назад
22.12.16

Студентам-правникам КНУ розповіли про реформи Мін’юсту, зокрема, розвиток системи БПД

15712907 10210019160489608 287706437 n7 грудня 2016 року на юридичному факультеті КНУ ім. Тараса Шевченка в рамках Всеукраїнського тижня права працівники системи юстиції зустрілися із студентами-правниками за розмовою про реформи Мін’юсту.

Захід «Децентралізація як пріоритетний напрямок Міністерства юстиції України» для студентів юридичного факультету КНУ організований Головним територіальним управлінням юстиції в м. Києві. Разом із представниками ГТУЮ про реформи та спільні ініціативи Мін’юсту із іншими відомствами зі студентами говорили представники структурних підрозділів міністерства, Координаційного центру з надання правової допомоги, Координаційної ради молодих юристів м. Києва, Київської міської державної адміністрації.

Так, студентам розповіли про кадрову політику Міністерства юстиції, зокрема, про публічні конкурси, які періодично проводить Мін’юст та можливості побудови кар’єри у відомстві для юристів-початківців. Детально розповіли студентам про онлайн-будинок юстиції як соціальний ліфт між органами юстиції та громадянами, а також про реформування та оптимізацію органів юстиції в контексті проведення децентралізації в Україні, утворення у зв’язку із цим мережі бюро правової допомоги, реформування реєстраційної служби, реалізацію інноваційного соціального проекту «Lingvaskills» у рік англійської мови в Україні та ін.

15370083 1803857413206992 8405863674848924002 o

Про систему надання безоплатної правової допомоги в Україні – її становлення з моменту прийняття в 2011 році ЗУ «Про безоплатну правову допомогу», розвиток, плани на майбутнє розповіла начальниця Управління комунікацій та забезпечення доступу до публічної інформації Надія Кизицька. Також вона окремо зупинилася на ролі системи як у забезпеченні та дотриманні фундаментальних прав людини, так і, в ширшому контексті – у процесі проведення реформ в Україні, посиленні правової спроможності громад, що є особливо актуальним в контексті децентралізаційних реформ, які проходять в державі сьогодні.

Переглянути презентацію Надії Кизицької

«Щороку правоохоронні органами затримають понад 30 тис. осіб. До кожного із цих затриманих впродовж 2-х годин з моменту затримання прибуває адвокат (це 99% випадків), і у 89% затримані приймають допомогу захисника. Цей механізм діє в режимі 24/7, забезпечує тим самим цілодобовий доступ осіб до безоплатної правової допомоги, а отже – й ранній доступ до правосуддя. Це значно мінімізує «посягання» зі сторони слідчих до затриманих з метою схилити їх до зручних для слідства свідчень, а також практично виключає можливість застосування тортур чи інших видів фізичного впливу до затриманих, так як адвокат обов’язково зафіксує такі дії», – розповіла Надія Кизицька про практику надання БПД у кримінальному процесі починаючи із 2013 року. Вона пояснила: «Протягом багатьох років Україна мала серйозну проблему, що полягала в жорстокому поводженні, тортурах та інших порушення прав людини затриманих з боку поліції. У 2013 році ранній доступ до правової допомоги усім затриманим було гарантовано новоствореною системою БПД – протягом 2-х годин після затримання і до першого допиту. У результаті, кількість зазначень порушень прав людини відповідно до оцінки незалежних українських правозахисників значно знизилася принаймні на 50 відсотків».

15384386 1803857416540325 4189513541225129877 o

Представниця Координаційного центру також розповіла про надання безоплатної вторинної правової допомоги в цивільних та адміністративних судових спорах, що стало можливим із 1 липня 2015 року у зв’язку із відкриттям місцевих центрів у всіх областях.

Надія Кизицька розповіла, що за півтора року роботи цих центрів до них звернулися понад 250 тис. осіб. Більшість із цих осіб (майже 80% тис.) потребували отримання юридичних роз’яснень, правових консультацій і просто пояснень щодо того куди йти, та як діяти у чих чи інших життєвих обставинах, аби вирішити їх у правовий спосіб. І лише 20% – потребували представництва своїх інтересів у судах та, відповідно, призначення для цього адвоката за рахунок держави. Крім того, майже 90% клієнтів цих центрів є мешканцями тих населених пунктів, де працюють місцеві центри. І лише 10% – з інших міст. «Тобто, ми побачили ймовірність того, що велика кількість наших громадян, особливо у відділених та малих населених пунктах, просто не доїжджає до центрів. Ця статистика, а також розуміння ситуації та підтримка Міністра юстиції стала поштовхом до реформування територіальних органів юстиції, зокрема ліквідації 586 територіальних управлінь юстиції та утворення за рахунок частини вивільнених ресурсів понад 400 бюро правової допомоги у всіх регіонах, зокрема, малих районних центрах та селищах міського типу», – зазначила вона.

За її словами, це значно збільшило кількість клієнтів системи безоплатної правової допомоги. Лише за перший місяць роботи бюро до центрів звернулося в 4-ри рази більше клієнтів, «а отже – більше наших співвітчизників отримали доступ до правової допомоги – консультацій, послуг адвоката та електронних сервісів Міністерства юстиції».

presentation NK

Окремо представниця Координаційного центру розповіла про переорієнтування системи із суто надання послуги правової допомоги на посилення правової спроможності громад.

«Система БПД сьогодні переорієнтовується на посилення правової спроможності громад. Це означає, що центри та бюро правової допомоги посилюють співпрацю як із громадами, так й з органами місцевого самоврядування, які сформовані у цих територіальних громадах. Адже ці органи в результаті децентралізації отримують більше функцій, ресурсів та повноважень. Тож вони повинні все більшою мірою вирішувати потреби своїх громад. У чому полягає наша співпраця у цьому напрямі? Ми допомагаємо громадянам ідентифікувати їхні потреби; а також ОМС – зрозуміти та орієнтувати їх на те, що їх обов’язком є забезпечення надання правової допомоги, насамперед первинної, відповідно до потреб цих громад. Ми максимально сприяємо цьому процесу. Крім того, система БПД через мережу бюро правової допомоги транслює зміст ключових реформ, що проводяться Урядом України, у тому числі у сфері децентралізації і усіх тих переваг та можливостей для громад, які це дає. Тобто, більш ефективно вирішувати свої потреби, а з іншого боку – відповідальніше ставитися до вибору представників цих громад та кращого контролю за їх роботою», – зазначила вона.

Вона також розповіла студентам про те, що розвиток системи безоплатної правової допомоги включено як частину широкого та довгострокового стратегічного порядку денного реформ в Україні: Стратегії реформування судоустрою, судочинства та суміжних інститутів, Національної стратегії у сфері захисту прав людини, Національної стратегії сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні на 2016 – 2020 роки, затверджених Президентом України, а також до Плану пріоритетних дій Уряду на 2016 рік.

15712902 10210019160449607 647771105 n

Студенти виявили неабияку цікавість та активно задавали різні питання стосовно функціонування системи безоплатної праової допомогив Україні та положень ЗУ “Про безоплатну правову допомогу”. За результатами зустрічі із студентами досягнуто домовленості про передання КНУ кілька десятків 5-річних звітів про становлення та розвиток системи БПД в Україні – для навчальних потреб студентів.


Приєднуйтесь до сторінок Координаційного центру з надання правової допомоги у соціальних мережах:

Facebook Facebook     YouTube YouTube     Google Google+  тTwitter