назад

На Одещині провели ряд заходів, присвячені доступу до публічної інформації в умовах воєнного стану

Відповідно до положень частини другої статті 64 Конституції України в умовах воєнного стану можуть бути обмежені деякі конституційні права і свободи громадян, зокрема право на вільне збирання, зберігання, використання і поширення інформації в будь-який спосіб.

З метою роз’яснення основних законодавчих змін, що стосуються надання відповідей на запити громадян на публічну інформацію в період воєнного стану, юристи Одеського місцевого центру з надання БВПД провели правопросвітницькі заходи на тему: “Доступ до публічної інформації в умовах воєнного стану”.

Так, 20 жовтня юристка Овідіопольського бюро правової допомоги Ганна Бодюл провела правопросвітницький захід у сесійній залі для працівників Великодолинської селищної ради Одеського району. У заході прийняли близько 13 працівників різних відділів та служб Великодолинської селищної ради.

Увага! Розпорядники інформації – коло суб’єктів, які мають визначені законом обов’язки щодо оприлюднення та надання публічної інформації, що знаходиться у їхньому володінні. Органи місцевого самоврядування – є одними із розпорядників публічної інформації (стаття 13 Закону України «Про доступ до публічної інформації»).

Фахівчиня бюро повідомила, що сам факт введення на території України воєнного стану не є приводом для відмови у надання відповідей на запити громадян на публічну інформацію, проте доступ до неї може бути обмежений виключно в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку (частина 2 стаття 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації»).

Також можуть спостерігатися затримки у наданні публічної інформації через відсутність технічних можливостей опрацьовувати кореспонденцію (засобів комунікації, інтернету), особливо після ушкодження комунікацій у ході бойових дій.

21 жовтня юрист Одеського бюро правової допомоги № 1 Владислав Марков провів захід в приміщенні Одеської національної наукової бібліотеки для працівників та відвідувачів бібліотеки.

Фахівець повідомив, що строки розгляду запитів залишилися без змін – не пізніше п’яти робочих днів з дня отримання запиту. Однак, неможливість належного та вчасного опрацювання запитів на публічну інформацію обумовлюється тим, що державні органи, органи місцевого самоврядування відповідно до положень статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» здійснюють в першу чергу заходи, необхідні для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки. При цьому у разі технічної можливості належного забезпечення роботи / дистанційної роботи розпорядник інформації має повідомити запитувача про зміну строків розгляду.

Отже, своєчасність розгляду запитів на публічну інформацію залежить від декількох факторів:

  • об’єкта, якому надісланий запит;
  • режиму його роботи та наявності технічних можливостей опрацьовувати кореспонденцію (засобів комунікації, інтернету);
  • наближення установи до місць проведення бойових дій, характеру запитуваної інформації та нагальної потреби у ній тощо.

Крім того, юрист звернув увагу, що відмовляючи заявнику у наданні відповіді на запит на публічну інформацію, слід зазначити вмотивовану підставу для відмови.

Так, статтею 22 Закону «Про доступ до публічної інформації» визначено перелік підстав для відмови в задоволенні запиту на інформацію, серед яких – інформація, що запитується, належить до категорії інформації з обмеженим доступом.