назад
16.02.23

78% опитаних українців задоволені досвідом взаємодії з системою БПД — дослідження

Переважна більшість опитаних українців зазначили, що мають доступ до безоплатної правової допомоги під час воєнного стану. Близько 70% респондентів вважають, що від початку повномасштабного вторгнення рф в Україну їхні можливості отримати правову допомогу не змінилися або навіть зросли. Задоволені співпрацею з системою БПД 78% опитаних. Такі дані дослідження «Доступність правової допомоги в контексті воєнного стану» (резюме звіту).

Дослідження щодо доступності правової допомоги для населення України, в тому числі внутрішньо переміщених осіб проведене у червні — липні 2022 року: 2 044 телефонних інтерв’ю з громадянами, 1 750 особистих інтерв’ю з внутрішньо переміщеними особами та 70 експертних інтерв’ю з фахівцями системи БПД.

Основними цілями дослідження були:

  • визначити особливості доступу громадян до послуг системи БПД та органів і організацій, що забезпечують доступ до правосуддя та адміністративних послуг;
  • виявити найпоширеніші правові потреби/проблеми, які виникають у ВПО, а також потреби у доступі до відповідної інформації;
  • визначити основні виклики, з якими стикаються центри з надання БВПД, а також потреби, які слід задовольнити задля їх ефективної роботи.

Звіт за результатами дослідження підготував Український центр вивчення громадської думки «Соціоінформ» за сприяння Програми розвитку Організації Об’єднаних Націй в Україні в межах Програми ООН із відновлення та розбудови миру за фінансової підтримки Європейського Союзу.

Автори дослідження відзначають, що доступ до якісної та кваліфікованої правової допомоги для українців є пріоритетом, адже через повномасштабне воєнне вторгнення рф правових питань побільшало. Так, кожен десятий опитаний задекларував потребу у правовій допомозі після 24 лютого 2022 року. У категорії ВПО правової допомоги потребувала чверть респондентів.

Як зазначають автори дослідження, «результати опитування показали, що переважна більшість громадян України та ВПО зокрема мають доступ до правової допомоги під час війни, а сама система БПД зберегла керованість та ефективність». Так, близько 70% респондентів вважають, що від початку повномасштабного вторгнення рф в Україну їхні можливості отримати безоплатну правову допомогу не змінилися або навіть зросли. Однак 13% респондентів зазначили, що помітили погіршення доступу до правової допомоги, зокрема через збільшення тривалості отримання відповідей та перевантаженість системи БПД, а також нестачу фахівців, спроможних консультувати щодо воєнних дій.

Серед опитаних українців, які мали досвід взаємодії із системою БПД, 78% задоволені отриманими послугами в період після 24 лютого 2022 року. Серед ВПО цей показник становить 83%.

«Результати дослідження будуть використані під час подальшої роботи над удосконаленням діяльності системі БПД. Зокрема, ми продовжуватимемо інформування громадськості про послуги системи БПД, використовуючи різні канали комунікації. У планах — підвищення фахового рівня працівників системи БПД у співпраці з міжнародними та національними партнерами. Працюємо також над підвищенням доступності правової допомоги — телефоном, офлайн та онлайн», — зазначив в. о. директора Координаційного центру з надання правової допомоги Олександр Баранов.