назад

Карантин та пандемія внесли зміни до сталого життя українців, система правової допомоги не була виключенням.

Більша частина роботи центрів правової допомоги базується на спілкуванні та особистих контактах з клієнтами, адвокатами, суддями та посадовими особами. З метою недопущення розповсюдження коронавірусної інфекції було запроваджено заходи, одним з яких була мінімізація спілкування та особистих контактів, тому центрам в умовах особливої ситуації треба було пристосовуватись до нових реалій.

Найважче далось відмежування від клієнтів та прийом документів онлайн або через скриньку. Пандемія не зменшила кількість правових питань , навпаки, в перші дні карантину люди через  страх і необізнаність про ситуацію активно звертались за правової допомогою і інформацією.  Організувати роботу в новому форматі необхідно було швидко, враховуючи специфіку роботи кожного з працівників.

Фахівці Регіонального центру, які могли виконувати роботу зі своїх власних помешкань, маючи технічні  можливості, відправились на дистанційну роботу. Раптом багатоповерхівки стали офісними центрами, в яких з майже кожного вікна лунали наради та онлайн вебінари, прямі включення. Відділ організації надання безоплатної вторинної правової допомоги, який  цілодобово стоїть на варті захисту прав людей, працює в звичайному режимі, 24/7 забезпечуючи правову допомогу затриманим, обвинуваченим, підозрюваним та засудженим .

Роботу місцевих центрів правової допомоги складно собі уявити без прийому громадян і правопросвітництва, проте нові реалії і нові виклики потребують рішучих рішень.  Мелітопольський та Краматорський місцеві центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги  та підпорядковані їм відділи бюро правової допомоги прийняли рішення залишатись в офісі та виконувати свою роботу зі своїх робочих місць, це також пов’язано з можливістю дістатись пішки, не використовуючи транспорт. Натомість, Бердянський, Маріупольський та Запорізький центри з надання БВПД розробили графік роботи і чергують дистанційну роботу та роботу в офісі. Для  того, щоб не плутатись хто, як і коли працює, Регіональним центром створено онлайн гугл-таблицю, в якій в режимі реального часу можна дивитись хто і як працює. У працівників, які за функціональними обов’язками частіше взаємодіють, створені спільні чати в месенджері для спілкування та  обміну інформацією.

« Відмінність звичайної від дистанційної роботи полягає лише у відсутності співробітників на робочому місці в офісі МЦ. Суттєвої різниці за ці два тижні не відбулося. Усі доручення та поставлені завдання виконуються належним чином, МЦ працює безперебійно, правова допомога надається належним чином. Скарги та зауваження з боку клієнтів, партнерів, керівництва – відсутні», – зауважив директор Бердянського місцевого центру Євген Сухомлин.

Наради онлайн для нашого Регіону не є нововведенням, територіально один з підрозділів центру знаходиться в Маріуполі, тому  щотижневі наради проходять  з використанням відеозв’язку, але тепер і поточні питання впродовж дня так само вирішуються  за допомогою відеозв’язку.

    « Нормою для нас вже два тижні є онлайн наради, де кількість присутніх онлайн вдвічі більша ніж у центрі, технології і інтернет зближують і дають змогу спілкуватись, не порушуючи умови карантину та самоізоляції», –  каже Павло Наливайко, Директор Регіонального центру з надання БВПД у Донецькій та Запорізькій областях.

Найактуальніші питання, що виникають у громадян, окрім карантину та введення режиму надзвичайної ситуації, стосуються розірвання шлюбу, стягнення аліментів, зняття з місця реєстрації особи, отримання відпустки без збереження заробітної плати, поновлення виплат для ВПО, кредитних правовідносин.

Телебачення, радіо, газети, інтернет-ресурси в такі непрості часи повинні знімати суспільну напругу та давати правдиву інформацію. Багато фейків, дезінформації та спекуляцій на темі карантину та коронавірусної інфекції, тому найважливіша роль у період карантину та впровадження надзвичайної ситуації була і є  комунікація. Тому ми просто не встигали надавати роз’яснення та коментарі для ЗМІ, в один день могло бути заплановано 4 ефіри на телебаченні, але ми максимально намагались донести інформацію людям – просто, зрозуміло та фахово.

Дистанційна робота – це гарна можливість для «прокачки» навичок з самоорганізації та дисципліни, пошуку  креативних ідей та отримання нових навичок.

Робота у період карантину та надзвичайної ситуації навчила цінувати життя, колег, свою роботу та прості прогулянки парком.

Як виявилось, робота в умовах карантину, в тому числі дистанційна (вдома) складніша, оскільки потребує додаткових зусиль для організації процесів в нових умовах, додаткового контролю, опанування нових технологій.

Проте, є й позитивні моменти – ми опановуємо нові  засоби  спілкування. Впевнені, що в подальшому ці навички комунікацій, отримані під час карантину,  стануть в нагоді. Але живе спілкування з людьми, колегами, природою не замінять будь-які найсучасніші технології.