назад

Про медіацію та відновне правосуддя розповідали фахівці бюро правової допомоги на Тернопільщині під час правопросвітницьких заходів

У правовому житті сучасного суспільства звичні способи вирішення правових конфліктів не завжди є ефективними, позаяк бувають випадки, коли інтереси та потреби однієї, а то й обох сторін суперечки залишаються незадоволеними. Але з іншого боку, усталена традиція звертатися до державних органів з приводу кожного конфлікту призводить до перевантаження судів та адміністративних установ. Доброю альтернативою покращення доступу до правосуддя та зменшення навантаження на суди є застосування інших способів вирішення спорів, зокрема, медіації.

Саме про врегулювання конфліктів за допомогою медіації та використання даного інструменту в рамках реалізації пілотного проєкту «Програма відновлення для неповнолітніх, які є підозрюваними у вчиненні кримінального правопорушення» (далі – Програма) йшлося під час правопросвітницьких заходів, які провели фахівці Чортківського місцевого центру з надання БВПД.

Так, завідувачка Монастириського бюро правової допомоги Галина Джумак відвідала Монастириський районний суд та бібліотеку Монастириської міської ради, де обговорила з працівниками установ та відвідувачами особливості проведення медіації, а також застосування Програми, яка реалізується на базі системи безоплатної правової допомоги, починаючи з 2019 року.

Під час демонстрації презентації на дану тематику, спікерка довела до відома слухачів, що медіація – це один із способів вирішення спору за участю медіатора, який допомагає сторонам конфлікту налагодити процес спілкування та проаналізувати конфліктну ситуацію так, щоб вони самі могли прийняти рішення, яке б задовольняло інтереси та потреби обох сторін. Даний процес є гнучкий за часом та формою та відбувається за взаємною згодою сторін, а завдання медіатора – організувати процес та забезпечувати баланс між сторонами.

Наразі основним способом вирішення спорів та конфліктів в Україні є звернення до суду. Однак такий спосіб має певні особливості — він займає багато часу, і його важко спрогнозувати за результатом, строками та коштами. Крім того, враховуючи, що судовий розгляд — це боротьба між сторонами, його результат завжди невідомий – підкреслює Галина Джумак.

Юристка відмітила, що медіація є добровільним, конфіденційним і незалежним процесом та акцентувала на позитивних сторонах в застосуванні медіації:

  • сторони конфлікту визначають питання для обговорення;
  • предметом переговорів можуть бути питання, які виходять за межі позовних вимог;
  • варіанти рішень по суті конфлікту (спору) приймають сторони;
  • зобов’язання, порядок виконання домовленостей та наслідки їх невиконання визначаються сторонами спільно в угоді за результатами медіації;
  • домовленості у медіації мають юридичну силу, їх невиконання може бути оскаржене в суді;
  • забезпечується врахування інтересів дитини, в тому числі у контакті та у конфлікті з законом;
  • для збереження конфіденційності законом не допускається допит медіатора як свідка;
  • досягнення домовленостей в медіації дає право на повернення 60% судового збору;
  • медіація є швидшою за судовий процес: проводиться у зручний для сторін час, зазвичай достатньо від 2 до 6 зустрічей;
  • емоційне напруження та репутаційні ризики знижуються.

Головна юристка Заліщицького бюро правової допомоги Таїса Рубаняк з метою залучення додаткових ресурсів для реалізації Програми під час зустрічі з працівниками соціальної служби, служби у справах дітей та представника ДУ «Центр пробації» обговорила напрямки співпраці в рамках реалізації пілотного проєкту, а також розповіла про медіацію.

Медіація має певні особливості та часто дає змогу розв’язати спір швидше та конфіденційно. Рішення в процесі приймаються сторонами, не лише виходячи з юридичних прав, а й враховуючи інші інтереси, такі як репутація, майбутні відносини, наявність чи відсутність необхідних ресурсів тощо – наголосила фахівчиня бюро правової допомоги.

За словами Таїси Рубаняк, сторони конфлікту самостійно обирають медіатора/медіаторів або вільно погоджуються звернутися до медіатора через систему безоплатної правової допомоги, до функцій якої належить забезпечення доступу до медіації. Крім того, учасники процесу самостійно визначають коло обговорюваних ними питань, варіанти врегулювання конфлікту (спору) між ними, зміст домовленостей за результатами медіації, строки та способи їх виконання, інші питання стосовно їх конфлікту (спору).

Юристка звернула увагу присутніх на те, що функціонування Програми є одним з дієвих механізмів дружньої до дитини системи правосуддя в Україні. Співпраця з органами пробації, соціальною службою та службою у справах дітей розширює можливість виявлення криміногенних потреб підлітків у конфлікті з законом для запобігання вчинення ними повторних кримінальних правопорушень.

Фахівці бюро правової допомоги резюмували, що допомогу у доступі до медіації можуть надати у найближчому центрі з надання безоплатної вторинної правової допомоги. Контакти центрів, які уклали угоди про співпрацю з медіаторами, можна дізнатися за єдиним номером системи БПД 0 800 213 103, дзвінки безкоштовні.