назад
24.01.17

Робота Координаційного центру зі зверненнями громадян у 2016 році

zvernennya gromadan 2Впродовж 2016 року до Координаційного центру з надання правової допомоги зі зверненнями/скаргами щодо доступу до безоплатної правової допомоги звернулися 833 особи. Пропонуємо увазі громадськості детальний аналіз моніторингу доступності безоплатної правової допомоги за результатами отриманих звернень та реагування на них.

Мета такого аналізу, кажуть в Управлінні забезпечення доступу до правової допомоги Координаційного центру, упередити випадки винесення регіональними та місцевими центрами з надання безоплатної вторинної правової допомоги неправомірних рішень про відмову у наданні безоплатної правової допомоги. «З цією метою з 1 лютого 2016 року ми здійснюємо системний аналіз звернень громадян, що надходять до Координаційного центру щодо порушення, на їх думку, посадовими особами регіональних та місцевих центрів їх права на отримання безоплатної вторинної правової допомоги, неналежних дій адвокатів, призначених для надання такої допомоги, роз´яснення положень законодавства у сфері надання безоплатної правової допомоги, а також з інших питань», – каже його керівниця Олена Сінчук.

Так, у період з 01 лютого по 31 грудня 2016 року до Координаційного центру звернулося понад 883 особи (див. діаграму №1). З них:

275 – із зверненнями про надання БВПД;
261 – зі скаргами на дії (бездіяльність) працівників регіональних та місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги;
166 – зі скаргами на дії (бездіяльність) адвокатів, призначених для надання БВПД таким особам;
153 – із зверненнями щодо надання роз´яснення законодавства у сфері БПД;
39 – з питань, що не стосуються компетенції Координаційного центру.

Також, 4 скарги надійшло у зв’язку з неналежним наданням правової консультації працівниками Контактного центру системи БПД та 10 скарг на дії працівників Координаційного центру.

Діаграма № 1
Загальний розподіл звернень та скарг за суттю порушених питань

diag1

Із загальної кількості звернень (883) – 259 з них надійшло повторно (див. діаграму № 2).

Діаграма № 2
Кількість звернень, що надійшли повторно

diag2

У порівнянні із загальною кількістю зареєстрованих звернень громадян до центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги впродовж зазначеного періоду часу, кількість скарг на дії (бездіяльність) працівників центрів у відсотковому еквіваленті становить менше 1% (див. діаграму №3).

Діаграма № 3
Співвідношення кількості зареєстрованих звернень громадян до центрів з надання БВПД до кількості скарг, які надійшли на дії (бездіяльність) працівників центрів

diag3

Серед скарг на дії (бездіяльність) працівників регіональних та місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги найбільша їх кількість була на дії (бездіяльність) працівників Другого київського місцевого центру (14), Третього харківського місцевого центру (11), Першого харківського та Першого одеського місцевих центрів (по 9 скарг), Другого криворізького, Другого харківського, Олександрійського місцевих центрів та Регіонального центру у Чернівецькій області (по 7 скарг) (див. діаграму №4).

Діаграма № 4
Розподіл скарг на дії (бездіяльність) працівників центрів з надання БВПД

diag4
Більшість скарг на дії (бездіяльність) працівників центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги стосувалися відмови особі у наданні БПД (134), 3 з яких було скасовано відповідним дорученням Координаційного центру (див. приклади 1,2); неналежного, на думку заявників, надання їм БВПД (53); відмови центру у здійсненні заміни адвоката (26).

У 17 скаргах піднімалося питання неправомірної, на думку скаржників, вимоги центру щодо подання документів, що підтверджують належність особи до суб’єктів права на БВПД, або їх переліку.

Інші звернення стосувалися оформлення довіреності адвокатові для здійснення представництва, її скасування; відмови особи від отримання БПД; видалення персональної інформації із КІАС тощо (див. діаграму № 5).

Діаграма № 5
Розподіл скарг на дії (бездіяльність) працівників центрів з надання БВПД в розрізі порушених питань

diag5
Також за згаданий період часу до Координаційного центру від громадян надійшло 166 скарг на дії (бездіяльність) адвокатів, які були призначені їм за дорученнями центрів з надання БВПД, у тому числі: у м. Києві – 36; Харківській області – 21; Київській області – 12; Полтавській та Одеській областях – по 11; Львівській області – 8 (див. діаграму № 6,7).

Діаграма № 6
Скарги на дії (бездіяльність) адвокатів, які надають БВПД

diag6

Діаграма № 7
Співвідношення кількості виданих центрами з надання БВПД доручень адвокатам, які надають БВПД, до кількості скарг, які надійшли на таких адвокатів

diag7

Із загальної кількості звернень, що надійшли до Координаційного центру, також можна виділити такі, що надійшли від:

  • адвокатів – 15;
  • осіб, які відбувають покарання у вигляді позбавлення волі (засуджених) – 17;
  • суддів – 10;
  • Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини – (див. приклад 3);
  • громадських організацій – 5;
  • слідчих територіальних органів поліції – 3;
  • юридичних осіб – 3;
  • прокурорів – 1.

У більшості випадків звернення від адвокатів стосувалися питання надання роз’яснення положень законодавства у сфері безоплатної правової допомоги, зокрема щодо порядку оплати послуг та відшкодування витрат адвокатів, які надають БВПД (9), умов проведення конкурсу з відбору адвокатів (4) тощо.

Також 4 скарги надійшли від адвокатів, які надають БВПД, на дії (бездіяльність) регіональних та місцевих центрів, у яких, зокрема, порушувались питання видання адвокатові доручення без попереднього погодження з ним та втручання працівників центрів у діяльність адвоката, а також виникнення заборгованості по оплаті послуг, наданих такими адвокатами.

Проведений аналіз інформації засвідчує, що актуальним питанням сьогодні є пошук нових шляхів та механізмів, спрямованих на зменшення кількості скарг, що надходять на роботу центрів з надання БВПД, а також запобігання їх виникненню під час роботи бюро правової допомоги. «У кожному випадку будь-якого звернення – чи то від клієнтів, чи то адвокатів чи інших осіб –  ми проводимо відповідну перевірку, розбираємося у суті питання та здійснюємо усі необхідні заходи, спрямовані на їх вирішення. На наш погляд, чимало питань, порушених у зверненнях, до Координаційного центру, можна було вирішити на місцевому рівні, у зв’язку з чим проводимо відповідні роз’яснення для наших територіальних відділень, аби максимальну кількість питань вирішувати «на місці»,Олена Сінчук.


Приєднуйтесь до сторінок Координаційного центру з надання правової допомоги у соціальних мережах:

Facebook Facebook               YouTube YouTube                Google Google+            тTwitter