порядку інформування. У 2016 році, нагадаємо, ця цифра становила 3 805 фактів порушень.

Dod 1

Як реагування на ці факти регіональні центри підготували та направили до Головних управлінь Національної поліції в областях та м. Києві або прокуратури відповідної області (міста) 303 звернення, із зазначенням конкретних фактів виявлених порушень та висловленням прохання про проведення службової перевірки та вжиття належних заходів реагування по кожному з них. Варто зазначити, що впродовж 2013 року регіональними центрами було підготовлено та надіслано 72 таких звернення; у 2014 році – 106 звернень; у 2015 році – 50 таких звернень, у 2016 році – 401, що свідчить про наявну тенденцію до їх збільшення у порівнянні з минулими роками.

Dod 2

Переважна більшість таких звернень (2 480) стосується виявлених фактів порушень уповноваженими службовими особами (черговими) центрів під час отримання ними повідомлень про затримання осіб, проведення звірки відомостей із суб’єктами подання інформації та/або здійснення моніторингу офіційних веб-сайтів відповідних Головних управлінь Національної поліції в областях та м. Києві.

Також про 5 випадків порушень з боку працівників правоохоронних органів стало відомо від адвокатів, що залучаються регіональними центрами до надання безоплатної вторинної правової допомоги на території відповідної області (міста) на підставі укладених з ними контрактів (договорів) та 2 повідомлення – від родичів та/або близьких осіб затриманих.

Dod 3

Таким чином, як випливає з результатів проведеного аналізу, на думку працівників Управління забезпечення доступу до правової допомоги Координаційного центру, критично низьким продовжує бути показник надходження повідомлень про випадки порушень вимог кримінального процесуального законодавства та Порядку інформування до регіональних центрів від адвокатів та родичів або близьких осіб затриманих.

«Це свідчить про нагальну необхідність у проведенні відповідної інформаційно-роз’яснювальної кампанії серед населення, а також адвокатів, які залучаються регіональними центрами до надання безоплатної вторинної правової допомоги затриманим особам» – зазначає начальник відділу взаємодії з правоохоронними органами та правозахисними організаціями Марина Магомедова.

ДЕ ПОРУШУВАЛИ НАЙБІЛЬШЕ?

Переважну більшість таких звернень у зв’язку з фактами виявлених порушень було підготовлено та направлено до відповідних Головних управлінь Національної поліції в регіоні та/або до обласних (міських) прокуратур, а також відділів уповноважених Голови з питань контролю за дотриманням прав людини в поліцейській діяльності Управління забезпечення прав людини Національної поліції України регіональними центрами у Київській (98), Полтавській (41), Сумській (21), Закарпатській, Донецькій та Запорізькій (по 18) областях.

Dod 4

За результатами розгляду 21 звернення, направленого Регіональним центром у Сумській області до Головного управління Національної поліції та прокуратури Сумської області з інформацією про виявлені факти порушень працівниками правоохоронних органів вимог кримінального процесуального законодавства та Порядку інформування: 5 працівникам поліції винесено усне попередження та 2 – зменшено розмір премії строком на один місяць.

Після розгляду 10 звернень, що підготовлені та направлені за ініціативою Регіонального центру в Херсонській області до Головного управління Національної поліції та прокуратури Херсонської області: 2 працівникам було оголошено догану та 1 – сувору догану.

За результатами розгляду 41 звернення, що були підготовлені та направлені до Головного управління Національної поліції та прокуратури Полтавської області за ініціативою Регіонального центру у Полтавській області: 1 працівнику поліції було винесено усне зауваження та 1 – оголошено догану.

Після розгляду 5 звернень, що підготовлені та направлені за ініціативою Регіонального центру у Тернопільській області до Головного управління Національної поліції та прокуратури Тернопільської області: 2 працівникам було зменшено розмір премії (строком на один місяць).

Також за інформацією, яка була надана листами Головних управлінь Національної поліції у Житомирській, Одеській, Полтавській та Сумській областях у відповідь на листи відповідних регіональних центрів щодо виявлення, запобігання та недопущення випадків затримання осіб без належного оформлення їх статусу в 15 випадках порушення були підтверджені, однак до встановлених винних осіб дисциплінарні стягнення не застосовувались та вирішено було обмежитись раніше накладеними заходами дисциплінарного характеру.

Загалом, за результатами виявлених регіональними центрами випадків, що свідчать про порушення працівниками правоохоронних органів вимог кримінального процесуального законодавства та Порядку інформування, за звітній період часу до 54 співробітників поліції було застосовано дисциплінарні стягнення та/або інші заходи дисциплінарного впливу.

Dod 5

Довідково: (ст. 12 Дисциплінарного статуту органів внутрішніх справ України, яким визначено види дисциплінарних стягнень).

Крім того, варто додати, що наразі Міністерством внутрішніх справ України розроблено та внесено на розгляд до Верховної Ради України проект Закону про Дисциплінарний статут Національної поліції України № 4670, який парламентом підтриманий в першому читанні та очікує на ухвалення.

«Як свідчить проведений аналіз відповідей, що були отримані регіональними центрами від Головних управлінь Національної поліції в областях та м. Києві, більшість з них (39) містять суто формальний характер, без конкретизації вжитих заходів дисциплінарного впливу до винних осіб. Такі тенденції систематично спостерігаються, зокрема у Рівненській, Чернівецькій та Кіровоградській областях» – каже керівниця Управління забезпечення доступу до правової допомоги Координаційного центру Олена Сінчук.

