назад

Основні етапи медичної реформи – консультує юрист Другого одеського місцевого центру

medreforma 2 mc30 січня 2018 року набув чинності Закон України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення», який дав старт медичній реформі в Україні. Медична реформа має низку етапів з впровадженням яких, вона зможе ефективно змінити сферу надання медичних послуг.

30 січня 2018 року набув чинності Закон України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення», який дав старт медичній реформі в Україні.

Медична реформа має низку етапів, з впровадженням яких вона зможе ефективно змінити сферу надання медичних послуг.

Перший етап – це реорганізація закладів первинної медичної допомоги (амбулаторії, фельдшерсько-акушерські пункти, медичні пункти, медичні кабінети) із державної власності в комунальну власність для того, щоб вони мали можливість укласти договір з Національною службою здоров’я України та отримувати пряме фінансування за надані послуги з Державного бюджету.

Другий етап –  це створення Національної служби здоров’я України. Національна служба здоров’я – центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення (програма медичних гарантій).

Відповідно до Положення, Національна служба здоров’я України:

–     реалізовуватиме державну політику у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій;

–     проводитиме моніторинг, аналіз і прогнозування потреб населення України у медичних послугах та лікарських засобах;

–     буде виступати замовником медичних послуг та лікарських засобів за програмою медичних гарантій;

–     розроблятиме проект програми медичних гарантій, вноситиме пропозиції щодо тарифів і коригувальних коефіцієнтів;

–     укладатиме, змінюватиме та припинятиме договори про медичне обслуговування населення та договори про реімбурсацію (доступність лікарських препаратів та медичних послуг для населення);

–     забезпечуватиме функціонування електронної системи охорони здоров’я;

–     вживатиме заходи, що забезпечують цільове та ефективне використання коштів за програмою медичних гарантій, в тому числі заходи з перевірки дотримання надавачами медичних послуг вимог, встановлених порядком використання коштів цієї програми і договорами про медичне обслуговування населення.

Третій етап – це підписання декларації з лікуючим лікарем. Як відомо  з квітня розпочалась Всеукраїнська кампанія з вибору сімейного лікаря. Заклади первинної медичної допомоги, в яких працюють сімейні лікарі, терапевти, педіатри, підписують контракт з Національною службою здоров’я, а пацієнти – декларацію з тими лікарями, яких самі собі обрали.

Документи, які знадобляться для підписання угоди з лікарем – це паспорт та ідентифікаційний номер.

У разі підписання декларації з педіатром (чи сімейним лікарем, який буде обслуговувати вашу дитину), то також знадобиться свідоцтво про народження дитини та документи (паспорт та код) одного з її батьків або опікунів.

Основний спосіб заповнення декларації — електронний.

Уповноважена особа закладу первинної медичної допомоги (в різних медзакладах це може бути або реєстратор, або медсестра, або лікар тощо) внесе дані в систему.

Уповноважена особа медзакладу роздрукує декларацію, яку необхідно підписати у двох примірниках (один із них залишається у пацієнта).

Після цього уповноважена особа медзакладу накладає електронний цифровий підпис працівника юридичної особи на декларацію та надсилає її в систему eHealth, яка стане електронною базою даних, як для пацієнтів так і для лікарів.

Четвертий етап – це початок роботи Національної служби здоров’я України. Уже в липні 2018 перші заклади охорони здоров’я у статусі некомерційних комунальних підприємств підпишуть договори з Національною служби здоров’я України. З цього часу ці медзаклади первинної допомоги почнуть отримувати прямі виплати за конкретних пацієнтів.

Як результат медична реформа спрямована на :

–     посилення спроможності держави забезпечувати фінансовий захист для громадян у випадку хвороби;

–     більш ефективний та справедливий розподіл публічних ресурсів у системі охорони здоров’я;

–     скорочення прямих платежів громадян на оплату медичних послуг та лікарських засобів, зменшення рівня неформальних платежів;

–     появу конкуренції постачальників всіх форм власності на ринку медичних послуг;

–     появу ринку праці медичних працівників, підвищенню рівня оплати їх праці;

–     приведення мережі закладів охорони здоров’я у відповідність з реальними потребами населення у медичних послугах;

–     підвищення рівня якості надання медичних послуг, їх фізичної та фінансової доступності;

–     реалізацію принципу вільного вибору для всіх учасників системи охорони здоров’я (для пацієнта, лікаря, закладу охорони здоров’я, замовника медичних послуг);

–     створення умов для інтеграції приватного сектору до системи охорони здоров’я;

–     підвищення рівня прозорості та підзвітності використання бюджетних коштів.

За правовими консультаціями та роз’ясненнями можна звертатись до Другого одеського місцевого центру з надання безопалтної вторинної правової допмомоги за адресою: м. Одеса, вул. Коблевська, 40. Тел: (048) 726-14-45, 726-14-44.