назад
30.12.22

Яким чином і хто отримував безоплатну правову допомогу у столиці у 2022 році

Цей рік, з його воєнними буднями і загрозами, новими викликами у професійній діяльності, змусив змінити підходи до організації надання безоплатної правової допомоги. Отож, фахівці київських центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги швидко адаптувалися до нових викликів, проаналізувавши нагальні правові потреби українців та підібравши оптимальні способи взаємодії з клієнтами та вирішення їх правових питань.

Таким чином, у 2022 році правову допомогу у столиці отримали більше 8000 осіб, з них більше 1000 внутрішніх переселенців, 359 дітей, батьки яких загинули під час бойових дій на території України та більше 500 захисників України.

Варто зауважити, що, долаючи труднощі і перешкоди, адвокати системи безоплатної правової допомоги безперервно забезпечували і забезпечують захист прав громадян, перш за все, ранній доступ до правової допомоги у разі затримання особи чи її адміністративного арешту. Надзвичайно важливо, що навіть у дні найбільших військових загроз чергова частина Регіонального центру з надання безоплатної правової допомоги  у місті Києві не припиняла своєї роботи і в цілодобовому режимі здійснювала призначення адвокатів. А на сьогоднішній день вже видано більше 10000 доручень адвокатам для надання БВПД.

Важливо, що в умовах воєнного стану більшість правозахисників продовжують відстоювати права вразливих категорій осіб за дорученнями центрів. До того ж, до переліку адвокатів, які співпрацюють з системою безоплатної правової допомоги у столиці додалися правозахисники-переселенці, що виїхали з територій, де ведуться активні бойові дії, зокрема з Херсонщини, Харківщини, Донеччини та Луганщини. Крім цього,  за результатами проведеного ХІV конкурсу з відбору адвокатів, які залучаються для надання безоплатної вторинної правової допомоги, вже понад 60 адвокатів виявили бажання співпрацювати з Регіональним центром з надання БВПД у місті Києві.

Хочу наголосити, що не дивлячись на всі обмеження та небезпеку, адвокати, які надають безоплатну правову допомогу, без зволікань здійснюють юридичний захист. Для нас важливо, щоб у такий складний час, коли українці зустрічаються з нетиповими для мирного життя правовими проблемами, вони відчували реальну підтримку та захист. Тому ми намагаємося комплексно підійти до вирішення їх проблем, прагнучи, щоб безоплатна правова допомога була доступною для кожного, – директор Регіонального центру з надання БВПД у місті Києві Михайло Харін.

Так, бажаючи допомогти якнайбільшій кількості українців, які опинилися у скруті, юристи київських центрів та бюро самі шукали, тих, хто терміново потребує допомоги, відкриваючи консультаційні пункти в місцях, де надають комплексну допомогу внутрішнім переселенцям чи там, де збирається багато містян. Загалом, у столиці на постійній основі працювало 24 консультаційні пункти. Проте, найбільш дієвим способом допомоги, зокрема внутрішнім переселенцям, виявилися комунальні консультаційні хаби для внутрішньо переміщених осіб, які працювали в усіх мікрорайонах столиці. Відвідавши один з хабів отримували відповіді на більшість своїх питань, при цьому не витрачаючи кілька днів на візити в різні установи та організації, оскільки тут переселенці отримували безкоштовні комплексні консультації від профільних спеціалістів.

Крім цього, знаходили нових партнерів і спільними зусиллями допомагали найбільш вразливим українцям – внутрішнім переселенцям, родинам загиблих та безвісти зниклих воїнів, людям з інвалідністю, постраждалим від домашнього насильства та дітям. Найбільш активною була співпраця з Благодійним фондом «Діти героїв», який допомагає маленьким українцям, що втратили батьків під час війни. Так, завдяки перенаправленню від фонду, фахівці Правобережного київського місцевого центру з надання БВПД допомогли більше ніж 300 дітям, які втратили своїх батьків.

Загалом, за спостереженнями юристів київських центрів та бюро, майже третина цьогорічних клієнтів – це люди, які так чи інакше постраждали від війни, а саме внутрішньо-перемішені особи, військові, родичі загиблих, померлих в результаті воєнних дій.

Так, внутрішньо переміщені особи найчастіше зверталися з питань отримання виплат допомоги на проживання та встановлення фактів, що має юридичне значення, зокрема фактів смерті та народження. Військовослужбовці цікавилися питаннями постановки на квартирний облік, стягнення виплати до 5 травня, демобілізації та гарантій, які мають члени сімей військовослужбовців, які зникли безвісти або перебувають у полоні.

Зверталися до центрів і українці, які втратили документи що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, таких було 37 осіб. Від 3 травня 2022 року такі громадяни є суб’єктами на безоплатну вторинну правову допомогу та мають право отримати правові послуги з представництва інтересів в судах, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, перед іншими особами, а також складення документів процесуального характеру з питань встановлення в судовому порядку фактів, що мають юридичне значення, пов’язаних з оформленням та видачею таких документів.

Серед вразливих верств населення, які часто зверталися за правовою допомогою, і люди з інвалідністю. Так, в перші тижні війни вони активно цікавилися питанням, чи буде продовжена дія їх статусу людини з інвалідністю, якщо в період воєнного стану вони повинні проходити переогляд у відповідних комісіях та умовами перетину кордону. З часом збільшилася кількість звернень від таких людей стосовно порядку оформлення надання їм соціальних послуг з догляду вдома. Варто зауважити, що маломобільними групами населення юристи системи БПД доволі часто надавали адресну допомогу, консультували дистанційно телефоном та електронною поштою.

Варто зауважити, що працюючи з клієнтами, які, в більшості випадків, перебувають в складних життєвих ситуаціях, юристи бюро правової допомоги об’єктивно оцінюють ситуацію і не обіцяють неможливого.

З досвіду роботи скажу, що не варто давати клієнтам порожніх обіцянок. Особливо коли клієнт хоче неможливого, наприклад, вирішити справу, яка пройшла всі інстанції. Краще за все надати об’єктивну оцінку ситуації, для цього іноді доводиться залучати всіх спеціалістів центру. Але в результаті людина отримує вичерпну відповідь, — коментує юрист бюро правової допомоги №7 Юрій Чуприн.

Для фахівців київських центрів з надання БВПД важливо знайти підхід для кожної людини,  допомогти вирішити складну ситуацію та отримати справедливий відгук від клієнта, щоб у подальшому покращити надання правової допомоги. Саме для цього, Правобережний київський місцевий центр з надання БВПД з вересня 2022 року впровадив систему анонімного опитування клієнтів щодо якості надання безоплатної правової допомоги. За цей період спеціалісти опитали 265 клієнтів, які позитивно оцінили якість надання правової допомоги та загалом показали свою довіру до системи безоплатної правової допомоги.

Отож, позитивний досвід клієнтів системи БПД, які захистили свої права, показує, що  важливо відстоювати свої інтереси і пам’ятати, що фахівці системи безоплатної правової допомоги покликані захищати ваші права і підтримувати у важких ситуаціях, коли вони порушуються.