За її словами, також значна частина отриманих відповідей містить інформацію про те, що на час підготовки відповіді триває службове розслідування за фактом виявленого порушення (2) або фактів порушення вимог кримінального процесуального законодавства та Порядку інформування працівниками органів поліції не виявлено (25).

«На сьогодні існує необхідність як у посиленні комунікації між регіональними центрами та відповідними територіальними органами Національної поліції України, так і запровадження та налагодження процесів щодо автоматизованого обміну даними про випадки затримання осіб» – додає вона.

Як свідчить аналіз отриманої інформації, в 15-ти випадках ГУ НПУ в областях та м. Києві було проведено роз’яснювальну роботу та додаткове навчання з особовим складом відповідних територіальних органів поліції щодо недопущення в подальшому порушення вимог кримінального процесуального законодавства та Порядку інформування, а в 17-ти випадках – працівникам правоохоронних органів було суворо вказано на дотримання положень зазначених нормативно-правових актів.

Приклади:

№ 1. Грубі порушення з боку слідчих ГУ НПУ в Запорізькій області були зафіксовані та підтверджені Регіональним центром з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Донецькій та Запорізькій областях. Зокрема, в одному із листів ГУ НПУ в Запорізькій області зазначалось про те, що повідомлення про затримання особи до зазначеного центру працівниками правоохоронних органів було здійснено лише після проведення ними «необхідних та першочергових слідчих дій».

№ 2. За інформацією, наданою ГУ НПУ в Миколаївській області на лист Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Миколаївській області три особи були «ЗАПРОШЕНІ» до Інгульського ВП ГУ НП в якості відвідувачів для складання протоколів про вчинення адміністративних правопорушень.

№ 3. Також листами ГУ НПУ в Запорізькій області в двох випадках було повідомлено Регіональний центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги в Донецькій та Запорізькій областях про те, що особи «не затримувались, а були запрошені до територіальних органів поліції в якості запрошених».

У деяких же випадках узагалі було відсутнє реагування зі сторони поліції на виявлені центрами факти порушень. 

Так, відповідей на 55 звернень із зазначенням конкретних фактів порушення співробітниками поліції вимог кримінального процесуального законодавства та Порядку інформування взагалі отримано не було, не зважаючи на повторно направлені листи окремих регіональних центрів.

Dod 6

ХАРАКТЕРИСТИКА ВИЯВЛЕНИХ ПОРУШЕНЬ

Більшість порушень – 2 472 – стосується порушення вимог статті 213 Кримінального процесуального кодексу України та пункту 2 Порядку інформування (порушення строків інформування регіональних центрів про випадки затримання осіб);

14 – неповідомлення регіонального центру про випадок затримання особи або обрання запобіжного заходу;

5 – порушення вимог пунктів 9 та 10 Порядку інформування (перешкоджання вільному доступу адвоката до затриманої особи);

1 – порушення вимог частини п’ятої статті 208 Кримінального процесуального кодексу України (фактичне затримання осіб без складання протоколу про затримання).

Dod 7

ВИСНОВКИ ТА НАСТУПНІ КРОКИ

На думку працівників Управління забезпечення доступу до правової допомоги, випадки порушення вимог кримінального процесуального законодавства та Порядку інформування свідчать про низкий рівень поінформованості як осіб, затриманих за підозрою у вчиненні кримінального та/або адміністративного правопорушення, так і співробітників правоохоронних органів, уповноважених здійснювати такі затримання.

У зв’язку з цим на сьогодні особливо актуальним є питання щодо якнайшвидшого розміщення в приміщеннях чергових частин, кабінетах слідчих, оперативних працівників, кімнатах для затриманих та доставлених чергових частин, салонах службових автомобілів, автомобілів для перевезення затриманих і взятих під варту осіб, камерах ізоляторів тимчасового тримання, інформаційних матеріалів (наклейок, плакатів, буклетів, пам’яток тощо) з єдиним телефонним номером системи безоплатної правової допомоги.

«На сьогодні відповідний Порядок розроблений, підписаний Міністром юстиції та направлений до Міністерства внутрішніх справ України (лист від 31 липня 2017 року № 7953/29/26-17)» – зазначає керівниця Управління забезпечення доступу до правової допомоги Координаційного центру Олена Сінчук.

Також проведений аналіз свідчить, що кількість випадків недотримання вимог кримінального процесуального законодавства та Порядку інформування, виявлених регіональними центрами з боку працівників правоохоронних органів зросла в порівнянні з минулими роками. У зв’язку з цим, в рамках виконання положень Меморандуму в даний час представниками регіональних центрів проводяться різноманітні правопросвітницькі заходи для співробітників правоохоронних органів, спрямовані на підвищення рівня їх правової поінформованості та належного виконання покладених на них завдань.

Крім того, спільно з Національною поліцією України було розроблено проект регламенту технічної взаємодії між зазначеними структурами щодо організації автоматичного обміну відомостями про осіб, затриманих за підозрою у вчиненні кримінального та/або адміністративного правопорушення, та адвокатів, призначених для надання безоплатної вторинної правової допомоги таким особам.

Впровадження такого обміну, у свою чергу, дозволить швидко та оперативно здійснювати і відслідковувати інформацію про забезпечення і дотримання права затриманих осіб на захист та безоплатну вторинну правову допомогу, що стане превентивною мірою в недопущенні випадків порушення Порядку інформування.


Приєднуйтесь до сторінок Координаційного центру з надання правової допомоги у соціальних мережах:

Facebook Facebook                YouTube YouTube                 Google Google+            тTwitter