Ювенальна злочинність існує в багатьох країнах світу, і в Україні, зокрема. Порядок притягнення до кримінальної відповідальності неповнолітніх, її види та можливість подальшого активного соціального життя осіб, які вчинили кримінально карані діяння в неповнолітньому віці є і залишаються актуальними.
У більшості випадків неповнолітні вчиняють злочини через незнання законодавства та задля ствердження себе у певному колі знайомих. Тож, з метою поглиблення правової обізнаності неповнолітніх головна юристка Уманського місцевого центру з надання БВПД Наталія Дзисюк провела правопросвітницьку онлайн-лекцію для учнів та працівників Дмитрушківського ліцею Дмитрушківської сільської ради Уманського району на тему: «Відновне правосуддя для неповнолітніх осіб».
Наталія Дзисюк розповіла ліцеїстам та педагогам, що світова, зокрема й європейська спільнота давно почали закріплювати нове бачення кримінального процесу, що ґрунтується на відновному підході – тобто підході до розв’язання конфліктних ситуацій, який передбачає відновлення порушених унаслідок конфлікту зв’язків і стосунків між його учасниками та їхнім оточенням, і відшкодування завданої конфліктом шкоди.
Тож, слідуючи кращим європейським і світовим практикам та беручи до уваги момент, що суворе покарання не завжди є запорукою виправлення неповнолітнього, з 2019 року в нашій державі впроваджений пілотний проєкт «Програма відновлення для неповнолітніх, які є підозрюваними у вчиненні кримінального правопорушення». Наразі він вже поширений на всю територію України та довів свою ефективність.
Під час заходу учнів зацікавило питання про те, як же можна стати учасником такої програми, та чи може вона застосовуватися до всіх неповнолітніх, які вчинили кримінальні правопорушення. Тож юристка пояснила, що Програма може застосовуватися у кримінальному провадженні лише за таких чотирьох умов:
1) є потерпіла сторона — фізична особа, якій кримінальним правопорушенням завдано моральної, фізичної або майнової шкоди, а також юридична особа, якій кримінальним правопорушенням завдано майнової шкоди;
2) якщо неповнолітній вперше вчинив кримінальний проступок або нетяжкий злочин;
3) якщо неповнолітній визнає факт вчинення ним злочину;
4) і неповнолітній, і потерпілий дали згоду на участь у програмі.
«Дана програма являється методом примирення неповнолітнього правопорушника з потерпілим, який дозволяє дітям, що допустили помилку продовжувати навчатися у навчальних закладах та не розлучатися з близькими. Але не варто вважати, що відновне правосуддя – це спосіб уникнути відповідальності, навпаки це інструмент для глибокого усвідомлення наслідків злочину та спроби виправити ситуацію», – заначила Наталія Дзисюк.
Адже, у разі застосування Програми відновлення, між неповнолітнім та потерпілим укладається медіаційна угода, що передбачає найбільш оптимальні для обох сторін кримінального провадження шляхи відшкодування неповнолітнім завданої шкоди потерпілому. Далі неповнолітній працює з психологом і обов’язково проходить призначені ресоціалізаційні заходи — це і є особливістю пілотного проєкту.
Заходи ресоціалізації тривають від одного до чотирьох місяців та являють собою спрямовані індивідуально на конкретну дитину заходи, які дають можливість їй усвідомити і виправити ситуацію, яка склалася для потерпілого та громади, відшкодувати шкоду, пройти соціальну адаптацію у громаді. Це можуть бути індивідуальні заняття і тренінги з психологом, спрямовані на формування у неповнолітнього відповідних навичок — подолання стресу, підвищення самооцінки, розширення світогляду; курси психологічної корекції; робота в психологічних групах; спортивні секції; індивідуальна робота з психологом.
Якщо неповнолітній відшкодує шкоду і примириться з потерпілим, успішно пройде етап ресоціалізації – має шанс бути звільненим від кримінальної відповідальності.
Як свідчить практика, саме успішне проходження програми відновного правосуддя для неповнолітніх є реальною підставою для звільнення їх від кримінальної відповідальності.
Наприкінці лекції юристка навела приклади із успішних кейсів пілотного проєкту «Програма відновлення для неповнолітніх, які є підозрюваними у вчиненні кримінального правопорушення», що було досить цікаво для учнів ліцею.