назад
13.07.22

В Опішні учасників бойових дій та осіб з інвалідністю внаслідок війни інформували про пільги та державні гарантії передбачені законодавством

Державна політика у сфері соціального захисту ветеранів війни та членів їх сімей повинна формуватися на принципах соціальної справедливості під час встановлення обсягу пільг та гарантій, комплексності під час формування та реалізації заходів адаптації ветеранів війни до мирного життя, належного фінансового забезпечення передбачених законом пільг та гарантій зазначеній категорії громадян, відкритості та рівного доступу до інформації про державні пільги та гарантії, механізми їх реалізації, доступу до реалізації права на отримання всіх пільг та гарантій, прозорості та підзвітності діяльності органів державної влади, їх посадових осіб у сфері соціального захисту ветеранів війни та членів їх сімей, членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членів сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць України.

Тож 12 липня фахівець Зіньківського бюро правової допомоги Сергій Корнійко в приміщенні відділу «Центр надання адміністративних послуг» Опішнянської селищної ради, провів для учасників бойових дій та інвалідів війни, семінар на тему «Пільги учасникам бойових дій та особам з інвалідністю внаслідок війни».

Юрист  в ході свого виступу зазначив, що відповідно до положень Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», щорічно до 5 травня учасникам бойових дій та особам з інвалідністю внаслідок війни виплачується разова грошова допомога у розмірі, який визначається Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 07.05.2022 року № 540 «Деякі питання виплати у 2022 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань», встановлено, що разова грошова допомога до 5 травня у 2022 році виплачується в таких розмірах:

  • особам з інвалідністю внаслідок війни та колишнім малолітнім (яким на момент ув’язнення не виповнилося 14 років) в’язням концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового тримання, визнаним особами з інвалідністю внаслідок загального захворювання, трудового каліцтва та з інших причин:

– I групи – 4421 гривня;

– II групи -3906 гривень;

– III групи – 3391 гривня;

2) учасникам бойових дій, постраждалим учасникам Революції Гідності та колишнім неповнолітнім (яким на момент ув’язнення не виповнилося 18 років) в’язням концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового тримання, а також дітям, які народилися в зазначених місцях примусового тримання їх батьків, – 1491 гривня.

Але частиною 4 статті 13 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (в редакції Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 25.12.1998 № 367-XIV) передбачено, що щорічно до 5  травня  інвалідам  війни  виплачується  разова грошова допомога у розмірах:  інвалідам  I  групи  –  десять мінімальних пенсій за віком;  II групи – вісім мінімальних пенсій за віком; III групи – сім мінімальних пенсій за віком.

Частиною 4 статті 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (в редакції Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 25.12.1998 № 367-XIV) визначено, що щорічно до  5  травня  учасникам  бойових  дій  виплачується разова  грошова  допомога  у  розмірі  п’яти мінімальних пенсій за віком.

27 лютого 2020 року Конституційний Суд України своїм рішенням № 3-р/2020 визнав таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), окреме положення пункту 26 розділу VI “Прикінцеві та перехідні положення” Бюджетного кодексу України у частині, яка передбачає, що норми і положення статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

При цьому Конституційний Суд України у пункті 2.2 мотивувальної частини вказаного Рішення, посилаючись на положення свого Рішення від 22 травня 2008 року №10-рп/2008, дійшов висновку про те, що Бюджетний кодекс України не можна вносити зміни до інших законів України, зупиняти їх дію чи скасовувати їх, а також встановлювати інше (додаткове) законодавче регулювання відносин, відмінне від того, що є предметом спеціального регулювання іншими законами України.

Цього ж дня на базі центру надання адміністративних послуг працював консультаційний пункт доступу до БПД.

Відвідувачі пункту зверталися до юриста за допомогою з питань щодо порядку стягнення недоплаченої частини щорічної разової грошової допомоги до 5 травня 2022 року учасникам бойових дій та особам з інвалідністю внаслідок війни.